Annons

Nya objektiv från Pentax*

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Varför inte ljusstarkare? Även om 50-135/2.8 verkar intressant så får man fortsätta att använda sina gamla manuella gluggar...
 

reflux

Aktiv medlem
Nemesis skrev:
Varför inte ljusstarkare? Även om 50-135/2.8 verkar intressant så får man fortsätta att använda sina gamla manuella gluggar...
Har du sett ljusstarkare zoomar från NÅGOT företag förutom Olympus (som kör med en betydligt mindre bildcirkel)? För stort, för hög vikt, för dyrt.

Synd bara att det ligger så sent in på året, är inte helt övertygad om att jag kommer vara Pentax-kund då. 50-135/2.8 är dock ett oerhört bra drag av Pentax.
 
Ljusstarkare innebär större, meningen med dessa objektiv är att de ska vara så små som möjligt. Högsta möjliga prestanda i minsta möjliga format.

Fler objektiv än de som finns listade kommer under året (DA 12-24 och DA 10-17 Fish eye kom ut fast de inte fanns med i förra årets objektivplan). Till hösten kommer troligen Pentax nya teleobjektiv. Jag förväntar mig ett DA 200 f/2.8.

Hälsningar*
 

Nemesis

Aktiv medlem
reflux skrev:
Har du sett ljusstarkare zoomar från NÅGOT företag förutom Olympus (som kör med en betydligt mindre bildcirkel)? För stort, för hög vikt, för dyrt.

Synd bara att det ligger så sent in på året, är inte helt övertygad om att jag kommer vara Pentax-kund då. 50-135/2.8 är dock ett oerhört bra drag av Pentax.
Det var inte zoomarna jag menade, utan dom fasta - otydligt av mig.

Mina 50/1.7 och 85/2.0 är ju inte ansett som något extremt.. så jag tycker att 55/2.8 är "dåligt" och 70/2.4 är "hyffsat"...
 

Erik_N

Aktiv medlem
55/2.8 är avsett för mellanformatskameror enligt deras engelska roadmap, och kommer dessutom teckna ut hela formatet (alltså även för analoga Pentax 645). Gissningsvis är det precis som för småbildskamerorna vidvinkelobjektiv som främst behöver optimeras för digitalkameror. Därför är det logiskt att de uppdaterar det först medan övriga 645-objektiv troligen funkar för digitalt. Dessutom blir det kanske en vettig normal till mellanformat beroende på vilken omräkningsfaktor det blir med 18 MP-sensorn.

Hur många mellanformatsobjektiv finns det som är ljusstarkare än 2.8? Jag kommer bara på ett, Mamiyas 80/1.9.

70/2.4 är nog vettigt om det samtidigt är rejält kompakt. Det finns ju redan 77/1.8 Ltd...
 
Senast ändrad:
Jag tror Pentax främst satsar på att göra objektiv som de flesta har råd med att köpa, ett 70 f/1.4 skulle antagligen bli dubbla priset jämfört med ett 70 f/2.4. Men, när Pentax har fått ut sina mer konsumentvänliga objektiv på marknaden så är jag övertygad om att de dyrare och större kommer.

Hälsningar*
 

Bofoto

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Jag tror Pentax främst satsar på att göra objektiv som de flesta har råd med att köpa...
Hälsningar*
Det blir väl både och eller vad är DA 16-50 f/2.8 och
DA 50-135 f/2.8.
Nu finns redan tex FA77 Limited, FA31 Limited, FA85, FA20 och FA200.
DET är tydligen så att 85an, 20 och flera andra är på väg ut.
Analogfotograferingen är tydligen på väg ut.
 
Senast ändrad:
De nya f/2.8 zommarna kommer troligen ha en mer konsumentvänlig prissättning än FA* 28-70 f/2.8 och FA* 80-200 f/2.8 som nu är nedlagda. Dels blir optiken mindre och dels är power-zoom funktionen borttagen, vilket möjliggör lägre materialkostnad. Dessutom är dessa objektiv framtagna för en mer effektiv produktion, till stor del med hjälp av robotar. Den tidigare FA* serien var monterad för hand i Japan. De nya objektiven kommer framställas i Vietnam.

FA Limited serien ersätts nu av DA Limited serien. f/1.4 optik saknas fortfarande i nya DA serien, men jag tror de kommer när de mer allmänna konsumentbehoven är tillfredsställda.

Hälsningar*
 

Bofoto

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
1. De nya f/2.8 zommarna kommer troligen ha en mer konsumentvänlig prissättning än FA* 28-70 f/2.8 och FA* 80-200 f/2.8 som nu är nedlagda....
2.
FA Limited serien ersätts nu av DA Limited serien. f/1.4 optik saknas fortfarande i nya DA serien, men jag tror de kommer när de mer allmänna konsumentbehoven är tillfredsställda.
1. OK
2. Limited serien är ej listad på Kamera&Bilds hemsida på objektiv som ska läggas ner.
Jag måste nu köpa FA20 f2,8 och FA 135 f2,8 innan dom tar slut.
Bara jag får tag i favoriten Agfa RSX 50 så.
Digitalt är inget substitut för diabilder, bara för negativfilm.
(Har nyligen köpt en ist*DS med 18-55a).
Ut o fota nu i solskenet!!!!!!!!!!!!!
 
Kamera & Bilds lista är lite... märklig. En del av de objektiven som finns där slutade Pentax göra för flera år sedan. Ett exempel på detta är FA 135 f/2.8, Pentax har inte gjort den på 3 år vad jag känner till - däremot så har den funnits kvar i lager och det är ju en annan sak. F ö ett trevligt objektiv.

Jag har några RSX 50 rullar i kylen... :)
Agfa finns inte mer *snyft*...

Hälsningar*
 
ANNONS