Annons

hjälp med Pentax MZ-50 och äldre objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Hej.

Har ruskat liv i ett gammalt fotointresse(vilande i ca 10 år) genom att köpa en begagnad pentax mz-50, kameran med tillhörande objektiv fungerar som dom ska men när jag försöker använda mina gamla objektiv med k-fattning från början av 80-talet så får jag ingen ljusmätning att fungera, jag saknar manual för mz-50 och vet därför inte hur jag skall ställa in kameran för att få tidsautomatik och ljusmätning.
Finns det någon vänlig själ där ute som vet om mina objektiv fungerar med mz-50 och hur denna skall ställas in?

Mvh
Torbjörn P
 

eatfrog

Aktiv medlem
Stämmer, MZ-50 har en sk. "crippled" k-mount och klarar inte av objektiv innan A-modellerna.

Just som du säger så funkar inte ljusmätningen.

/Henri
 

Nemesis

Aktiv medlem
Eftersom *ist Dx också har crippled KAF finns inte något liknande trix som med manuellt läge och AE-lock för MZ-50?
 
Nemesis skrev:
Eftersom *ist Dx också har crippled KAF finns inte något liknande trix som med manuellt läge och AE-lock för MZ-50?
*ist D serien använder skärpedjupskontrollen för att blända ner ett mekaniskt objektiv som saknar elektronisk bländarkoppling, och gör en mätning.

MZ-50 var den enklaste Pentax modellen i MZ serien och som sådan saknar den skärpedjupskontroll. Finns inga tricks, tyvärr. Samma gäller MZ-50:ns ersättare MZ-30.

MZ kameror som fungerar med objektiv före A-serien som kom 1982, är:

MZ-10, MZ-7, MZ-6, MZ-5, MZ-5n, MZ-3 och MZ-S.

Hälsningar*
 

abbot

Aktiv medlem
Tack alla.

Jag tackar alla som har svarat, ni har levererat både snabba och raka svar vilket jag är tacksam för.

Har laddat ned en manual så nu kanske jag kan lära mig hur kameran fungerar, Tack Axel.

Ni har också hjälp mig att konstatera att MZ-50 inte kommer att fungera med mina äldre objektiv.

Jag får införskaffat ett annat hus, om ni har tips på moderna hus som är bra och prisvärda och som kan hantera mina äldre objektiv så är jag tacksam för svar.

Mvh
Torbjörn P
 
Alla Pentax AF kameror *förutom MZ-50 och MZ-30* har fungerande ljusmätning även med äldre objektiv före A serien som kom 1982.

Z-1 är en fantastisk kamera, men svårfunnen.
Z-20 har många bra funktioner, som spotmätning och självlärande bildlägen.
Z-70:n är väldigt lik den MZ-50 som du har rent funktionsmässigt, men den fungerar med äldre objektiv - dessutom har den HyperManuellt läge. Troligen den lättaste att hitta av Z-kamerorna.

I MZ-serien så är MZ-10:an en kul kamera, jag har den själv. Automatiska bildlägen, 3 punkters AF, annars rätt lik din MZ-50 (men fungerar med äldre objektiv dårå). MZ-7 är en kosmetisk uppgradering av MZ-10, med rolig belysning på bildlägena.

MZ-3, MZ-5 och MZ-5n är mina personliga favoriter i MZ-serien, med klassisk layout (riktiga rattar för exponeringskompensation och slutartid), spotmätning och massa andra bra funktioner. MZ-5n sålde bra och borde inte vara svårfunnen.

MZ-6:an var den sista i MZ-serien och kan sägas vara en kombination av MZ-5n och MZ-7:an. Liknande knapplayout som MZ-50, men extra funktioner som spotmätning och customlägen. Även snabbare slutare. Borde gå att få tag på... För bara något år sedan fanns det fortfarande handlare som hade nya osålda i lager. Vet ej hur situationen är idag (har inte kollat).

MZ-S är den bästa i MZ-serien, men svårfunnen och dyr.

Hälsningar*
 
ANNONS