Annons

Exploderande Champagne!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej kära vänner jag behöver hjälp med en sak, tyvärr är det som alltid lite kort om tid. Jag vill få en Champagne(Pommac)flaska att explodera/spruta. Jag är ute efter den effekten där champagnen kommer ur halsen vällande mot glaset, alltså inget sprut åt alla håll!
Jag har för mig att salt får läsk o öl att bubbla vackert men hur får jag den här effekten av en kaskad?

Observera att försöket ska upprepas, skakar man den fattar jag oxå att det sprutar men alltså måste samma flaska anvädas flera gånger!

Ett kontrollerat sprut helt enkelt som väller ur flaska lagom långt!

Svar innan Tidag d. 28/2-06, helst!

Peter

P.s Rocka på vad det gäller alternativ, hellre för många än för få D.s.
 

Damme

Aktiv medlem
en bit socker (ej strö?) i en burk full med cola vet jag blir mycket lödder. Prova i billiga glas-läsk (1,5kr styck) först?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag såg för ett tag sedan samma effekt med ett par Mentos-tabletter i en läskflaska.

Vore kul att prova nån gång! =)
 

Frizge

Avslutat medlemskap
Jag har för mig att jag sett nånstans att en fotograf borrat ett hål i botten på en flaska och fört in en slang där. På så sätt fick han ett kontrollerat sprut som kunde upprepas flera gånger.
 

fotord

Aktiv medlem
OK, vilt förslag här.
Borra hål i botten på en flaska som Frizge skrev (ta en ogenomskinlig variant av flaska. Tryck i en liten slang som du stoppat änden på men gjort massor av små hål med en nål. Täta ordentligt i botten. Fyll på flaskan med champis eller cider (du kanske får toppa upp cidern med en sodastreamer). Koppla slangen till en kompressor med moderat tryck eller om du har en luftpump till akvarium. Hur som helst vill du få en massiv luftutveckling på kort tid.
 

fotord

Aktiv medlem
#2 Bongvariant. Borra större hål, tryck i en Gardenaslang som är kopplad till en tratt några (!) meter upp. Tyvärr krävs det nog ett ganska högt tryck för att övervinna tryckfallet i flaskhalsen men du har kanske en vätskepump tillgänglig :-D
 

Frizge

Avslutat medlemskap
Ok, nu hittade jag artikeln jag yrade om. På den bilden skvätte vätskan ur ett glas istället för ur en flaska men tekniken bör gå att anpassa för ditt projekt. Vätskan pressades ut i slangen med hjälp av en gummituta. På så sätt blev mängd vätska samt tryck ungefär likadant vid varje upprepning.
 

Bilagor

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Varför inte ta till vanligt Bakulver?

"Skummet" kommer att likna champisskum..

Kraften kanske lite för våldsam,, men det beror ju på hur hårt korken sitter...

MVH Niclas,
 
ANNONS