Annons

Hjälp med tävlings-collage!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej Alla!

Hur gör man för att i PS (antar att det är där man gör det) fixa till tävlingscollaget? Dvs smälla ihop tre bilder till en? Har försökt och försökt med inte lyckats...
Vore mycket tacksam för hjälp då jag inte är någon klippa på PS precis..

tackar på förhand gör Jesper
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Sätt bakgrundsfärgen på en av bilderna till svart.

Gå in i Bild > Storlek på arbetsyta och öka arbetsytans storlek tills du har fiffiga ramar. Alternativet expandera från mitten skall vara valt.

Gå in i Bild > Storlek på arbetsyta igen och gör bilden typ fyra gånger så bred. Nu skall expandera från höger eller vänster vara valt.

Nu har du ett collage med första bilden monterad. Nu behöver du bara se till att de andra två bilderna är i rätt storlek och sen klistra in dem så är det klart. Eller jo, ett moment återstår. Eftersom vi i förra punkten gjorde bilden lite för bred måste du beskära den på ena sidan.

Eller har jag missuppfattat ditt problem?
 

Jesper K

Aktiv medlem
Hej Jim!
Du har uppfattat mitt problem rätt..
Storlek på arbetsyta..Blir det "Canvas size" i eng versionen tro..?
Klistra in dom två andra..Exakt hur gör man då? Jag tycker mig minnas att jag försökt något liknande...

Tack för hjälpen!
Jesper
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Förresten, bakgrunden skall inte vara svart ser jag när jag kollar i tävlingsartikeln. Den skall vara vit.

Så modifiera mitt förslag genom att sätta in detta som första punkt:

- sätt bakgrundsfärgen till svart på alla bilder. Gå in i Bild > Storlek på arbetsyta och öka storleken med en pixel åt alla håll för att få en svart kant

Sen bör resten av flödet funka förutsatt att du byter ut svart till vitt.
 

Apell

Aktiv medlem
"Canvas size" är rätt val.

Öppna alla bilder samtidigt. För att kopiera de andra bilderna och klistra in väljer du "select all" (ctrl+a) i den bild du vill kopiera, och sedan "copy" (ctrl+c).

Gå till den bild du vill klistra in din kopia i och välj "paste" (ctrl+v). Flytta den sen med hjälp av pilverktyget dit du vill ha den.

/Henke
 

haze

Aktiv medlem
Du kan också skapa en helt ny bild i rätt format och med vit bakgrund, För slutprodukt med vanlig skärmvisning skall du ha 72 px/tum som är data monitorns upplösning. Markera sedan alla bilder du skall ha med genom att välja open, håll ner ctrl och klicka på de bilder du vill öppna.Dessa öppnas då samtidigt. Sedan kan du med flytt/pilverktyget högst upp th på verkygsmenyn markera en av dem och bara dra bilden över till ditt nya dokument. Dina bilder kommer då att hamna i tre olika lager där du kan flytta runt dem, vinjettera, tona etc tills du är nöjd. Välj sedan spara som: eller för web: när du sparar. Ditt original sparar du sedan med alla layers så du kan göra ändringar när du vill.
Lycka till..
 

Görant

Aktiv medlem
Ett annat snabbt och enkelt sätt är att använda "photomerge" där man "stichar" panoramas. Under "file". (PS elements åtminstone..) Det är bara att peka på biblioteket och dra ner de tre bilderna på remsan. Ta bort alla auto-grejer. Flytta runt efter behag.
 
ANNONS