Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta kort genom tubkikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor

Medlem
Är det någon som testat att ta kort
genom en tubkikare?

(det finns ju adaptrar för ändamålet)

/ Viktor
 

Stadan

Aktiv medlem
Digiscoping- digitalkamera och tubkikare

Bland fågelskådare har en ny trend dykt upp, nämligen digiscoping. Genom att montera en digitalkamera eller digital videokamera på en tubkikare så når man resultat som tidigare varit otänkbara för fågelskådare. Som fotograf däremot får man acceptera den kvalitetssänkning som det innebär att inte använda film. Detta är utmärkt för ren dokumentation typ "jag såg den här arten och ingen annan art".

Kolla in
Paul Hackett så får ni se lite exempel från England, en svensk fågelskådare finns här Jörgen I för att ta en titt på resultaten.

Man kan koppla ihop sin tub och digitalkamera på olika sätt, ett sätt är det engelska Eageleyeoptics som säljer en lösning, men det finns säkert flera lösningar.

mvh Staffan
 

Snömannen

Aktiv medlem
På den gamla goda tiden, innan digitalkameror och datorer, dvs på 80-talet kunde man köpa adaptrar till vanliga kameror (systemkameror) också. Ljuset försämrades något i förhållande till vanliga teleobjektiv men har för mig att resultatet blev gott med tanke på förstoringen.
 
Ja, visst borde väl resultatet bli bättre med en analog systemkamera ansluten till tubkikaren istället för en digital? Jag hoppas verkligen det, för jag lutar åt att köpa en tubkikare och en adapter till min Nikon F90X istället för dyra teleobjektiv.

När jag kollar priser kan jag inte låta bli att stirra mig blind på Nikons ljusstarka, och väldigt dyra, objektiv. Jag antar att det är litet dumt att jämföra Nikons, Tamrons eller Tokinas 300/2.8 med tub och adapter. Tubkikare kanske ska jämföras med enklare teleobjektiv.

Frågan är då vad som ger bäst kvalitet. En Swarowski-tub med adapter eller ett billigt piratobjektiv på säg 500-800 mm.
Någon som haft förmånen att kunna jämföra?

/Fredrik
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
satsa på fluorit

Ska du få ut något bör du satsa på en Swarra, Zeia, leica eller möjligtvis Kowa 823. Varianterna med fluoritlinser är att rekomendera om du ska fota genom tuben. Med okular hamnar du på ca 15 lök och uppåt. Tubmodellerna med minst 80 mm frontdiameter måste du ha om det inte ska bli hopplöst ljussvagt. Har fotat för lite själv för att ge ytterligare råd. Av någon anledning verkar digitala videokameror och stillbildskameror klara uppgiften bättre än vanliga stillbildskameor?! I alla fall vad jag har sett av bekantas "tubbilder" Det finns en tidigare tråd här på FS med länkar till en sida med bara tubbilder.
 
ANNONS