Annons

Blixtfotografering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har tips på hur man ställer in kamera och blixt för att det ska bli så bra som möjligt? Jag avser då systemkamera med monterad blixt.

Jag har bouncer monterad men tycker allt som oftast att det blir för starkt ljus ändå, med störande skuggor i bakgrunden. Jag funderar på om det kan avhjälpas med att jag underexponerar något vid blixtfotografering.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av.

/Maverick
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Skuggor i bakgrunden kommer du knappast ifrån med underexponering. Skaffa en sladd mellan kamera och blixt. Då kan du rikta blixten som du vill. Undvik att plåta människor mot väggar om du vill undvika slagskugga.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Studsa

Studsa blixtljuset! Om blixten bara är "böjbar" kan du studsa i taket, men om den både går att böja och rotera har du total frihet och kan välja riktning själv. Om du t ex har ett fönster med naturligt ljus snett bakom dig kan du förstärka det genom att slå blixten i taket ovanför fönstret.

Detta kräver förstås vita tak, annars blir det färgstick.

Annars kan du studsa i en reflektor (t ex ett vitt paraply eller en stor vit pappskiva) för att på så sätt få en större ljuskälla och därigenom ett mjukare, mer naturligt ljus.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, jag har försökt att studsa ljuset. Det brukar bara resultera i att jag flyttar runt slagskuggan. Jag funderar på vad som händer om jag tar ner effekten lite på blixten, blir det samma sak som att underexponera vid blixtanvändning?

/Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag blir förvånad när du säger att du bara flyttar runt slagskuggan. Det är klart att det blir skuggor när man bara har en ljuskälla, men skuggor är ju en förutsättning för att skapa bilder. Jag tror att det viktigaste att tänka på när man studsar är att man gör det i en vinkel som efterliknar något som skulle kunna vara naturligt ljus, t ex som i mitt fönsterexempel. Om du studsar i något som ligger långt från motivet får du också en större ljuskälla och mindre skuggor, men det kräver också mer av blixtens effekt.

Vad använder du för exponeringstid? Längre exponeringstider kan ge bättre balans mellan befintligt ljus och blixtjus, men samtidigt medföra risk för skakningsoskärpa och spökbilder (svenska?).

Vad gäller blixteffekten är det säkert värt att experimentera. Där har jag inget att bidra med, jag fotograferar så sällan (och ogärna) med blixt så det har jag med glädje överlåtit åt elektroniken att avgöra.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag brukar inte kolla så noga vilken slutartid det är utan brukar koncentrera mig på bländaren.

Naturligtvis så blir det ju skuggor, det är bara det att jag tycker att de blir lite väl hårda. Det skulle bli så mycket bättre om de var lite mjukare.

Hem och plåta mera...

/Maverick
 
ANNONS