Annons

Rotera en bild utan att förlora skärpan?

Produkter
(logga in för att koppla)

SunKi

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder paint shop pro 7.0 för att redigera bilder digitalt, när jag ska rotera en bild lite för att räta ut en sned horisont så förlorar jag väldigt mycket skärpa i bilden. Jag väljer helt enkelt "rotate image" och anger grader (0.5).

Finns det något sätt att undvika skärpeförlusten på? Gör jag något fel?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kika på Panorama Tools men bered dig på en viss inlärningströskel.

Absolut bäst kvalitet får du förmodligen med en hederlig sax om det är bilder på papper du är ute efter.
 

SunKi

Aktiv medlem
Ok, nej det är digitala bilder jag tänkte främst på. Verkar ju vara en hel del att läsa... sitter på jobbet nu så det där får jag läsa en annan gång :))

Men jag kan anta att det blir oskärpa p.g.a handhavande-fel av mig i paintshop då?
 

alilja

Medlem
När man rotar en bild får man ofta taggiga kanter på tidigare raka och fina linjer. Ett sätt att undvika detta är att dubbla eller tredubbla storleken på bilden och därefter rotera den - i Paint Shop Pro under menyn Image och sedan Resize...

Eftersom det tar längre tid att rotera den större bilden kan det vara klokt att ta reda på hur stor rotation man vill ha genom att testa på den ursprungliga bilden.

När rotationen är klar gör man om bilden till ursprunglig storlek.

Hoppas det hjälper, Andreas.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
funkar bra

Det är riktigt som Andreas säger. Se bara till att du gör beskärning och rotation innan du gör något annat med bilden (justera kontrast och färger,skala ner, skärpa(sist) mm) Då funkar det utan anmärkning, i alla fall för mig.
 

SunKi

Aktiv medlem
Tack för svaren, har inte hunnit kika på sidan Jim gav mig, däremot har jag hunnit testa Anderas tips, som fungerar utmärkt! Tackar ödmjukast.

Med Vänliga Hälsningar

/Björn
 

Linmajon

Aktiv medlem
Om man roterar bilden några grader försämras kvaliteten. Det beror på att pixlarna inte bara kan flyttas hela steg utan interpoleras till att passa rotationen exakt. Samma sak händer ofta om man skalar om bilden.
 

skelett

Aktiv medlem
Björn... försök få tag på photoshop så ska du se ur en välprogrammerad applikation ska hantera saken :)
 

SunKi

Aktiv medlem
Är det verkligen så stor skillnad på photoshop och paintshop?

Visst, photoshop kostar x antal tusen kronor, det gör inte paintshop..

Ska nog inte vara några problem att "få tag på", har bara alltid trott att paintshop räcker till.

Vad mer gör photoshop bättre?
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Björn

För mig så var det samma resa. Paintshop men sedan började jag sakna tex actions, förinspelade justeringar mm.

Ta en titt längst ner till vänster på min helsida. Där har jag ett antal länkar till bra PhotoShopsidor samt en beskrivning över de actions jag köpt.

Kan varmt rekomendera boken "Lär dig photoshop på 24 timmar", den ger väldigt mycket.

Roine

www.roine.nu
 

SunKi

Aktiv medlem
Jättetack!
Kollar länkarna för fullt..

Jag har faktiskt kunnat en hel del i photoshop förr, läst en rätt stor kurs på gymnasiet, och använt det rätt mycket hemma också, dessvärre var det lite över ett år sen jag använde det senast, och jag har glömt det mesta.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej
Som sebbfolk skriver finns ju en biligare variant.

Jag har Elements och PS7 och PS LE.

LE gör sig bäst i en papperskorg eller som väggdekoration, freesbee eller dyl.

Elements har en del saker som inte PS 7 har som är bra för snabba justeringar men saknar actions.

Man kommer extremt långt med Elements om man kan leva med detta.

Det har ju kommit en ny version av Elements, men den har jag inte testat.

Roine
 

kriss

Avslutat medlemskap
Ett litet tillägg bara, för dem som varken har photoshop eller paintshop och inte vill spendera pengar på det heller:

Gå in på http://www.tucows.com

och skriv in Irfan View i sökmotorn. Då kommer en sida upp där man kan ladda hem programmet. Det är gratis och ganska bra för enklare grejer. Tex titta på bilder, vrida sneda bilder, ändra färg och kontrast och sånt och lite andra grejer. Sen markerar man bara med musen vad man vill ha av bilden och sparar.

Snabbare och lättare än photoshop om man inte använder photoshop till andra saker.

/Kriss
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Björn skrev:
Men jag kan anta att det blir oskärpa p.g.a handhavande-fel av mig i paintshop då?
Kan vara men inte nödvändigtvis. Stämmer teorin som flera haft att du roterar lågupplösta bilder så är det nog så.

Men om det istället är så att du är riktigt kräsen och Paintshop Pros interpoleringsalgoritm inte räcker till så skall du kolla på länken jag la in i mitt första inlägg.

Men rekommendationer om stöld av programvara håller vi oss ifrån i det här forumet. Som fotografer borde vi väl vara extra rädda om upphovsrätten? Jag har fimpat lite meningslösa inlägg om det.
 

Arleklint

Aktiv medlem
På samma sätt som jag kör oskarp mask när jag skalat ner en bild kör jag oskarp mask när jag roterat den. Det fixar till en del.

Skall jag rotera OCH skala ner kör jag givetvis oskarp mask bara en gång :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Eftersom rotering i annat än jämna 90-graderssteg är en förstörande åtgärd måste den alltså kompenseras med oskarp mask. Oavsett hur bra interpoleringen är så blir det alltid en skärpeförlust.

Men den oskarpa masken skall alltid läggas på sist av allt.

Är det själva oskarpa masken du klurar över så finns det ett par bra artiklar om det under Lära.
 
ANNONS