Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 3 och fjärkabel?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej hopp igen! Jag har tidigare, med lyckat resultat gjort en enkel fjärutlösare till Nikon 801 och Nikonkameror+ md12.(en 2-ledare och en strömbrytare). Har någon av er tillverkat en liknande utlösarkabel till EOS3? Berätta gärna i så fall till vlken kontakt och vilka stift ni koplade kabeln. Att köpa en trådutlösare av lämplig längd eller en sändare kostar ju multum!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är en specialkontakt som sitter. Tag kontakt med en Canonverkstad för att få reservdelsnummer och beställ genom dem. Sedan borde det nog för de flesta elektronikkunniga att konstruera en fjärrkontroll.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
inget alternativ!

Det funkar nog inte så bra. Rätt om de vet så talar de inte om vilka kontaktstift som är aktuella! Är det ingen som testat sig fram eller vet får man väl i värsta fall prova sig fram själv. Jag vet inte ifall de nyare kamerahusen är känsligare än de gamla-men tidigare har jag testat mig fram med lyckat resultat. Jag vet bara inte om jag törs göra det nu med tanke på hur mycket en EOS3 kostar!? Är det någon som vet så vore jag tacksam-jag tänker då inte betala x k pengar för ett tillbehör som jag kan tillverka själv för ett par tior.
Tack på Förhand!
 

Arleklint

Aktiv medlem
Hur kontakterna låg på 7i fick jag veta genom en fotopolare som i sin tur hittat det på nätet som någon entusiast lagt ut på nån sida. Leta på :)
 

Darren

Aktiv medlem
Canon har en adapter som gör att du kan använda äldre elektriska utlösare med 2,5 mm minipropp till kameror med 3-polig fjärrutlösarkontakt.

Mer att läsa om adaptern finns på canon.se

Vad jag kan förstå utav detta så skulle du kunna göra en adapter för EOS 300 enligt anvisningarna på "EOS 300 Remote Control"

Sedan kan du väl gå till Scandinavian Photo och beställa denna adapter och så borde det vara klart...

Darren

P.S. Observera att jag inte har testat detta... Men när man läser det som står på canons hemsida så borde det fungera...
 
ANNONS