Annons

känslighet vid crossing...

Produkter
(logga in för att koppla)

hedefalk

Aktiv medlem
Jag undrar lite om hur en diarulle beter sig vid framkallning i c-41. Jag talade som hastigast med en fotograf som jag köpte en Mamiya 645 av och han nämnde någonting om att han brukade använda Elite Chrome 200 som han exponerade efter asa 50 och körde i c-41. Blir en crossad diafilm alltså lika tolerant som en vanlig negativrulle och kan man uppnå olika typer av färgförskjutningar beroende på exponering vid crossing?
 

Pentapix

Aktiv medlem
Den erfarenhet jag har är att filmen blir tätare än negfilmer vid ordinarie framkallning. Vid kopiering av filmen upplever jag den som allt annat än tolerant, kolsvart & kritvitt med vilken färgton som helst. Här finns inga riktlinjer på hur det SKA se ut, personligt tycke är det som gäller. Själv har jag testat Kodak EPN med blandade känslor. Tycker inte om den allt för kraftfulla färgförskjutningen jag fått. Undrar hur exempelvis en Provia 1600 skulle bli. Hård med låg färgmättnad skulle jag önska mig....nå´n som hittat den kombinationen?
 

hedefalk

Aktiv medlem
Jag har förstått att crossade dior blir väldigt hårda. Det jag funderade över var snarare filmens exponeringstolerans. Jag menar, om jag skulle överexponera en dia två bländarsteg och framkalla den i e-6 skulle den ju bli väldigt överexponerad och utfrätt. Men så är inte fallet om man kör den i c-41...? Det jag oxå undrade var om man kan styra färgförskjutningen genom exponeringen (av filmen, alltså).
 

Pentapix

Aktiv medlem
I mina fall kan jag sŠga att šverexponering inte resulterar i samma fšršdande frŠtning som i normala fall med E6, dock blir filmen mer svŒrkopierad Šn en 2 stegs šverexp. C-41:a. Ett mellanting alltsŒ. Jag har heller inte upplevt olika fŠrgstick pŒ olika exponering av filmen, utan helt enkelt att kontrasten hšjs med rikligare exponering.
 
ANNONS