Annons

fraga om mode foto?????????

Produkter
(logga in för att koppla)

chewie

Aktiv medlem
hej hej! jag har ett problem... jag befinner mig i malaysia och har fatt i uppdrag att fota modeller till deras portfolio. inget riktigt proffsigt och ingen direkt budget. jag har min eos5 och blixt och ett hus dar jag ska fota... inga andra tillbehor som lampor och sant. jag skulle behova hjalp med hur jag ska losa detta...eller fa lite tips om hur jag ska kunna ta bilder som ser nagolunda proffsiga ut? jag har hort talas om tungsten film men vet ej om det finns i asien? ska jag anvanda mkt lampor eller langre slutar tider...svartvitt eller farg? finns det nagra roliga knep hur jag kan fa bilderna intressanta? hur kan jag fa skarpa reflektiner i ogonen?
desperat for tips!
tack pa forhand...
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Din fråga har nog hamnat i fel forum (red kan kanske flytta den...). Har ALDRIG sysslat med modefoto... :)

fotohälsningar
Terje
 

Maverick

Aktiv medlem
Låter inte som ett drömläge direkt. Kan du vinkla blixten? Köra den trådlöst? Montera den på stativ?

Om inte så blir det riktigt knepigt och då ska man kanske överväga att köra utan. Fast då måste du antingen stänka av lampor och lysrör, eller kompensera med antingen film eller filter. Att tänka på är att lysrör och glödlampor inte ger likadana färgstick, de är inte ens nära varandra.

Det där med färgstick behöver du naturligtvis inte bekymmra dig för om du kör med svartvit film.

Det behövs mer detaljer om dina förutsättningar känns det. Nu verkar du tagit dig vatten över huvudet lite grann, beroende på vad det ställs för krav på resultatet. Jag skulle nog inte själv ha tagit erbjudandet under de förutsättningar du beskriver.

Mvh
Maverick
 

Stegge

Aktiv medlem
Måste du ta bilderna inomhus?

Om inte så är det bara till att gå ut och ta dem tidig morgon eller sen eftermiddag, för ljusets skull. Malaysia och "fotomodeller",kan det bli bättre? :)

Eller är det regnperiod där nu?
 

matnyttige

Aktiv medlem
Undrar också varför du inte kan ta dem utomhus. - Lättare med ljus o miljöer.

Är det sol kan du använda blixten då främst i motjusbilder. Reflexskärm (kan använda vad som helst som är ljust tex ett vitt tygstycke som kan reflektera solljuset) är också väldigt användbart.
 

chewie

Aktiv medlem
tack tack

uppdraget har jag ej tagit pa mig. det ar min kompis som ska fotas, hon ar model och behover bilder till sitt portfolio. och mitt storsta intresse ar foto. sa vi tankte sla tva flugor i en small. sa jag har en bixt jag kan vinkla. jag har ett litet rum me vita vaggar och fonster pa en sida. jag skulle garna fota inomhus. tack for alla tips. vi ar oppna for allt och bilderna far garna bli exprementella. sa svartvitt och inga lampo ar vad ni foreslar? risk for rorelse oskarpa da pa modellen. men men..
eller utomhus? later intressant..typ lite var stans da eller?
finns det nagra knep afor att afa bilderna att se mer proffsiga ut?
en annan fraga? jag laste om att man kan satta strumpbyxa framfor linsen for att fa en soft effekt? aanagon som kan nagot om detta ? vilken farg? nagot speciellt att tanka pa?

tack pa forhand!
 

kate

Medlem
jag skulle nog fota vid stranden, samt lite city bilder.

när det gäller modellbilder skall man nog tänka på att det är modellen som i första hand skall synas, det runt omkring skall bara finnas för att förhöja modellens skönhet.

lycka till
 

crewa

Aktiv medlem
Ett fönster i rummet sa du. Varför inte utnyttja detta ljus. Glöm bara inte att ha en reflexskärm typ vit kartong för att ge ljus på den "mörka sidan. Detta är bra för ansiktsbilder. Men om du skall fota helfigur så bör du nog söka dig utomhus om inte fönstret är väldigt stort.
Lycka till
 
ANNONS