Annons

Sigma blixt till ist DL

Produkter
(logga in för att koppla)

Jagaren

Medlem
Hej på er Pentaxfreaks! :)
Jag har en Pentax MZ-50, och köper nu en DL. Kan man använda sin gamla Sigmablixt EF-430ST till denna digitala kamera? Den har TTL, men om det funkar med DL vet jag inte. Någon?
Tackar för svar,
Christer
 

Nemesis

Aktiv medlem
Blixten måste supporta P-TTL för att fungera med *ist DL. Pentax har plockat bort blixt ttl-sensorn på DL:n (den finns på D och DS) vilket gör att ljuset mäts med en förblixt vilket kräver mer data mellan blixt och kamera...
 
Senast ändrad:
Om Sigman har "programmerad autoblixt", dvs en mätcell på blixten som den kan använda, så fungerar den, men om den bara är TTL så fungerar den inte (titta i blixtens handbok för att se vilka lägen den har). DL saknar stöd för vanlig TTL, den kräver en P-TTL kompatibel blixt (Pentax AF360FGZ, AF540FGZ eller Sigma EF500 ST / ST Super).

Hälsar*
R
 

Jagaren

Medlem
Hej på er, och tack för svar.
Jag tittade i manualen, som inte är speciellt bra tycker jag, och det står något om autofokusblixt...?
Sedan vet jag inte men det sitter ju en mätcell ser det ut som under röd plast i fronten. Men jag hittar inget specifikt om P-TTL någonstans... Men det kanske är ett ord som dykt upp sedan jag köpte blixten för x antal år sedan...
Jag får väl testa när DL:en dyker upp från Dustin, man kan väl inte skada något, eller?
Christer
 

interpix

Aktiv medlem
Låter lite som om den har hjälpljus som fokuseringsstöd. Vad jag hört så kan man skada prylarna om de inte är avsedda för varandra. Det är visst rätt höga spänningar inblandade här...
Du kanske kan söka på DPreview om någon här inte vet hur det ligger till.
 
Jagaren skrev:
Hej på er, och tack för svar.
Jag tittade i manualen, som inte är speciellt bra tycker jag, och det står något om autofokusblixt...?
Sedan vet jag inte men det sitter ju en mätcell ser det ut som under röd plast i fronten. Men jag hittar inget specifikt om P-TTL någonstans...
Jag får väl testa när DL:en dyker upp från Dustin, man kan väl inte skada något, eller?
Det där är hjälpbelysningen för autofokussystemet. Jag pratar om en mätcell på blixten som blixten använder för att ställa in sig själv, detta är på intet vis kopplat till autofokussystemet och är en enklare teknik än TTL systemet. TTL går via kameran.

Jag misstänker att din blixt bara har TTL och då fungerar den inte.

P-TTL introducerades av Pentax med MZ-S kameran vid milleniumskiftet, sen dess har systemet letat sig in i fler Pentax modeller och alla digitala systemkameror från Pentax har systemet. Det är en mer avancerad form av blixtstyrning än TTL och stödjs idag av fyra blixtar: Pentax AF360FGZ och AF540FGZ samt Sigma EF 500 ST och ST Super. Dessa är de enda som finns i dagsläget.

Hälsningar*
 

Jagaren

Medlem
Ok, tack för det svaret. Innebär mer kostnader då...
Vad kostar dessa tingestar? Har någon erfarenhet av den ena eller andra?
Ha det gott så länge,
Christer
 

interpix

Aktiv medlem
Pentaxblixtarna sägs vara mer välbyggda än Sigmas.

På AF360FGZ kan man inte vrida blixhuvudet i sidled.

AF540FGZ är förmodligen den bästa men säkert också dyrast.

Sigma EF500 ST Super verkar vara mycket kompetent till ett inte allt för blodigt pris.
 

Jagaren

Medlem
Hej o tack.
Försöker förtvivlat hitta några priser på nätet på EF 500 ST Super, men verkar svårt för Pentax. Kan någon ge mig en nätadress för att kunna köpa? Vem är generalagent för Sigma i Sverige? Verkar väldigt anonymt...
Christer
 

interpix

Aktiv medlem
Hej

Den finns tex på cyberphoto.se för 2290 kr.

Förmodligen kan du läsa recentioner här på FS om blixten.

Den billigare Sigman hittar jag inte.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Jagaren skrev:
Ok, tack för det svaret. Innebär mer kostnader då...
Vad kostar dessa tingestar? Har någon erfarenhet av den ena eller andra?
Finns priser på www.cyberphoto.se

Pentax har mer känsla, bättre finish och kvalitet på knappar och reglage. Sigma känns fyrkantig, plastig och har ett idiotiskt gränsnitt, men den fungerar, är billig och kraftfull. Med Omnibounce reflektor (exta tillbehör) har den en tendens till att överexponera med +1 steg (förstår inte varför, men det är bara att dra ner blixtljuset -1 i kameramenyn). Jag köpte Sigman på Cyberphoto och visst känns den inte lika "tight" i kvaliteten som Pentax, men den gör sitt jobb bra till ett bra pris.
 

Jagaren

Medlem
Om man vill köra med flera blixtar; vad tror ni om detta:?
Värsting Pentax (AF 540 FGZ) och den "lilla" (360) som slav? Funkar det?
Kan man ha flera 360 som slavar tille n DL?
Christer
 

Gatufoten

Aktiv medlem
540 är väl inte tillgänglig än? Den hade inte ens Pentax själva före påsk.

Jag kan ha fel där för DL är lite speciell men det borde gå fint. Det framgår annars av instruktionsoken, och den torde vara lätt att googla fram. DS instruktionsbok läste jag närmast ett halvår innan DS kom till Sverige så de brukar drälla runt där på nätet.
.
Men en 540 och 360 på en gång blir drga 9000 kr - två adapters tillkommer ju också - dels på skon och dels för kabeln. Å andra sidan är en lös 360 (via kael alltså) inte illa, det ger ju frihet att vinkla - förflytta blixten som man vill. SÅ valde jag.att ha. .
 
Jagaren skrev:
Om man vill köra med flera blixtar; vad tror ni om detta:?
Värsting Pentax (AF 540 FGZ) och den "lilla" (360) som slav? Funkar det?
Kan man ha flera 360 som slavar tille n DL?
Ja, det ska inte vara något problem, men tänk på att den inbyggda blixten i DL inte kan styra externa blixtar trådlöst med P-TTL protokollet, du behöver ha en 540 eller 360 (eller Sigma) som huvudenhet.Du kan även köra med kablar, men det blir ju några kronor extra att köpa in de kablar och omvandlare som behövs.

Ett alternativt är en "dum" blixt, alltså en slav som inte kan P-TTL. En sådan kan triggas igång av vad som helst. :)
Men kan vara knepigt att få ut bra resultat av sådan lösning.

Hälsar*
 

Jagaren

Medlem
Fick svar idag från Pentax angående användning av min gamla Sigmablixt (se början på tråden). Den kan användas manuellt, men inte med P-TTL, som vi tidigare kommit fram till.
Fråga till er.
OM jag skulle vilja rigga lite porträttfotning, med standardset (en blixt 45 grader vänster, en höger, och eventuellt en snett uppifrån/bakom. Hur skulle ni komplettera på bästa/billigaste sätt?
Skulle man kunna använda t ex en Pentax eller Sigma P-TTL blixt som huvudblixt, reflektor/frigolit på andra sidan, och den gamla Sigman bakifrån?
Blir det bökigt att få till det manuellt? Räcker blixtljuset?
Christer
 

Nemesis

Aktiv medlem
Har idag beställt en Sigma SF 500 ST Super och har en gammal sunpack hemma så jag skall försöka rigga på det sättet du beskriver, med sigman som master, sedan om det går vet jag inte men återkommer i så fall!
 

Jagaren

Medlem
Intressant! Återkom gärna med resultat, verkar ju ändå vara ett "billigt" sätt att försöka rigga enligt "reglerna".
Apropå det; är det någon som har en bra länk till sida om just hur man kan rigga och lösa "studio"foto med vanliga blixtar?
Christer
 
ANNONS