Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gråaktiga fläckar

Produkter
(logga in för att koppla)

klase

Medlem
Jag framkallade ett neg på 30 bilder idag i skolan, ungefär 7-8 bilder blev bra. Det kom gråaktiga fläckar över nästan hela filmen, upprullningen gick men jag tog för mycket vätemedel och sjabblade med framkallningstiden i början, kan det ha berott på något av detta?
 

skalmac

Aktiv medlem
Du har ingen möjlighet att scanna negativen och lägga upp dom? antagligen så är det något kemistänk på dem! var dosan helt torr när du stoppa i rullen? knacka dosan försiktigt i bordet när du har hällt i framkallaren, så det inte blir luftbubblor!
 

klase

Medlem
Tack så mycket för svaret, dosan kan ha varit fuktig, men hur kan det spela nån roll? aja, man lär siga av sina misstag iallafall =), tyvärr kan jag inte scanna inn negativen nu!
 

skalmac

Aktiv medlem
om det t.ex. kommer vatten på filmen innan framkallare, så går framkallaren ner där fortare i emelutionen, vissa använder det för att få en annan framkallareffekt, men då måste hela filmen blötas!
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej Klase!

De grå fläckarna kan ha kommit från att det var vatten i dosan men det kan vara en del andra orsaker också. Jag brukar själv framkalla filmen med en inte helt torr dosa men häller man i framkallaren på en gång ska det inte hända något.
Att man häller i vatten först är för att man ska slippa få ytor på filmen där framkallaren inte tar. Det blir alltså luftbubblor som gör att det inte framkallas ordentligt. Vätmedel räcker med en eller två droppar. Är det torkfläckar går det att andas försiktigt på filmen och gnussa med en bomullstuss. Knacka alltid dosan försiktigt innan du börjar agitera. Hade det varit framkallningstiden du gjort fel på skulle hela filmen påverkats.
Försök ta en ny rulle. Se till att spiralen fungerar ordentligt. Ha också en svart filmburk till hands som du kan stoppa ner filmen i om det går fel. Ta det lugnt i labbet. Som nybörjare är det lätt att känna sig stressad men så länge det är mörkt ska inte filmen påverkas. Tala gärna om det går bättre nästa gång.
 

Tommy Lindholm

Aktiv medlem
Hej!
Håller med om tidigare inlägg att problemet kan vara luftbubblor på filmen.
Min erfarenhet är också att man inte skall agitera genom att snurra på "mittpinnen". Detta bidrar till att framkallaren cirkulerar genom filmens perforeringshål och framkallar ojämnt på filmytan.

Mvh/TOmmy
 
ANNONS