Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad händer?

Produkter
(logga in för att koppla)

dudaah

Medlem
Hej,

Fick min Dimage 7Hi idag och har laddat batterier. Efter att jag sedan stoppat i batterierna och slår på kameran så händer inte ett skit. Slår jag sedan av det på off igen och stoppar i minneskortet så står det bara och lyser (indikatorn för kortet) men igen, inget händer?

Någon som råkat ut för något liknande och vet vad det beror på eller är det bara att skicka tillbaka den imorgon?
 

dudaah

Medlem
Batterier och laddningstid

Hej,

Har ringt Minolta's support nu och fick där svaret att batterierna som kom med 7Hi skall laddas minst 15 timmar första gången. Detta står det inget om någonstans och jag laddade bara dem tills lampan på laddaren slocknade.

Tänkte det kunde vara värt att nämna här till andra som köper en 7Hi och undrar vad som händer när kameran verkar vara helt död.

Om det inte skulle funka efter de 15+ timmarna så återkommer jag igen. Fråga till er andra dock, kan man använda vanliga alkaliska batterier för att testa om kameran fungerar så länge?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ja du kan testa med vanliga Alkaliska batterier.
Får du något meddelande på displayen.
Vad har du för minneskort? Du bör använda SanDisc Dimage är lite kittslig på minneskort från andra tillverkare.
 

sagan

Avslutat medlemskap
javisst kan du använda alkaliska, men visst ska batterierna fungera även om de inte är fullt uppladdade! den förklaringen låter mycket skumt.
låter mer som det är fel på minneskortet, har du formaterat minneskortet?
 

dudaah

Medlem
minneskort osv.

Jag använder ju de minneskorten som kom med kameran igår. Dvs antingen Lexar CompactFlash 16mb eller Lexar CompactFlash 128mb.

Om jag startar kameran utan minneskort så låter kameran i några sekunder sen blir det helt tyst. Den säger inget om att det inte finns något minneskort i utan alla displayer är totalt nersläckta.

Detsamma gäller med minneskortet i. Displayerna är totalt nersläckta och jag kommer t.e.x. inte in i menyerna för att formatera kortet ens...
 

sagan

Avslutat medlemskap
testa att hålla ned avtryckningknappen, och ta ut och sätt i batterierna uppreppade gånger (7-8 gånger) som om man startar om en PC ungefär..kan fungera.
 

dudaah

Medlem
alkaliskt

Testade med ett par nyinköpta batterier nu och då fick jag i alla fall fram displayer. Ja i alla fall för en kort stund. Jag kunde ställa in klocka och datum, sen slog jag av kameran och satte i minneskortet.

När jag sen, glad som bara den, slog på kameran igen så var den precis lika mörk som tidigare och inget händer. *hmmm*
 

dudaah

Medlem
jaja...

...får se vad som händer när batterierna laddats de där 15+ timmarna. Tack så mycket för alla era svar och tips.

/P/
 

dudaah

Medlem
en sista uppdatering...

...efter att ha testat med en nyinköpt AC-2L adapter och samtal med Minolta så är Kameran nu inlämnad på Expert här nere på gatan för service... Strålande att behöva lämna in en kamera man ägt i några timmar till service direkt...

Får väl roa mig med att plugga manualen så länge :)
 
ANNONS