Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skrotprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)

grym

Medlem
går det att bygga en diaprojektor av ,lampa,lins,negativhållare

skulle vilja bygga något som klarar att belysa ca 2.5*4 m utan allt för höga krav på ljusstyrka och bildkvalite
någon som har provat?
vad krävs av lampa och reflektor/lins

har några gamla skruvgängade objektiv som jag hadde tänkt annvända
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag vet inte varför du inte köper en gammal prohjektor. Det finns massor och du bör nästan kunna få en gratis på auktion.

Om du vill bygga något själv, skulle det inte kunna funka med att utgå från en gammal förstoringsapprat? Sådana hittar man också billigt nuförtiden.


mvh

Fredrik Persson
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Precis, köp beggat. Jag har köpt två projektorer på Skärholmens loppmarknad för en hundring styck.

Det finns ett skäl att bygga själv och det är om man vill projicera STORA dior. Såna apparater är dyra så där kan det löna sig. För småbild är det knappast värt besväret.

Det räcker inte med en lampa som ljuskälla, du behöver nog någon form av linssystem också för att kunna utnyttja ljuset. Och så måste du hålla koll på värmen.
 

grym

Medlem
ok ,gammalt

ska kolla efter beg

kollade lätt på nätet innan, men hittade inte så mycket,kanske för att det inte finns någon marknad för det
 
ANNONS