Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw format ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Han_na

Medlem
Hej!

Vill bara veta lite mer om hur man använder sig av Raw-format? Har ju så man kan ställa in det på min 350D, men det enda jag som vet om det är att det tar mycket mer plats.

så ni får gärna berätta lite allmänt om raw-format och om det är nån större skillnad när man ska redigera bilderna och när man ska använda sig av det?

tack på förhand//Hanna
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Ett jätte bra tips är att du skriver canon+raw i google. Eller varför inte bara här i sökfunktionen på forumet. Att svara på din fråga på ett bra sätt blir att skriva en bok, som redan är skriven här på Fotosidan 1000 gånger.

Ställ in kameran på RAW och testa lite, du kommer inte att ångra dig.
Dom tar större plats, men det är ju lätt löst med att köpa mer minne. Dom har en helt överlägsen kvalitet mot en jpg bild och i mina ögon är man nästan lite dum om man köper en fin kamera och sen inte använder all den kvalitet som finn att tillgå.

Tänk på att när du drar in dina RAW i datorn behöver du ett program (typ det du fick med kameran) för att göra vanliga bild filer (jpg eller TIFF) av dom.
Så det blir mer dator jobb, och det tar ett tag att lära sig få rätt på att få bra bilder ur sina RAW (fast även om du inte kan det blir det ändå bättre än att skjuta jpg).

Lycka till med RAW bus.

/Magnus
 

solvargen

Aktiv medlem
RAW-format menas att bilden blir okomprimerad när du laddar över den i din data. Du behöver använda programmet Eos viewer utility som finns på cd:en som medföljde.
Det är en klar fördel att fotografera i RAW eftersom du kan redigera din bild hur många ggr som helst utan att tappa i kvalitet. Nackdelen är förstås att det upptar mer minne på korten. När du laddat över dina bilder kan du redigera i Eos utility men jag rekommenderar att du inte gör det mer än själva exponeringen i sig. Det finns även ett annat program som heter DPP. Själv använder jag mig inte av programmet men vet att det finns många som gör det. Om du fotograferar en dag med kameran inställd på RAW+small jpg så kan du själv göra jämnförelser med din Tiff-fil (som du konvertar din RAW-fil till) och din jpg kopia. Skillnaden blir som natt och dag.
MVH Thomas
 

mannbro

Aktiv medlem
Håller med om att det finns oerhört med bra information om man söker lite, men här är ett försök till en enkel icke-teknisk primer:

Raw-formatet innehåller det råa datat direkt från sensorn tillsammans med information från kameran som talar om för datorn hur rådatan ska tolkas, t.ex. kamerans valda vitbalans etc.

Rådatan måste alltid "tolkas" för att det ska bli en bild av det hela. Färger, vitbalans, exponering, uppskärpning och annat måste tolkas.

När du fotar med kameran i jpeg så sköter kameran om allt detta automatiskt och levererar en färdig bild.

Att fota med jpeg är alltså ungefär som att fota med Polarioid-film, d.v.s. de förinställda värdena är alltid det som gäller.

Att fota med RAW innebär däremot att du har full kontroll och kan justera detta i efterhand. Att fota med RAW är alltså ungefär som att framkalla själv, d.v.s. man kan påverka hur den slutgiltiga bilden ska bli utifrån originalet.

Till syvende och sist är det ditt arbetssätt som styr om du vill fota i JPG eller RAW. Är du intresserad av att ha full kontroll över bilden - men också beredd att lägga ner lite "mörkrumstid" på dina bilder - så har du mycket att vinna på att fota i RAW. Är du däremot inte intresserad av att sitta och pilla med bilderna utan nöjer dig med att få ett bra resultat direkt ur kameran så är det bättre att fota i JPG.

Mitt tips är att ladda ner Raw Shooter Essentials som är en bra, lätt och snabbjobbad Raw-konverterare, testa att skjuta lite bilder i RAW och se om du tycker att det är värt besväret med de förbättringar du kan få.

Personligen fotar jag i stort sätt alltid i RAW utom när jag är borta på något ställe där jag inte tror mig ha tillräckligt lagringsutrymme på mina kort och inte möjlighet att tanka ner, men som sagt; det är en smaksak.
 

PITCH

Aktiv medlem
Finns det ingen som kan skriva en artikel/guide/beskrivning och be FS att lägga upp den bland "Artiklar" här på FS ? Samt även ta med fördelar/nackdelar med RAW i artiklen ?
Vilka program som är bra att använda vid konverteringar o.dl...

Något att hänvisa till när någon fråghar om RAW...
 

PITCH

Aktiv medlem
Jo.. men vart får man tag på den ?

Är den i tryckt form ?

Förtydligande:
Vad jag menade är någon av FS medlemar kan skriva en artikel om RAW. En artikel som man kan hänvisa till då någon har frågor om RAW.... e.t.c. e.t.c.

Böcker.. visst.. men man kan väl inte hänvisa alla som ställer frågor här att läsa en bok.. vilket förvisso är bra.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
PITCH skrev:
Jo.. men vart får man tag på den ?

Är den i tryckt form ?

Förtydligande:
Vad jag menade är någon av FS medlemar kan skriva en artikel om RAW. En artikel som man kan hänvisa till då någon har frågor om RAW.... e.t.c. e.t.c.

Böcker.. visst.. men man kan väl inte hänvisa alla som ställer frågor här att läsa en bok.. vilket förvisso är bra.

Jag förstår vad du menar men i brist på det kanske mitt förslag kan vara ok. Ladda hem Rawshooter så kommer guiden med.
 
ANNONS