Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans i Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

edvardwendelin

Aktiv medlem
Nu har jag kört Aperture ett tag och jag sitter och klurar på hur vitbalans verktyget fungerar. Alltså funktionen där du själv väljer vitpunkt i bilden. Har aldrig blivit riktigt klok på hur man skall använda den? Kan någon förklara så jag kommer till insikt så vore det kanon! Troligtvis väljer jag en för vit punkt då temperaturen alltid tenderar att bli för låg. Man ska sikta på 60% vitt eller hur det nu är. Men vad innebär det i praktiken? Hur gör ni?

Förövrigt så tycker jag aperture funkar kanon efter att ha haft det i en vecka! Prövade Lightroom också men jag fastnade för Aperture!

//Edvard
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Du måste först vara klar med om du vill ha absolut vitpunkt eller lika rgb värde i något som ses som vitt
Med absolut vitpunkt 255 255 255 så bestämmer du var den absoluta vitpunkten är i bilden.Dvs det område som är vitt och absolut ljusast i en bild. Ett solbelyst papper, glittrande snö etc
Du kan även leta upp områden i bilden som är vita men därför inte betyder att dessa är de ljusaste partierna i bilden, Dvs vitt som vid korrigering har värdena exv 224 224 224. När det gäller få rätt färgtemperatur kan du även gå efter grått. Något som du vet representerar grått i en bild , värdet kan då vara exv 128 128 128
Här kan du läsa lite mer om hur du kan ha en referens med i bilden, ett gråkort. Ett kort som även har vitt (men inte innehåller absoluta vitpunktsvärdet 255 255 255 ) och svart (men inte absolut svartpunkt dvs 0 0 0.http://www.qpcard.com/?p=instructions&q=1
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS