Annons

Erfarenheter av uppladdningsbara CRV3?

Produkter
(logga in för att koppla)

PederD

Aktiv medlem
Är det någon i detta forum som har erfarenheter av uppladdningsbara CRV3 i sin *IstDL/DS?
Jag vet att Pentax avråder från att använda dessa, men på DP:s forum finns det flera som säger sig använder sådana.

/Peder
 

interpix

Aktiv medlem
Vad jag hört varierar spänningen lite mellan olika fabrikat? Jag funderar också på att testa med ist D, autofoucus mm ska bli lite piggare pga den högre spänningen. Vet någon var man kan köpa dessa? Hur klarar de kyla tro?
 

Erik_J

Medlem
Jag kör CRV3 i min Minolta F100 och det fungerar ypperligt. Det blev en helt annan kamera jämfört med NIMH-batterier.
Jag köpte Uniross CR-V3 från Cyberphoto och har inte haft några andra problem än att batteriluckan blev lite svårare att stänga. ;-)

/E
 

interpix

Aktiv medlem
Uh vad dyra de är! Har du någon uppfattning om hur länge de håller jämfört med laddbara AA?
 

CerebralCortex

Aktiv medlem
Jag använder Laddbara NCR-V3 från Kjell&Co i min Pentax *istD, och de gör verkligen susen. Dels så får jag ut mer än 500 bilder per laddning, och dels är autofokusen betydligt snabbare.

Jag brukade köra med NiMh-batterier förut, 2500mAh, men även de tog slut för fort enligt min åsikt, istD-n är väldigt batterisugen, men med de nya batterierna så är det stor skillnad.

Ett NCR-V3 kostar 150kr (på kjell&co), att jämföra med GP-batterier som kostar 120kr för 2 (som ju motsvaras av ett NCR-V3).

Så förutom att det blir en initial kostnad i och med att man behöver köpa ny laddare så är skillnaden inte så stor tycker jag. Och fördelarna är väl värda det. Det ska bli intressant i vinter när kylan kommer, för mina gamla NiMh-batterier var alldeles för köld-känsliga, men det ska visst inte litiumbatterierna vara.

Hur länge batterierna varar kan jag dock inte svara på, men då jag hunnit med ca. 40000 bilder med min kamera, så kan jag säga att jag är inte speciellt inponerad över livslängden på GP-batterierna jag använt förut, så jag tror inte jag kommer att bli besviken på de nya.

De batterier jag köpte, märket heter Vanson, ska enligt info på hemsida precis motsvara icke laddningsbara CR-V3-batterier vilket inte alla laddbara sådana gör. Men dessa gör det hursomhelst och det är det viktigtaste när det gäller att stoppa dem i sin Pentax iallafall, för Pentaxen är byggd för att fungera bra med icke laddbara CR-V3.


[EDIT]
Jag har testat att köra min kompis *istDL med mina batterier, vilket funkar jättebra också, och även där märks det väldigt stor skillnad på autofokushastigheten, dock så har jag inte kört slut på en hel laddning i den, jag vill ju inte vara av med mina batterier så länge :)
[/EDIT]




/Patrik
 
Senast ändrad:

skarpedjup

Aktiv medlem
Kanske är värt att kika på det då. Mina Unirossbatterier som är på 2000mha tycker jag inte räcker långt alls, trots full laddning. Har inte laddat dem i närheten av maxgränsen.
 

fringie

Aktiv medlem
Vad kan hända om man använder laddningsbara, kan något gå sönder i kameran? Gäller garanti?
 

CerebralCortex

Aktiv medlem
Laddbara CR-V3-batterier kan ha högre spänning än vad icke laddningsbara CR-V3 har, och för hög spänning kan förstöra kameran. Men de batterierna jag har är tillverkade för att ge precis samma spänning som icke laddningsbara, och eftersom pentax *istD-serien är designade för att fungera med CR-V3 så funkar det med de här laddningsbara också.

Att Pentax skriver i manualerna att man inte bör använda laddningsbara litiumbatterier, är just för att det finns laddningsbara CR-V3 som är för starka, och då kan man bränna sönder nåt i kameran.

Så om man bara tar reda på att de batterier man vill köpa verkligen är gjorda för att precis motsvara CR-V3 engångsbatterier, så är det hur bra som helst.

Om man använder för starka batterier, och lämnar in kameran, så ser ju verkstan att det är överspänning som orsakat skadan, och då kan jag tänka mig att garantin inte gäller, men som sagt, väljer man bara rätt batterityp, så får man inga problem.




Mvh

Patrik
 

quarc

Aktiv medlem
Innan jag läste denna tråden igår visste jag inte att det fanns uppladdningsbara CR-V3. Idag åkte jag och köpte på Kjell & Co. Nu har de laddats, och jag stoppade precis in dem i kameran (*istDS) och så här långt fungerar det. 1300 mAh innebär att de inte räcker lika länge...men om de är köldtåligare (inget problem just nu) och snabbar upp autofokusen en aning så blir jag helnöjd. Någon som vet hur de håller laddning om de får ligga. Metallhydriden laddar ur rätt fort tycker jag. Jobbigt att behöva ladda inför en tur, jag laddar hellre när jag kommer hem så väskan är redo.
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Generelt sett så brukar alla litium-ackar vara SÄMRE i kyla än Nimh, och Nimh i sin tur är sämre än de gamla Nicd. Kapacitetsmässigt så är det svårt att jämföra, en LiIon på 1350mah kan räcka nästan hur länge som helst OM du inte använder kameran! Det klarar INTE Nimh. Å i fallet med Pentaxen så håller dessutom Nimh lite lägre spännig redan från början. Tar du Nimh cellerna direkt ur laddaren och börjar omedelbart att plåta (gärna med både kontinuerlig AF och blixt aktiverat) och knäpper tills batteriet är slut så borde en uppsättning Nimh med >2000mah spöa en LiIon på 1350mah. Men om du sätter i de laddade batterierna och plåtar kanske 10 kort per dag, så kommer LiIon definivt spöa Nimh cellerna. LiIon har en mycket låg självurladdning och Nimh rätt hög. Mina egna Nimh klarar sig inte ett dygn ens, men så ska de bytas ut också. Blir nog ett par såna där Vanson från Klas i sjön, alltså två paket med batteri+laddare så man kan ladda båda ackarna samtidigt. Inte bra om man laddar först den ena och sen glömmer ladda den andra. Bättre att ladda hela uppsättningen samtidigt, å laddaren är ju inte så jädra dyr.
 
Om det stämmer att laddningsbara CRV3 räcker längre än NiMH så är det ju ett mycket intressant alternativ. En av de största anledningarna till att jag valde Pentax från första början var flexibiliteten i val av batterier och det här gör ju Pentax oslagbart på den fronten.

Men det stämmer inte riktigt om man kollar på siffrorna. NCR-V3-batteriet är specat till 1350 mAh. Då borde en uppsättning NCR-V3 ha ett lägre energiinnehåll än en uppsättning NiMH, 2*3V*1350mAh=8100mWh mot 4*1.2V*2500mAh=12000mWh. Om man räknar på att spänningen är konstant. Eller tänker jag fel?

Är det så att uppladdningsbara CRV3 räcker längre och i så fall hur stor är skillnaden?
 

quarc

Aktiv medlem
P-E Claesson skrev:
Generelt sett så brukar alla litium-ackar vara SÄMRE i kyla än Nimh, och Nimh i sin tur är sämre än de gamla Nicd. Kapacitetsmässigt så är det svårt att jämföra, en LiIon på 1350mah kan räcka nästan hur länge som helst OM du inte använder kameran! Det klarar INTE Nimh. Å i fallet med Pentaxen så håller dessutom Nimh lite lägre spännig redan från början. Tar du Nimh cellerna direkt ur laddaren och börjar omedelbart att plåta (gärna med både kontinuerlig AF och blixt aktiverat) och knäpper tills batteriet är slut så borde en uppsättning Nimh med >2000mah spöa en LiIon på 1350mah. Men om du sätter i de laddade batterierna och plåtar kanske 10 kort per dag, så kommer LiIon definivt spöa Nimh cellerna. LiIon har en mycket låg självurladdning och Nimh rätt hög. Mina egna Nimh klarar sig inte ett dygn ens, men så ska de bytas ut också. Blir nog ett par såna där Vanson från Klas i sjön, alltså två paket med batteri+laddare så man kan ladda båda ackarna samtidigt. Inte bra om man laddar först den ena och sen glömmer ladda den andra. Bättre att ladda hela uppsättningen samtidigt, å laddaren är ju inte så jädra dyr.
Tack för det. Jag låg självurladdning är ett stort plus. Jag köpte ett kit och ett extra batteri, och tänkte köpa samma sak en gång till om jag är nöjd, så man har dubbla uppsättningar batterier, och två laddare. Kanske en hemma och en i bilen, eller båda hemma så man kan ladda paralellt som du säger. Man bör väl märka upp batterierna så man kör dem i par.
 

fringie

Aktiv medlem
Är det dock inte lite märkligt att Pentax inte tar fram ett paket med laddningsbara CRV3 som de officiellt godkänner?
 

PederD

Aktiv medlem
När jag läste varningen om laddningsbara CR-V3 på Pentax hemsida igen, så gäller varningen Bara batterier med benämningen RCR-V3. Alltså så bör laddningsbara batterier med en annan benämning vara Ok att använda?
 

ulltand

Aktiv medlem
PederD skrev:
...Alltså så bör laddningsbara batterier med en annan benämning vara Ok att använda?...
Vanliga Ni-Mh AA-batterier är enligt manualen till K100D helt okej.
Enligt vad jag läst ska det dock endast vara CR-V3 som gör tex autofokusen snabbare. Och laddbara CR-V3 ska man enligt samma manual _inte_ använda i kameran.

Kanske ngn kan förklara varför och hur?
 
ANNONS