Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna Dia

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag har blivit ombed av morsan att skanna några bilder på hennes nys avlidna hund. Bilderna är i Dia-format och jag använder en CanoScan FS 4000US. Jag har haft scanner ganska länge men det är inte så många bilder jag har scannat med den och nu så får jag det inte att bli som jag vill.

Hunden på bilden är vit och när jag kollar på diat mot en lampa så finns det teckning i pälsen men när jag skannar det så blir stora delar utbränt. Jag har försökt att ändra i scannerprogramvaran men det blir underligga färger utan att det utbrända området får tekckning. Jag skulle uppskatta tips om hur jag fixar detta, för i mitt huvud står det still.

Greven
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Problemet är ofta att D-max är för litet, dvs det tonala omfånget som scannern kan återge är för litet.
Du kan testa med Vuescan programvara , Vuescan klipper inte lika tidigt som andra program. Scanna bilden så att all information ligger inom histogrammet, lyft sedan bilden.
Lycka till
Mikael
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag vet inte hur Canons programvaror fungerar, men många skannerprogram har möjlighet att välja vilket område i bilden som skall utgöra underlag för autoexponeringen.

Om du hittar en sån möjlighet kan du dra upp en ram som bara täcker hunden och inte den mörka skuggan bredvid. Då bör skannern ställa exponeringen så att det ljusa prioriteras på bekostnad av skuggorna istället.

Annars kanske du hittar ett reglage där du kan ställa "exposure" eller "gain" maunellt, det funkar också.

Vad du inte skall göra är att pilla med kurvor och sånt, det påverkar bara den redan skannade bilden. Du behöver hitta ett sätt att påverka hårdvaruexponeringen.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
jimh skrev:
Annars kanske du hittar ett reglage där du kan ställa "exposure" eller "gain" maunellt, det funkar också.
Tack ska du! Det fixade det, jag hade ställt upp den ett steg sist jag scannade, för ca 1,5 år sedan. Jag borde kanske använda scannern mer? Som tex scanna alla dia jag har liggande sen den analoga tiden.

Tack

Greven
 
ANNONS