Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

redigera bild innan jag skriver ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
Har aldrig printat ut någon bild som jag fotat digitalt.

I sommar gifter sej mina vänner och jag ska vara fotograf. Nu vet jag inte ännu om de vill ha ett "digitalt bröllops-album" eller om de vill ha ett "vanligt hederligt bröllops-album"
OM det nu är så att de vill ha bilder i ett vanligt album, då måste jag ju altså printa ut bilderna iom jag fotar delvis digitalt.

Så jag undrar helt enkelt hur mycket man kan redigera till bilden så att det fortfarande ser naturligt ut när man ser bilden på papper??
eller ser det exakt lika dant ut på pappret sen som det gör på min datorskärm?

Jag har hört att elgiganten har billiga utskrifter, men kan man välja yta på pappret? altså matt/blank osv
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
För att simulera urtskrift på datorn behöver du använda profiler som finns hos företaget som printar ut. Dom brukar finnas att ladda ner på deras sidor. (Kan inte profiler själv, sök på forumet eller vänta på att någon som kan kommer till tråden.:)

Om du ändå ska printa ut så kan jag rekommendera Crimson framför elgiganten, http://www.crimson.se/ dom är riktigt bra!
 

Martin F

Aktiv medlem
Om det ser ut på papper som på din skärm beror ju bland annat på om skärmen är kalibrerad.

Jag tycker att du ska välja ett bra lab och sedan köra några testutskrifter och jämföra med hur det ser ut på din skärm. Då kan du få ganska bra uppfattning om vad som behöver justeras.

Crimson är bra, men har ganska tunt, sladdrigt papper. Tycker att bilderna har en tendens att dra åt grönt också. Nån mer som märkt det?
 

emzon

Aktiv medlem
tack för er hjälp om var jag billigast framkallar digitalt.

jag får väl göra så att jag skriver ut några tester och kommer då fram till hur mycket jag kan redigera bilden.

har kollat på de sidor ni rekomenderade, men som Fabian skrev att där brukar finnas profiler, det har jag inte hittat...

// emma
 
ANNONS