Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dpi 10D-30D

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
Bilderna från min 10D blir i Photoshop 180 dpi men när jag lägger in bilderna från 30D blir dom i 72 dpi .....vad beror det på och hur ändrar man det ,det strular till det när jag skall fixa bilder till bildbyråer.
Någon som kan hjälpa mig med det...
 

Lejjonet

Aktiv medlem
Jag har en 30D och mina bilder blir oftast 72 dpi i ps, men ibland blir det 180 vilket är hemskt störande om man inte lägger märke till det, skulle lägga ut en stor bild på internet, 800 pixlar bred, den blev inte speciellt stor eftersom den var i 180 dpi, lyckades inte ändra det heller, så skulle oxå vilja ha lite hjälp med detta...
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Tar du bilderna i RAW kan du välja upplösning själv i RAW programmet.

Är dom i jpg öppnar du dom i photoshop, väljer "image" sen "image size", kryssar ur rutan längst ner till vänster ("resample image") och skriver in den upplösning du vill ha i rutan för "resolution" och trycker OK.

Sen blir den vad du vill. Du ser även hur stor bilden blir med den nya upplösningen innan du trycker OK.

/Magnus
 

The Champ

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:
Tar du bilderna i RAW kan du välja upplösning själv i RAW programmet.

Är dom i jpg öppnar du dom i photoshop, väljer "image" sen "image size", kryssar ur rutan längst ner till vänster ("resample image") och skriver in den upplösning du vill ha i rutan för "resolution" och trycker OK.

Sen blir den vad du vill. Du ser även hur stor bilden blir med den nya upplösningen innan du trycker OK.

/Magnus
Det är jpeg i detta fall.Kan jag ställa in så att det blir 180 automatiskt eller måste jag ändra för varje bild...
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Du kan göra en action för det, eller göra det som en batch grej i bridge (som är med i photoshop).
För långt att förklara här, men lätt att lista ut.

/Magnus
 

Lejjonet

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:
Tar du bilderna i RAW kan du välja upplösning själv i RAW programmet.

Är dom i jpg öppnar du dom i photoshop, väljer "image" sen "image size", kryssar ur rutan längst ner till vänster ("resample image") och skriver in den upplösning du vill ha i rutan för "resolution" och trycker OK.

Sen blir den vad du vill. Du ser även hur stor bilden blir med den nya upplösningen innan du trycker OK.

/Magnus
Vet du vad detta heter på svenska? Har CS2 på svenska...
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Nej, men det är på samma ställe som du ändrar bild storlek. Men tryck [Alt]+[Ctrl]+I och du är där.
Tredje menyn från vänster, sjätte valet uppifrån.

Resample = sampla om.
Resolution = upplösning.

/Magnus
 

The Champ

Aktiv medlem
bild-bildstorlek-kryssa ur ändra bildupplösning.
Och jag har gjort ett macro för detta och det var inga problem.
Tack för all hjälp och trevlig midsommar
 

Isakisak

Aktiv medlem
spelar det roll vad man har för dpi när man lägger ut bilder på internet?? det har då inte jag märkt.
 

The Champ

Aktiv medlem
Nästa fråga....
Vet någon varför det blir olika på 10D och 30D,har också sett att 350D ger 72 dpi....lurt det här.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Isakisak skrev:
spelar det roll vad man har för dpi när man lägger ut bilder på internet?? det har då inte jag märkt.
Nej, det spelar ingen roll alls.
Inte för något annat än när du skall skriva ut bilden. Skall du bara titta på den i datorn spelar det noll roll.

/Magnus
 

Craps

Aktiv medlem
DPI=Storleken på bilden

ju mindre bildfil ju snabbare laddning, det är väl den stora skillnaden. =)
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
The Champ skrev:
Nästa fråga....
Vet någon varför det blir olika på 10D och 30D,har också sett att 350D ger 72 dpi....lurt det här.
Kan kanske vara så, jag vet inte utan bara gissar, att den informationen inte finns i jpg filen. Och programmet visar det som det känner för, typ.
Siffran har ju inget värde alls förrän bilden skall skrivas ut och fram till dess är bilden den samma även om det är 72 eller 350 dpi.
Vad jag menar är att programmet ”väljer” hur det skall visas (vad det står i dpi) ända till man själv angivit det.

Som sagt, bara gissar.

/Magnus
 

Hagman

Aktiv medlem
Vill inte bildbyråer ha 300dpi?

Som Magnus Olsson sa så spelar det ingen roll vilken dpi en bild har förutom vid tryck/utskrift. Normalt sett så vill man ha 300 dpi vid tryck samt CMYK som färgläge istället för RGB som det är ifrån kameran. Därför spelar det ingen roll om bilden är i 72 eller 180 dpi. Bilden måste göras om i vilket fall som helst före tryck.

Storleken på bildfilen har ingenting med dpi att gör utan beror främst av hur många pixlar bilden består av samt om den är komprimerad eller inte. T.ex. kan en bild vara på 1000dpi men bara 1cm bred. Samma bild i 10dpi skulle bli 100cm bred men bestå av exakt lika många pixlar.
 

The Champ

Aktiv medlem
Re: Vill inte bildbyråer ha 300dpi?

Hagman skrev:
Som Magnus Olsson sa så spelar det ingen roll vilken dpi en bild har förutom vid tryck/utskrift. Normalt sett så vill man ha 300 dpi vid tryck samt CMYK som färgläge istället för RGB som det är ifrån kameran. Därför spelar det ingen roll om bilden är i 72 eller 180 dpi. Bilden måste göras om i vilket fall som helst före tryck.

Storleken på bildfilen har ingenting med dpi att gör utan beror främst av hur många pixlar bilden består av samt om den är komprimerad eller inte. T.ex. kan en bild vara på 1000dpi men bara 1cm bred. Samma bild i 10dpi skulle bli 100cm bred men bestå av exakt lika många pixlar.
Den bildbyrå jag skickar till vill ha 300 dpi....
 

Linmajon

Aktiv medlem
The Champ skrev:
Bilderna från min 10D blir i Photoshop 180 dpi men när jag lägger in bilderna från 30D blir dom i 72 dpi .....vad beror det på och hur ändrar man det ,det strular till det när jag skall fixa bilder till bildbyråer.
Någon som kan hjälpa mig med det...
Jaadu...det är fyrtioelfte gången den här frågan dyker upp bland forumen. Frågan är lite speciell eftersom den bygger på ett missförstånd från användarens sida.

Varför Canons 10D och 30D visar olika kan bero på vem som råkade sitta vid datorn på utvecklingslabbet den dagen chipsen programmerades...

Värdet för dpi(antal punkter på en tum) är totalt meningslöst så länge man inte diskuterar en utskriven bild på papper.

Anledningen till att Photoshop har värdet bland inställningarna för bildens storlek är att man kan ändra alla värden i fönstret och vips-siffrorna för bildstorlek, pixlar etc. hoppar till. Man ser alltså vad storlek, pixlar etc. kommer att bli om man ändrar dpi eller något annat.
Om man måste ha en bild som ger 400dpi på en bild som är 10x15cm stor, kan man knappa in det och bilden skalas om så den passar.

Om bilden är 6Mpix stor visas storleken ALLTID som 3000x2000 pixlar(ungefär) när man tar upp den, oavsett kamera. Vad som står i rutorna för dpi och storlek(cm) på papperet är bara meningslösa defalutvärden.

Om bildbyrån kräver 300dpi utan att veta hur stor bilden ska vara vet de inte vad de snackar om.
 
Senast ändrad:

Craps

Aktiv medlem
andreasc89 skrev:
Fel. DPI = Upplösningen på bilden. Storleken brukar anges i cm eller mm.
Nu tänker du på fel storlek men ändå :p Personligen räknar jag på bilderna i inch men det är ju fritt val.

Jag talade om den i Kilobytes ;)
 

The Champ

Aktiv medlem
Re: Re: dpi 10D-30D

Linmajon skrev:
Jaadu...det är fyrtioelfte gången den här frågan dyker upp bland forumen. Frågan är lite speciell eftersom den bygger på ett missförstånd från användarens sida.

Varför Canons 10D och 30D visar olika kan bero på vem som råkade sitta vid datorn på utvecklingslabbet den dagen chipsen programmerades...

Värdet för dpi(antal punkter på en tum) är totalt meningslöst så länge man inte diskuterar en utskriven bild på papper.

Anledningen till att Photoshop har värdet bland inställningarna för bildens storlek är att man kan ändra alla värden i fönstret och vips-siffrorna för bildstorlek, pixlar etc. hoppar till. Man ser alltså vad storlek, pixlar etc. kommer att bli om man ändrar dpi eller något annat.
Om man måste ha en bild som ger 400dpi på en bild som är 10x15cm stor, kan man knappa in det och bilden skalas om så den passar.

Om bilden är 6Mpix stor visas storleken ALLTID som 3000x2000 pixlar(ungefär) när man tar upp den, oavsett kamera. Vad som står i rutorna för dpi och storlek(cm) på papperet är bara meningslösa defalutvärden.

Om bildbyrån kräver 300dpi utan att veta hur stor bilden ska vara vet de inte vad de snackar om.
Dom kräver 300 dpi och en viss storlek (pixlar)
 

Pongu

Aktiv medlem
Re: Re: dpi 10D-30D

Linmajon skrev:
Om bildbyrån kräver 300dpi utan att veta hur stor bilden ska vara vet de inte vad de snackar om.
Ja, om de kräver att inskickade bilder ska gå att skriva ut i 20x30cm och 300 dpi är det ju sin sak, men att bara kräva 300 dpi är totalt meningslöst. Det kan den som trycker bilden ändra till på två sekunder.

Det enda som spelar roll på datorn är som sagt pixeldimensionerna, t ex 1024x768 pixlar, och såklart filformat.

Jag har sett en del ställen kräva si och så stora filer i MB, vilket är lika fånigt. Bara att skala om bilden till fler pixlar (interpolera) och spara i okomprimerad TIFF, så har man genast en jättestor fil.

Om de nu ändå skulle vara dumma nog att kräva 300 dpi är det ju enkelt gjort att trycka Ctrl+Alt+I och ändra, med rutan "skala om bilden" (eller vad det heter) urbockad.

/Pontus
 
ANNONS