Annons

Camera Raw, före och efter

Produkter
(logga in för att koppla)

danwaltin

Medlem
När jag öppnar en .dng-fil i Photoshop så möts jag ju först av Camera Raw, där jag bl.a. kan ställa vitbalans.

Det finns ju en massa andra saker att ställa in, som kurvor.

Min fråga är: är det bäst att göra alla korrigeringar i Camera Raw, eller går det lika bra att göra korrigeringar i Photoshop senare?

Eller med andra ord: Hur får jag ut bäst bild ur raw-datat? Genom att göra så mycket korrigeringar som möjligt i Camera Raw, eller genom att göra korrigeringarna i Photoshop?

/Dan

(Jag gissar att jag frågar om korrigeringarna i Camera Raw görs efter det att raw-datat tolkats, eller om korrigeringarna i Camera Raw ingår i tolkningen)
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Alltså.. Dom inställningar du gör i RAW programmet påverkar inte bildens kvalitet eller pixlar. Undantag är ökning av exponering/intensitet som ökar bruset ganska markant om drar på mycket.

så svaret på din fråga är att givetvis göra så mycket som möhligt i RAW programmet.

Jag ändrar näsan alltid:

Färgtemperaturen
Kontrast
Färgmättnad
Exponeringen

I själva Photoshop gör jag inte så mycket förutom beskärning, räta upp bilden och skärpning.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Ibland.. jag kör alltid efter bildens behov och hur jag vill ha en bild... men ärligt så är det inte så ofta jag drar i dom olika färgerna.
 

silfver

Aktiv medlem
Jag gör sällan något alls i Camera Raw. Möjligtvis ändra DPI och upplösning. Men jag borde alltså ändra mina rutiner och ändra allt där i stället? Märker man verkligen sån skillnad?
 

macrobild

Avslutat medlemskap
danwaltin skrev:
När jag öppnar en .dng-fil i Photoshop så möts jag ju först av Camera Raw, där jag bl.a. kan ställa vitbalans.

Det finns ju en massa andra saker att ställa in, som kurvor.

Min fråga är: är det bäst att göra alla korrigeringar i Camera Raw, eller går det lika bra att göra korrigeringar i Photoshop senare?

Eller med andra ord: Hur får jag ut bäst bild ur raw-datat? Genom att göra så mycket korrigeringar som möjligt i Camera Raw, eller genom att göra korrigeringarna i Photoshop?

/Dan

(Jag gissar att jag frågar om korrigeringarna i Camera Raw görs efter det att raw-datat tolkats, eller om korrigeringarna i Camera Raw ingår i tolkningen)
Det är alltid bäst att justera vitbalans i rawkonverteraren eftersom då matchar du rgb värdena mot varandra exv mot grått, vitt eller svart, dvs få lika värde i RGB utan att förlora data..
Att förskuta en bild senare i Photoshop betyder att du förlorar data/färg/färgnyanser.

Ett bra förfarande är att arbeta i 16bitar, största möjliga profil/färgrymd = PropotoRGB, justera så mycket som möjligt i rawprogrammet, dvs nivåer , kurvor=kontrastökning med en s-kurva, skärpning görs med bättre resultat i Photoshop. Exportera filen till Photoshop , finjustera och konvertera eller hellre proofa in 16 bitarsbilden till en mindre färgrymd och då lämpligen Adobe rgb eller annan vedertagen färgrymd/profil för att andra senare kan tolka bilden på samma sätt som du. Gå sedan över till 8 bitar.

Mikael
 
Senast ändrad:

Kalle_B

Aktiv medlem
Nej jag använder ingen "autofunktion"...

Och ja, allt du kan göra i RAW ska du fixa där. Ju mindre i Photoshop desto bättre. Så allt du kan och vill gör man i RAW och sedan gör du redigeringen och efterskärpningen i Photoshop
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
Nej jag använder ingen "autofunktion"...

Och ja, allt du kan göra i RAW ska du fixa där. Ju mindre i Photoshop desto bättre. Så allt du kan och vill gör man i RAW och sedan gör du redigeringen och efterskärpningen i Photoshop
Jag använder ofta autofunktion-men då måste man förstå när den kan förenkla arbetet, dvs i de bilder där det finns givna ytor jämna i RGB.Vitt. grått, svart
Mikael
 

Kalle_B

Aktiv medlem
jao.. det där är en smaksak.. jag har stängt av den eftersom jag aldrig kör som autofunktionen föreslår...
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Kalle_B skrev:
jao.. det där är en smaksak.. jag har stängt av den eftersom jag aldrig kör som autofunktionen föreslår...
Det förstår jag inte, i de motiv en estimering kan ske, dvs motiv med givna vit, grå eller svartpunkter fungerar autofunktionen väl, dessutom ger det en vägledning om hur programvaran ser de data fångade av sensorn, rawdata.
Att man sedan frångår denna vägledning är oftast beroende på motiv som inte innehåller givna vit, grå eller svartpunkt.Där fyller inte heller autofunktionen någon roll
mikael
 
Senast ändrad:

Lasse H

Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
Alltså.. Dom inställningar du gör i RAW programmet påverkar inte bildens kvalitet eller pixlar.
Inte helt sant.
Eventuell interpolering uppåt göres med fördel i rawkonverteraren.

Och det t ex påverkar ju pixlarna.
 
ANNONS