Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medföljande program, eller Elements?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Om någon dag får jag min 350D.

Jag undrar nu: De program som medföljer kameran, är de tillräckligt bra som start för att arbeta med bilderna med och för lagring av bilder? Jag tänkte börja fota med JPEG large/fine, alltså inte raw.

Eller är det bättre att jag redan nu knallar iväg och köper Photoshop Elements 4.0?

Hur stor är skillnaden mellan de medföljande programmen och Elements?

Och om jag startar med de medföljande programmen, är det lätt att senare föra över bilderna därirån till Elements?
 

ulltand

Aktiv medlem
Picasa som sorteringsprogram och för enklare redigering och GIMP för lite mer avancerade saker.
Det är mina tips. Båda programmen hämtar du gratis på webben.

http://picasa.google.com/
http://www.gimp.org/

För pengarna du sparar (mot att köpa tex Elements, kan du ju köpa ngt kul till kameran)


PS Att byta redigeringsprogram är inte ngt problem. Det är inte frågan om att "föra" över några bilder. Bilder i jpg kan du öppna med "alla" redigeringsprogram.
Bilder som du börjat arbeta med, och sparat i redigeringsprogrammets egna format, måste dock i de flesta fall slutföras i samma program.
 

light

Aktiv medlem
Tack för intressanta svar, jag har nu tittat på samtliga föreslagna program. Det är inte lätt att bestämma sig.

Men jag undrar fortfarande hur väl de medföljande programmen kan redigera och organisera mina bilder (i jpge ej raw)? Går kvalitén på medföljande cd:s alls att jämföra med de program som föreslagits?

Jag söker alltså inte något avancerat program till att börja med, utan ett enklare som är lätt att komma igång med och som är lättarbetat. Jag prioriterar grundläggande redigeringsmöjligheter framför organisation av bilder även om det inte heller är oviktigt.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Nu ska jag inte regna på din parad Ragnar. Men, min erfarenhet av digitala systemkameror är att bilderna är rätt "mjuka" från början. För att lämpa sig bättre för bildbehandling.

Dvs foton med riktig "stuns" kommer inte alltid direkt ut ur kameran utan lite tweakande kan behövas.

Sen, om du byter objektiv ofta, kan du rätt så snart räkna med att du då och då får retuschera bort dammfläckar å sånt.

Så jag röstar på att du kör en 30-dagars av Elements.
 

light

Aktiv medlem
Mattias, jag hoppade upp på ditt välbyggda "moderskepp" ett tag och såg mig omkring. Dit ska jag återkomma.

Om jag följer ditt råd om att välja Elements, vilket jag lutar mest åt, behöver jag då ändå installera de tre medföljande cd skivorna som lär medfölja kameran? (Jag kommer alltså inte att börja med raw-bilder, utan jpeg.)
 

Danielkod

Avslutat medlemskap
Bye bye elements

Du kanske behöver nån programvara för att överföra bilderna, lr så ploppar kameran upp som flyttbardisk, de gör iaf nikkon! Men annars lär du inte behöva de programmen. De e allti kul å prova de, ja körde mina medföljande program tills de att provtiden tog slut, vissligen körde jag i raw, så jag fick tanka camera raw efter. Men elements lär du inte behöva, kör på picasa å något annat gratis program, elements känns bara löjligt, du kan ändå inte göra några major ändringar, plus att sådant kan du göra i picasa.
 

light

Aktiv medlem
Efter att läst lite vad folk skriver om Picasa så verkar det vara ett bra gratisprogram för lagring/organisation/dela med sig - av sina bilder, men inte särskilt mycket att ha när det gäller redigering. Är det så?

Vilket ger mest möjligheter för redigering, Elements 4.0 eller Picasa?
 

Danielkod

Avslutat medlemskap
elements ger mest funktioner, men frågan e hur bra funktionerna är och om du har någon nytta av de.
Kan säga att min lillasyster använder elements, de hon gör där e att lägga färg på bilderna, beskära de å sådana enklare saker. De kan du lika gärna göra i picasa. Eru sugen på de skaru juh köra på de, sen kan du juh uppgradera till riktia later on!
 

Anddje

Aktiv medlem
light skrev:
En skribent på DN hittade denna nackdel med Picasa:

"En nackdel visar sig vid redigering. Man är hänvisad till Picasa för att hantera den valda bilden, det går inte att på en gång starta en annan bildredigerare."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=548006&previousRenderType=1

Men är det något att bekymra sig om?
Förstår inte vad som menas, jag kör picasa för att kolla bilder (flyttar över till hårddisk från minneskort och öppnar picasa och kollar på bilderna), funkar jättebra, man kan zooma, fixa enkla inställningar med ljus och kontrast och färg, se exif, sen om jag vill redigera bilden så högerklickar jag och väljer öppna i Photoshop CS2 (som kommunen betalat, tack så mycket :)).

Enda "nackdelen" med picasa är att om man vill spara en bild som man har redigerat i picasa så verkar det bara finnas en sak att göra, "Spara kopia", och då kan man inte bestämma något alls utan det blir en JPEG bild med massor med komprimering, men jag har inte kollat så mycket på det, så det kan hända att jag bara missat något.

Edit: ja man kunde visst använda "Exportera till mapp" verkar det som, där kan man ställa in komprimering, men man kan ändå bara använda JPEG.
 
Senast ändrad:

light

Aktiv medlem
Ja, det låter ju smidigt och behändigt, att bara högerklicka och arbeta mer avancerat i ett annat program.

Och då förmodar jag att detta behändiga arbetssätt är möjligt även om man skulle ha GIMP eller Elements som komplement till Picasa?
 

Anddje

Aktiv medlem
light skrev:
Ja, det låter ju smidigt och behändigt, att bara högerklicka och arbeta mer avancerat i ett annat program.

Och då förmodar jag att detta behändiga arbetssätt är möjligt även om man skulle ha GIMP eller Elements som komplement till Picasa?
Ja det fungerar utmärkt.
 

Bilagor

ANNONS