Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt gråkort från QP-card

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Svenska QP-card har kommit ut med ett nytt gråkort som innehåller 4 fält. Vanligt gråkort innebär att värdet korrigeras efter ett gråvärde.
Kortet underlättar rätt vitbalans och korrigering kan ske i högdager, mellantoner och lågdager.
Jag håller på med en utvärdering och har bla jämfört det med att vitbalansera mot ett vitt papper.
Skillnaden är stor pga att ett vitt papper har optiskt vitmedel i sig. I vissa ljussituationer så ger det helt felaktiga värden med felaktig vitbalans.
Du som vill lära dig mer om rätt vitbalansering, hur man kan använda kortet kan läsa http://www.qpcard.se/?p=instructions&q=2

återkommer med utvärderingen av det nya gråkortet
Mikael
 

Bilagor

supermax_fred

Aktiv medlem
ser fram emot din utvärdering. Jag har länge funderat på någon sån här lösning, men det har alltid kännts lite omständigt att dra fram ett gråkort för varje nytt motiv man tar på.

Som bröllopsfotograf med mycket inslag av "dokumentärfoto", ögonblick, känner jag att det skulle vara svårt att få till, och det är en stor anledning till att jag fotar i RAW format

Säg mig, hur mycket ändrar sig färgtemperaturen egentligen i "fasta situationer", såsom i starkt solsken. Skuggan under ett träd, molnighet, lite mer eller lite mindre moln.

Inne i kyrkan borde ju temperaturen kunna vara varierande, med tanke på olika färger i fönstren osv.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
supermax_fred skrev:
ser fram emot din utvärdering. Jag har länge funderat på någon sån här lösning, men det har alltid kännts lite omständigt att dra fram ett gråkort för varje nytt motiv man tar på.

Som bröllopsfotograf med mycket inslag av "dokumentärfoto", ögonblick, känner jag att det skulle vara svårt att få till, och det är en stor anledning till att jag fotar i RAW format

Säg mig, hur mycket ändrar sig färgtemperaturen egentligen i "fasta situationer", såsom i starkt solsken. Skuggan under ett träd, molnighet, lite mer eller lite mindre moln.

Inne i kyrkan borde ju temperaturen kunna vara varierande, med tanke på olika färger i fönstren osv.
Använd det mindre qp-kortet med tre gråfält, du kan fästa det på brudparet ,ta en referensbild och sedan använda uppmätta värden på resten av bildserien. Ändras förutsättningarna/ljuset så gör om referensbilden. Många tycker det är ett avslappnande inslag med gråkortet.Håller just nu på med en stor fotografering inför valet och gråkortet har varit till stor hjälp

Färgtemperaturen ändrar sig dramtiskt från skugga osv. Gråkortet är bra hjälp då det kan vara svårt att estimera vad vitt eller grått är.

Mikael
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Svenska QP-card har kommit ut med ett nytt gråkort som innehåller 4 fält.
Intressant. Jag såg det inte till salu på deras hemsida. Finns det ute i handeln redan eller har du fått en förhandstitt? Har du någon uppskattning på vad priset ligger på?

Tack för att du tar dig tid att utvärdera.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Vad är vitt? Att vitbalansera mot något som ögat ser som vitt betyder inte att det är vitt, pga bla optisk
vitmedel i pappersbasen. Även andra saker som vi ser som vita i ett motiv behöver inte vara vita. Då kan det vara bra med ett referenskort i de fall man vill ha bra färgåtergivning/färgäkthet. Dvs komma så nära motivets färger som möjligt.
Två vitbalanseringar i skugga. Det ena med vitt papper av hög kvalitet.
Den andra är med qp-kortet.
Sedan uppmätta värden. med pappersvitt som referens för vitbalansering blir bilden gulare.
Vilket kan ses i i värdena. Se bild nedan.
Med QP-kortet blir de tre fälten neutrala vilket kan ses i mätvärdena

Vitbalans med vitt papper av hög kvalitet
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
Hej Max. Gråkortet är alldeles nytt och kommer snart att säljas - jag fick några för test och utvärdering
Mikael
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Vitt papper är bland det sämsta val man kan göra för att ställa kamerans vitbalans.
Optiska vitmedel tillsätts i pappersmassan för att ge en upplevelse av att papperet är vitt.
Optiska vitmedel är i verkligheten en "ljus blå" färg, ögat uppfattar detta som att papperet är vitt när det i verkligheten är "mer blått".
Optiska vitmedel har normalt sin energi utanför det synliga spektrat, när den utsätts för högre energi, högre färgtemperatur på ljuset som belyser så återger det optiska vitmedlet sin energi i det synliga spektrat, i den blå regionen, och vi tycker att papperet är vitare.

Genom att använda ett gråkort är man säker på att inte råka ut för optiskt vitmedel eftersom det aldrig används i kulörta papper.

Vithet mäter vi ju runt 555 nanometer och hur fördelningen i reflektionen är däromkring, därför går det utmärkt att använde ett gråkort för att ställa vitbalansen på en kamera.

Ett vitt papper exponerat i skugga kommer att få lägre reflektion i det blå området än om samma papper exponeras i t.ex. blixtljus som har högt energiinnehåll.
Detta fenomen får vi inte med ett gråkort.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Vilket visar sig att skillnaden blir mindre i "vanligt lampljus" samt även i starkt solljus.
Kortets styrka mot vanligt gråkort är ,tycker jag att jag kan "räta upp bilden" korrigera även i de mörkare partierna samt även i högdager genom exv kurvverktyget.
Mikael
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Det finns flera som hävdar att man ska fotografera en vit skiva och underexponera den med 2 steg för då blir det ett gråkort!

Det går utmärkt.

Men det är samma förhållande mellan våglängderna vid 555 nanometer på arket som används för vitbalansen oavsett om det exponeras korrekt eller underexponeras!
Och om det finns optiskt vitmedel i arket så finns det där fortfarande.

Slutsats, använd inte "vita" ark för att gör en vitbalans.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
hasse lundberg skrev:
Det finns flera som hävdar att man ska fotografera en vit skiva och underexponera den med 2 steg för då blir det ett gråkort!

Det går utmärkt.

Men det är samma förhållande mellan våglängderna vid 555 nanometer på arket som används för vitbalansen oavsett om det exponeras korrekt eller underexponeras!
Och om det finns optiskt vitmedel i arket så finns det där fortfarande.

Slutsats, använd inte "vita" ark för att gör en vitbalans.
Nej det stämmer inte generellt, jag tror nämligen att uv-ljuset har stor inverkan på papper med optiskt vitmedel. Andelen UV -ljus har du mer i skuggor- eller?
Mikael
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Nej det stämmer inte generellt, jag tror nämligen att uv-ljuset har stor inverkan på papper med optiskt vitmedel. Andelen UV -ljus har du mer i skuggor- eller?
Mikael
För att det optiska vitmedlet ska aktiveras och återge sin energi i det synliga spektrat måsta vi ha en ljuskälla med högt energiinnehåll vilker är samma som en hög färgtemperatur.
Ett papper med optisk vitmedel belyst i glödlampsljus som har en låg färgtemperatur förmår inte visa effekten (eller betydligt mindre) av det optiska vitmedlet.

Detta ser vi enklast genom att betrakta samma (eller flera olika) papper i olika ljuskällor.
Ett papper kan uppfattas som "gult" i glödljus för att i solljus uppfattas som "vitt".

Jag håller med dig, gråkort är bättre.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Man kan därmed säga att i vissa fall kan en vitbalansering ske med/mot vitt papper med bra resultat- det är i de sammanhang det optiska vitmedlet ej framträder lika tydligt exv då lampljus inomhus= Avsaknad av UV-ljus
Bäst resultat får jag med ett gråkort som innehåller inte bara grått utan gråkort med flera fält , dvs jag kan mer nogrannt, stämma av hela bilden/ justera hela bilden, dvs i lågdager, mellantoner samt högdager som med ett qp-kort jämfört med ett gråkort
Mikael
 
Senast ändrad:

hasse lundberg

Aktiv medlem
macrobild skrev:
Man kan därmed säga att i vissa fall kan en vitbalansering ske med/mot vitt papper med bra resultat- det är i de sammanhang det optiska vitmedlet ej framträder lika tydligt exv då lampljus inomhus= Avsaknad av UV-ljus
Bäst resultat får jag med ett gråkort som innehåller inte bara grått utan gråkort med flera fält , dvs jag kan mer nogrannt justera hela bilden, dvs i lågdager, mellantoner samt högdager som med ett qp-kort jämfört med ett gråkort
Mikael
Absolut!
 

PapaC

Aktiv medlem
supermax_fred skrev:
ser fram emot din utvärdering. Jag har länge funderat på någon sån här lösning, men det har alltid kännts lite omständigt att dra fram ett gråkort för varje nytt motiv man tar på.

Som bröllopsfotograf med mycket inslag av "dokumentärfoto", ögonblick, känner jag att det skulle vara svårt att få till, och det är en stor anledning till att jag fotar i RAW format

Säg mig, hur mycket ändrar sig färgtemperaturen egentligen i "fasta situationer", såsom i starkt solsken. Skuggan under ett träd, molnighet, lite mer eller lite mindre moln.

Inne i kyrkan borde ju temperaturen kunna vara varierande, med tanke på olika färger i fönstren osv.
Jag använder ett Whibal-kort för att fånga referenser när jag är ute och fotograferar. Ett litet kort som man fotograferar i de ljus man tar sina bilder för att sedan vitbalansera mot antingen i Camera Raw eller med deras PS-plugin i PS. Kortet är stort som ett kreditkort och gjort i genomfärgad plast så den är lätt att ha i fickan.

Kolla och se om det kan vara något för dig.
http://www.whibal.com/products/whibal/index.html

/c
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det finns ett antal gråkort på markanden, men inget är så sinnrikt av de jag har testat som qp-kortet eftersom du kan styra upp bilden inte bara i mellantonerna utan också i lågdager och högdager.
Du kan därmed styra upp hela bilden från skugga till högdager
Mikael
 

PapaC

Aktiv medlem
Jo det finns några stycken och det skall bli intressant att se vad du kommer fram till med detta. Jag har haft flera olika gråkort tidigare men alla har varit ömtåliga eller stora vilket gjort att det inte används så mycket som man skulle. Detta jag har nu är både tåligt och smidigt vilket gör att det används mycket mer. Det spelar ju ingen roll hur bra ett kort är om det inte blir användt. Vad är detta tillverkat i för material?

Jag gick in på deras sida och reggade mig för nerladdning av mjukvaran. Den mjukvaran verkade vara för dera flerfärgskort, 201, tror jag. Man får säkert väldigt bra resultat men det var ett lite otympligt sätt att arbeta tycker jag. När du vitbalanserar med detta kortet gör du det då helt och hållet i PS eller i RAWkonverteringen?

/c
 

macrobild

Avslutat medlemskap
PapaC skrev:
Jo det finns några stycken och det skall bli intressant att se vad du kommer fram till med detta. Jag har haft flera olika gråkort tidigare men alla har varit ömtåliga eller stora vilket gjort att det inte används så mycket som man skulle. Detta jag har nu är både tåligt och smidigt vilket gör att det används mycket mer. Det spelar ju ingen roll hur bra ett kort är om det inte blir användt. Vad är detta tillverkat i för material?

Jag gick in på deras sida och reggade mig för nerladdning av mjukvaran. Den mjukvaran verkade vara för dera flerfärgskort, 201, tror jag. Man får säkert väldigt bra resultat men det var ett lite otympligt sätt att arbeta tycker jag. När du vitbalanserar med detta kortet gör du det då helt och hållet i PS eller i RAWkonverteringen?

/c
Nu är du inne på ett färgkort som hjälper till att streama in ett stort flöde av bilder eller för den som vill ha hjälp med en så bra färgkorrigering som möjligt och med hjälp av färgkortet och dess programvara.
Med hjälp av Gråkortet kan du själv styra upp din bild.( Vilket du även kan göra med färgkortet)
Mikael
 
Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
En sak som jag har märkt efter att testat kortet är att det är betydligt enklare att vitbalansera med kameran,dvs egen vitbalansering eftersom det nya kortet är bra mycket större än de andra.
mikael
 
ANNONS