Annons

bästa kvalité för uppladdning av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe-77

Aktiv medlem
Laddade upp min första bild på fotosidan igår, kan inte direkt säga att jag är nöjd med kvalitén på bilden jag laddade upp. Skulle gärna vilja ha lite tips på hur man gör för att få bra bilder på de där 250kb...
Sen ännu en liten undran, filen jag laddade upp var 240kb stor men på fotosidan står det att jag bara laddat upp 8 kb...?

Tacksam för svar
Mvh
Tobbe
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Din bild är 8 kb stor. Du måste spara som Jpeg för att se hur stor den blir. Det kan du inte se inne i bildbehandlingsprogrammet. Där ser du det teoretiska talet, dvs hur stor en okomprimerad tiff blir.

Använder du Photoshop så är Save for web en höjdare. Där ser du effekten av komprimeringen och även filstorleken i realtid.
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Tackar för det snabba svaret. Har du något tips på vad man kan göra om man kör paint shop pro 5(min dator är från tidig krita-period)?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Har ingen aning om PSP har något liknande verktyg.

Saknas det måste du testa dig fram. Skala om bilden så den blir 600 pixlar i längsta dimensionen och spara ett gäng versioner av bilden i olika grader av jpeggning. Sen kan du kolla på dem lokalt med din webbläsare för att se när du har den bästa kompromissen mellan storlek och förstörelse.

Hmm.. Var det under jura man inte hade någon användning för höger musknapp? Då kan du i ditt krita-operativsystem högerklicka på filer och välja Egenskaper/Properties för att se deras storlek. Fast det har du säkert koll på.

Innan Photoshop fick sitt "Save for web" fanns det förresten ett gäng fristående program som utförde wysiwygjpeggning. De finns säkert fortfarande kvar och jag skulle inte bli förvånad om många av dem är gratis. Jag skulle försöka leta upp ett sånt om jag inte körde Photoshop.
 

Tobbe-77

Aktiv medlem
Jo, jag kom på efter inlägget att jag kan gå in i explorer och kolla storleken på filen. Tackar för snabb respons!
 
ANNONS