Annons

Capture NX - era erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Skulle vara kul att höra era erfarenheter och konklusioner så här långt med Capture NX. Själv blir jag mer och mer tveksam:

På plussidan:

- Specifika redigeringar är väldigt kraftfulla, t ex selektiv förändring av färgton, kontrast eller färgmättnad i specifika områden i bilden (fast ärligt talat – hur ofta behöver man göra det?).
- S/V konverteringen är bra på gränsen till utmärkt.
- Brusreduceringen är mycket bra

På minussidan:

- Extremt slött. Av alla rawkonverterare jag provat så här långt är detta den i särklass långsammaste. Visserligen kör jag bara med 768MB RAM, men även simpla operationer som att byta katalog och öppna olika inställningsalternativ är väldigt segt. Att köra andra applikationer samtidigt är det inte tal om.
- Bildcentrerat - ej workflowcentrerat. Detta tycker jag inte är en optimal applikation för att genomgå några hundra bilder efter en fotoexpedition och sortera, kategorisera och köra standardredigeringar på. Till att börja med är det nästan omöjligt att se detaljer och klassificera sina bilder i browsern. Enkla justeringar som att beskära, rätta horisont och kompensera exponering/ljusstyrka och kontrast är ganska pilligt och även om det är enkelt att göra tar det rimligt lång tid att utföra (bara att öppna NEF-filen tar på min dator ca 7-8 sekunder). Detta är mer en applikation för att i lugn och ro sitta med enstaka bilder som man redan har klassificerat som utmärkta och experimentera och färdigställa dem för bruk.
- Delvis rörigt interface. Jag har inte räknat, men det finns nog ca femtioelva olika sätt att justera ljus/exponering/kontrast på. Bara detta upplever jag som rörigt, men manualen ger heller ingen fingervisning om vad som är den praktiska skillnaden mellan alla dessa metoder - och den ger heller inga vettiga exempel att titta på.
- Saknar en slidebar för vitbalans.
- Om man går tillbaka i Edit Listen och ändrar en tidig redigeringen stängs alla efterkommande redigeringar av (märkligt, men är dock enligt manualen), i bland får man fullständigt urballade resultat när man slår på dem igen.
- Control Point teknologin är trevlig men verkar inte helt mogen än. Upplever ganska ofta att man får konflikter i gränslandet mellan två eller fler Color Control Points med märkliga resultat som följd.
- Små irritationsmoment som att applikationen utgår från att man vill spara filer i samma katalog som man har öppnat dem i.

Summasumarum tror jag att kör vidare med RawShooter Premium till Lightroom betan är ute innan jag bestämmer mig. Men efter den initiala upphetsningen är jag inte särskilt imponerad längre, och den ursla prestandan i kombination med bristen på ett vettigt workflow-stöd gör Capture NX till en kandidat som nu hamnat ganska långt ner på min lista.
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
jkene skrev:
Skulle vara kul att höra era erfarenheter och konklusioner så här långt med Capture NX. Själv blir jag mer och mer tveksam:

På plussidan:

- Specifika redigeringar är väldigt kraftfulla, t ex selektiv förändring av färgton, kontrast eller färgmättnad i specifika områden i bilden (fast ärligt talat – hur ofta behöver man göra det?).
- S/V konverteringen är bra på gränsen till utmärkt.
- Brusreduceringen är mycket bra
Tycker att jag nästan alltid behöver göra selektiva ändringar. Så den funktionen tycker jag är det som är mest intressant, eftersom det är unikt bland råkonverterare.

En annan plus är korrigeringen av kromatisk abberation, som jag tycker fungerar bra redan med basaktiveringen. Nikon sade att man utnyttjade information som man har om det använda objektivet för att göra konverteringen, och med den 85 mm f/1,4 som jag har testat verkar det fungera. Skulle gärna haft lite äldre objektiv också för att se om abberationen korrigeras även på dem.

På minussidan:

- Bildcentrerat - ej workflowcentrerat.
Kan bara instämma i dina minustecken än så länge. Tycker också färghanteringen är lite märklig. Den verkar ta inställningen från kameran (sRGB eller Adobe RGB) och tilldela den till råfilen. Eller gör den verkligen en konvertering till dessa färgrymder? I så fall är det inte så lyckat, eftersom man bara kan välja några ganska begränsade färgrymder att konvertera till.

Stefan
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Re: Capture NX - era erfarenheter

stefohl skrev:
En annan plus är korrigeringen av kromatisk abberation, som jag tycker fungerar bra redan med basaktiveringen.
Den är OK, men jämfört med RawShooter Premium är den inte bättre tycker jag.


Kan bara instämma i dina minustecken än så länge. Tycker också färghanteringen är lite märklig. Den verkar ta inställningen från kameran (sRGB eller Adobe RGB) och tilldela den till råfilen. Eller gör den verkligen en konvertering till dessa färgrymder? I så fall är det inte så lyckat, eftersom man bara kan välja några ganska begränsade färgrymder att konvertera till.

Stefan
Ja, färgahanteringen är märklig, men jag blev ändå positivt överrraskad över "Nikon sRGB" som ger mycket fina och exakta färger för web. På den punkten slår den den RawShooter Premium.
 

Goran

Aktiv medlem
här är lite preliminära tankar efter några dagars användning av NX.

+ Snabbare än Capture 4.4

+ Gränssnittet, översikt över alla redigeringar.

+ Bra upplägg på filhanterare och granskare, "ljusbordet" är enkelt men effektivt. (- se nedan)

+ Att kunna ha två eller fler versioner av samma bild i RAW filen är smidigt, t ex en sv/v och en färgvariant. Justeringar sparas i RAW-filen. Sparar plats på hårddisken.

+ stabilt på OS-X

+ Tumnaglar skapas snabbt när man öppnar en ny katalog

+ korrigering av kromatisk aberration mer flexibel men kräver extra handgrepp för bästa resultat

+ Lagermasker för justeringar! Skärp upp bara en del av bilden, t ex ögonen i ett porträtt går snabbt att göra utan att behöva skapa några extra lager.

+ kontrollpunkter - intutivt, kreativt, användbart, flexibelt, magiskt..

+ no more PSD-filer..?? det visar sig..

- När man jobbar med maskeringar så skapas stora cachefiler. Har inte riktigt greppat vilka data som följer med RAW filen om man lagt in en lagermask. Ska ta och göra en liten test av detta.

- NX suger mycket minne, rekommenderat är minst 1GB, surprise..

- Öppna filer tar sin tid, likaså att spara, snabb hårddisk rekommenderas..

- vitbalansinställningen är lite omständlig,

- max storlek på tumnaglar i granskaren kunde fått vara större, inget fönster för att förhandsgranska en bild i lite större format (hade gjort det förstnämnda överflödigt)
 
Senast ändrad:

Goran

Aktiv medlem
Re: Re: Capture NX - era erfarenheter

stefohl skrev:
Tycker också färghanteringen är lite märklig. Den verkar ta inställningen från kameran (sRGB eller Adobe RGB) och tilldela den till råfilen. Eller gör den verkligen en konvertering till dessa färgrymder? I så fall är det inte så lyckat, eftersom man bara kan välja några ganska begränsade färgrymder att konvertera till.

Stefan

som ständig nybörjare på färghantering så undrar jag lite varför är det inte så lyckat? vilka profiler är begränsade menar du?

Färgprofilen man angett i kameran borde väl hänga med in i NX, om man inte anger nåt annat? Nikon Adobe RGB som används i NX motsvarar väl i princip Adobe RGB 1998?

Inställt Färgläge (under basjusteringar - kamerajusteringar - färgläge) påverkar ju iofs i viss mån vilken färgprofil som är möjlig. För färgläge III och IIIa så används sRGB. Och för färgläge II används (Nikon) Adobe RGB.

Färgläge II i kombination med sRGB går inte heller att ställa in i kameran.

---

I menyvalet Justera - Färgprofil går det också att konvertera till annan färgprofil (ett nytt "justeringslager" läggs till i redigeringslistan).
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Capture NX - era erfarenheter

Goran skrev:
som ständig nybörjare på färghantering så undrar jag lite varför är det inte så lyckat? vilka profiler är begränsade menar du?

Färgprofilen man angett i kameran borde väl hänga med in i NX, om man inte anger nåt annat? Nikon Adobe RGB som används i NX motsvarar väl i princip Adobe RGB 1998?

Nej, färgprofilen man angett i kameran är ju den som kameran konverterar till när den skapar sin jpeg-fil. Finns ingen kamera som ligger i sRGB- eller Adobe RGB-läge från början, utan det sker alltid en konvertering. Vad jag då undrar över är om bilden konverteras från kamerans färgrymd till Adobe RGB, precis som vid jpeg-fotografering (inte bra, eftersom det då stryper färgomfånget) eller om den bara hänger på en Adobe RGB-profil (inte bra, eftersom färgåtergivningen då blir fel).

Jag gjorde en färgprofil för CaptureOne och Nikon D200, vilket gav en betydligt större färgrymd än vad Adobe RGB är.

Sedan är Nikon Adobe RGB samma sak som Adobe RGB med ett enda litet undantag, det finns ingen svartpunkt i den. Normalt spelar detta ingen som helst roll, men vid vissa konverteringar ställer det till lite oreda. Att inte Nikon använder den vanliga Adobe RGB är naturligtvis en licensfråga, men det borde de kunna lösa. Andra företag har gjort det.
Stefan
 

Goran

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Capture NX - era erfarenheter

stefohl skrev:
Nej, färgprofilen man angett i kameran är ju den som kameran konverterar till när den skapar sin jpeg-fil. Finns ingen kamera som ligger i sRGB- eller Adobe RGB-läge från början, utan det sker alltid en konvertering. Vad jag då undrar över är om bilden konverteras från kamerans färgrymd till Adobe RGB, precis som vid jpeg-fotografering (inte bra, eftersom det då stryper färgomfånget) eller om den bara hänger på en Adobe RGB-profil (inte bra, eftersom färgåtergivningen då blir fel).

Jag gjorde en färgprofil för CaptureOne och Nikon D200, vilket gav en betydligt större färgrymd än vad Adobe RGB är.

Stefan
hmm..

RAW borde ju vara RAW..

konvertering av RAW-data till en arbetsfärgrymd måste väl ske i NX.

Det går ju också att välja profilen man vill öppna RAW-filen med under inställningar - färghantering. Varför skulle då NX göra en extra konvertering?

hur ser det ut i capture one då? Vad är skillnaden mot NX?

lätt förvirrad..

=)
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Capture NX - era erfarenheter

Goran skrev:
hur ser det ut i capture one då? Vad är skillnaden mot NX?
Där är det väldigt tydligt vilken kameraprofil som man använder och till vilken färgrymd som man konverterar till. Om man inte vill kan man låta bli att konvertera.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Arbetsflöde i NX

Hur har ni som testat att arbeta i Capture NX valt att bygga ert arbetsflöde?

Jag gör nu först en vitbalansering, skärpning och eventuell exponeringskompensation, justerar sedan kurvan och sätter sedan svart- och vitpunkt. Därefter arbetar jag med färgkontrollpunkterna för deljusteringar av bilden.

Stefan
 

Goran

Aktiv medlem
Re: Arbetsflöde i NX

stefohl skrev:
Hur har ni som testat att arbeta i Capture NX valt att bygga ert arbetsflöde?

Jag gör nu först en vitbalansering, skärpning och eventuell exponeringskompensation, justerar sedan kurvan och sätter sedan svart- och vitpunkt. Därefter arbetar jag med färgkontrollpunkterna för deljusteringar av bilden.

Stefan
ungefär så kör jag också,
börjar med att stänga av brusreduceringen,
efter som den segar ner hanteringen en del,
spec på hög ISO-filer,

brusreduceringen gör jag allra sist tillsammans med oskarp mask.
Kör sällan mer än mängd 5 på brusreduceringen,
det är lätt att det blir luddigt annars.

Har testat Phase One C1 en del nu också,
där kan man ju i princip köra max brusreducering för att få motsvarande som NX gör vid mängd 5 av 100 möjliga nivåer...det kan vara rätt lätt att det blir för mycket NR med NX alltså..

Kvalitetsmässigt så verkar C1 ligga snäppet före NX vad gäller att få ut detaljer i förhållande till snygg brusreducering. C1 får dock inte bort allt färgbrus i riktigt mörka partier. Har testat på några ISO1600 filer bara än så länge, så vid lägre ISO kan jag inte säga så mycket. Överhuvudtaget så tycks NX ha lite sämre upplösning i lågdagrarna men kan ju bero på att man inte lyckas få till rätt inställningar.

NX verkar nästan ha lite brusreducering påkopplad som default även när man stänger av den helt.


Lite småjobbiga grejer i NX är ju annars att den inte kommer ihåg de inställningar man gör för gränssnittet. T ex får man alltid öppna "ljusbordet" varje gång man startar NX, den borde väl minnas det. Finns fler sånna grejer. Överhuvudtaget så finns för lite möjlighet att skräddarsy programmet efter eget tycke och smak.
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Arbetsflöde i NX

Goran skrev:

NX verkar nästan ha lite brusreducering påkopplad som default även när man stänger av den helt.

Tror jag alla program har. Om vi skulle se hur brusiga våra bilder egentligen är skulle vi förskräckas.

Stefan
 

Goran

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Arbetsflöde i NX

stefohl skrev:
Tror jag alla program har. Om vi skulle se hur brusiga våra bilder egentligen är skulle vi förskräckas.

Stefan
=)

ja kanske det, men i C1 ser man betydligt mer av den bistra/brusiga sanningen än man gör i NX,
tom Canon 5D har ju en hel del brus,

hur tycker du färgåtergivningen är för NX respektive C1 ??
 

Goran

Aktiv medlem
Euroshots skrev:
Enkel fråga ..Det är alltså värt att skaffa NX..har Cap 4,4 idag
enkel fråga, men svårare att svara på..

Fanns bara NX och Cap 4.4 att välja på så vore ju valet lätt, NX är bättre på allt.

Sen är väl frågan hur man gillar gränssnittet och hanteringen och vilket arbetssätt man har, och hur kraftfull dator man har, NX kräver betydligt mer av datorn än tex ACR + PS elements.

Kontrollpunkter och lagermasker för effekter är det inga andra RAW-konverterare som har, det gör att behovet av Photoshop minskar ordentligt. Man kan så att säga göra bilden helt färdig i RAW i större utsträckning.

För batch-konvertering så finns det nog bättre program,

t ex

http://www.phaseone.com/Content/Software/ProSoftware/ProductOverview.aspx

hoppas på lite mer kommentarer från Stefan Ohlsson angående färg/kvalitet för NX i förhållande till Phase One Capture One
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Arbetsflöde i NX

Goran skrev:
=)
hur tycker du färgåtergivningen är för NX respektive C1 ??
Skruvar jag på inställningarna får jag färger som ser mycket lika ut i båda programmen, men jag har lättare att komma dit i C1. Kanske därför att jag är vanare vid det programmet.

Har också testat en hel del med färginställningarna nu. Tyvärr verkar det som om det ligger en inbäddad profil för kameran i filen som man konverterar från, vilket gör att man inte kan göra egna kameraprofiler i NX.

Stefan
 

ArtbyRyman

Aktiv medlem
Goran skrev:
enkel fråga, men svårare att svara på..

Fanns bara NX och Cap 4.4 att välja på så vore ju valet lätt, NX är bättre på allt.

Sen är väl frågan hur man gillar gränssnittet och hanteringen och vilket arbetssätt man har, och hur kraftfull dator man har, NX kräver betydligt mer av datorn än tex ACR + PS elements.

Kontrollpunkter och lagermasker för effekter är det inga andra RAW-konverterare som har, det gör att behovet av Photoshop minskar ordentligt. Man kan så att säga göra bilden helt färdig i RAW i större utsträckning.

För batch-konvertering så finns det nog bättre program,

t ex

http://www.phaseone.com/Content/Software/ProSoftware/ProductOverview.aspx

hoppas på lite mer kommentarer från Stefan Ohlsson angående färg/kvalitet för NX i förhållande till Phase One Capture One
Ja nog verkar det bättre , lite MER minsta sagt av allt...men det vänjer man sig väl vid och lär..Jag plåtar ju ALLTID raw så det är perfekt att få möjligheten att göra raw -filen till ett perfekt orginal.
 

Goran

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Re: Arbetsflöde i NX

stefohl skrev:
Skruvar jag på inställningarna får jag färger som ser mycket lika ut i båda programmen, men jag har lättare att komma dit i C1. Kanske därför att jag är vanare vid det programmet.

Har också testat en hel del med färginställningarna nu. Tyvärr verkar det som om det ligger en inbäddad profil för kameran i filen som man konverterar från, vilket gör att man inte kan göra egna kameraprofiler i NX.

Stefan
den profil som C1 använder för D200 som heter Nikon D200 Generic, ser ut att hålla en större färgrymd än Adobe RGB 1998.

Innebär det att man tappar en del färger när man kör NX? Är det nåt som kan synas i en utskriven bild?
 

Goran

Aktiv medlem
sitter och gör lite jämförelser mellan Capture NX och Capture One Pro. Tittade lite på hur kromatisk aberration behandlas i dom båda programmen. Filen är konverterad rakt av (as shoot) i båda programmen vilket bla innebär att "reducering av kromatisk aberration" är ikryssad för NX (det är den alltid som default). För Capture One finns inget sånt alternativ.
Brusreduceringen är nedställd till mängd 4 för NX.
Hoppas att skillnaderna framgår i den bifogade bilden. ex 1:
 

Bilagor

jkene

Aktiv medlem
Så har Lightroom beta 1 för Windows kommit också. Jag är baske mig inte helt nöjd med den heller (men eftersom den är i beta finns det fortfarande hopp).

Lightroom har ett betydligt bättre stöd för workflow än Capture NX och interfacet är det hitills bästa jag sett (här har Nikon och Bibble en del att lära), men vad jag kan se är den i grund och botten en RawShooter Preminum med lite fler funktioner och betydligt sämre prestanda (jag hittar heller ingen batchfunktionalitet men har heller inte grävt djupt nog än).

Nu när Adobe har köpt RawShootern räknar jag med att man implementerar deras proxy- och batchteknologi som gör hela arbetsflödet supersnabbt. Både Capture NX och Lightroom ligger i skrivande stund ljusår efter RawShooter när det gäller just snabbheten.

Om jag fick välja skulle vilja ha en Rawhanterare som har Lightrooms interface, RawShooterns snabbhet och batchfunktionalitet samt Capture NX's UPoint teknologi. Tyvärr hamnar jag nog i slutändan där jag får välja Adobe's produkt för att den bäst kommer att möta mina krav. Vill dock helst inte ge mig in i Adobes licenskostnadsspiral (men som RSP-användare får jag dock första färdiga versionen av Lightroom gratis).
 
ANNONS