Annons

vad kallas detta och hur gör man det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Det där är ingen photoshop bild.. det är en stor väggmålning med hjälp av en overhead apparat. såg själv när dom gjorde det på tv...

vill du göra liknande på en bild i datorn så gör ett nytt lager o börja rita.
 

snajgel

Medlem
Jorå, jag hänger med på att det inte är en photoshopbild.
Det jag funderade över är hur jag uppnår "effekten" dvs att ta fram en liknande bild av en person i en bild... om du/ni förstår vad jag menar.
 

itchiban

Avslutat medlemskap
Vet ej vad det kallas men jag kan tipsa om ett sätt att göra det på. (Jag har Engelska versionen av Photoshop cs2 men det går säkert att klura ut vad det kallas i Svenska versionen)
i menyn: Image -> Adjustments -> Treshold...

Jag gissar att det kallas "Tröskelvärde..." eller något liknande i Svenska versionen.
 

Sushan

Avslutat medlemskap
Jo du... på "min tid" *host, host* ;o) så lärde syrran mig denna ädla denna ädla konst och vi tog då fram något som kallas kalkerpapper (liknande smörpapper) och la det ovanpå en affisch eller bild och ritade efter konturerna med kulspetspenna. Sedan förde vi över den kopierade bilden till ett tjockt pappersark och målade i valda delar i med en färg (oftast var det svart). Numera kan man göra likadant i Photoshop (eller liknande program) och som Kalle säger så skapar man ett lager ovanpå bilden du vill kopiera och sätt igång och följa valda konturer bara. Lättast är det kanske om man har en ritpenna istället för mus.

Om man är lite bekvämare av sig så kan man försöka ta en bra porträttbild, konvertera till svart-vitt, prova sig fram med lämpliga filter, överdriva kontraster och ljus etc och annat för att få en liknande effekt i Photoshop istället för att rita själv. Kolla gärna Oves bilder för inspiration.
 

mohei

Aktiv medlem
Webdesignskolan har en guide för sk Retro-look.
Klicka på Photoshopskolan och leta sedan efter Retro-look i menyn till vänster. Gjord för PS7 men det funkar i PS CS också.
 

mkpd

Aktiv medlem
ett litet tips. Innan du lägger på "threshold" (tröskelvärde) så använd filtret "high pass"
Other/High pass. Prova olika värden. Då får du en mycket mer detaljerad stencil. Kan vara kul ibland ;)
 

jido

Aktiv medlem
Adobe Streamline ...

... är det program jag använt för detta tidigare. Streamline fungerar så att du importerar en bild och låter programmet spåra alla konturer efter dina preferenser. Sen kan du jobba vidare i Illustrator.

Vinsten med objektgrafik är att du sen kan skala upp bilden hur mycket du vill utan kvalitetsförluster.

(Upptäckte nyss att Adobe inte gör Streamline längre. Antagligen är Illustrator bestyckad med funktionaliteten nu för tiden).

/Jimmy
 

perkaby

Avslutat medlemskap
Re: Adobe Streamline ...

jido skrev:
... är det program jag använt för detta tidigare. Streamline fungerar så att du importerar en bild och låter programmet spåra alla konturer efter dina preferenser. Sen kan du jobba vidare i Illustrator.

Vinsten med objektgrafik är att du sen kan skala upp bilden hur mycket du vill utan kvalitetsförluster.

(Upptäckte nyss att Adobe inte gör Streamline längre. Antagligen är Illustrator bestyckad med funktionaliteten nu för tiden).

/Jimmy
Det stämmer. Senaste Illustrator har denna funktion. Om man importerar en bitmap och sedan markerar denna får man alternativet "live trace" i verktygsfältet under menyraden. Där kan man även ställa in hur bilden ska spåras. Vet dock ej från vilken version detta tillkommit...
 
ANNONS