Annons

Pentax K100D recenserad

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.b

Aktiv medlem
Summan av kardemumman:

"Verdict
If you're looking for your first digital SLR, the Pentax K100D is well worth a look. The Shake Reduction, easy controls SD card compatibility and lightweight design make this camera ideal for those looking for a step up from a compact digicam. Photographers who travel will also appreciate these features, as well as the ability to use AA batteries. Existing Pentax SLR owners may also wish to upgrade, whether it is from a film or earlier digital SLR.

If however, you're requirements are more demanding, you may get frustrated with stuttering AF system and the small buffer when shooting RAW files.

In summary the positive points of the Pentax K100D are:
-Great build quality for a lightweight digital SLR
-Takes AA or CR-V3 batteries
-Images are colourful and contrasty straight from the camera
-Better dynamic range than previous Pentax's

The negative points:
-Pause between focus and shooting in Single Servo AF
-Shallow buffer
-Flimsy battery door"
 

jido

Aktiv medlem
Fast man undrar ju om de har koll på Pentax kameror: "The fantastic pentaprism viewfinder present in the Pentax *ist DL has not been used in this camera."

Det är väl D/DS som har den och inte DL?

Nåja. Det ska bli intressant att se fler recensioner av både användare och tidningar/webbplatser.
 

interpix

Aktiv medlem
Förutom en del sakfel så bekräftas mycket av det som sagts på andra forum.

Jag har själv inte stött på fokusproblemen han skriver om när jag testat kameran.

"Occasionally there can be quite a long pause between the camera focusing, and allowing you to take your shot in Single-Servo AF. I found this frustrating, especially when shooting moving subjects."

Tycker det låter som en bugg som förhoppningsvis kan fixas. I vilket fall borde han inte utlämna ordet "occasionally" i slutsatsen och på plussidan är det ju självklart att SR skall vara med. Jag har för övrigt klarat 5-6 steg längre slutartid än vad som normalt är möjligt.

Batteridörren är inte det minsta "flimsy" den är av samma slag som på min D/DL och har aldrig strulat.

Liten buffert är mera sant och likaså att bildkvalitén ser riktigt bra ut.
 
Jag tror de har testat en förproduktionsmodell.
Ingen av de användarraporter som hitills har dykt upp gällande K100D har sagt att autofokusen hakar upp sig, tvärtom är alla samstämmiga om att den är snabbare än DS/DL - och i stort likvärdig med D (enligt de som har haft en D att jämföra med). D har en starkare AF motor än DS/DL, det är positivt att K100D verkar ha fått den också.

Hälsar
R
 

interpix

Aktiv medlem
papi skrev:

"Occasionally there can be quite a long pause between the camera focusing, and allowing you to take your shot in Single-Servo AF. I found this frustrating, especially when shooting moving subjects."
Detta lät så pass konstigt så jag testade kameran på nytt idag. Inställd i AF-S och i P samt Av-läge tog jag ett 50-tal testbilder med samtliga fokuspunkter. Det fanns ingen som helst fördröjning mellan att kameran hittat fokus tills den exponerade bilden.

Däremot kunde det på vanligt sätt enstaka gånger inträffa att den inte hittade fokus direkt när man valt en för kontrastlös punkt att fokusera på.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Jag upplever att min DL har svårt med AF i motljus, är det något som blivit bättre i K100D?
 

interpix

Aktiv medlem
Jag har bara testat K100D i innomhus och kunde jämföra den direkt mot en istDS. AF-motorn är snabbare och K100D velar mindre på sämre fokspunkter. Om de gör någon skillnad i motljus vet jag inte, min istD kan också ha svårt då.
 

sfr danne

Aktiv medlem
Snart får jag min K100d, så då ska det provas en massa.

Har dock inget att jämnföra med.
Men jag blir garanterad nöjd med den kameran.
Köpt NCR-V3 batterier för att få maximal hastighet på auto-fokusen.

Mvh
Daniel
 

interpix

Aktiv medlem
Det skall bli intressant att höra vad du tycker om kameran och hur NCR-V3 batterierna fungerar. Kanske säkrast att mäta upp spänningen först.
 
ANNONS