Annons

Exponering med blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Satt och lekte lite med min kamera i helgen och upptäkte något oroväckande.

Jag fotograferade några tärningar på nära håll med blixt. De första bilderna såg ut som om en kärnexplosion hade detonerat i närheten. Så med hjälp av exponeringsjusteringen för blixt så ställde jag ner det hela två steg. Resultatet blev detsamma. Jag slog då om till manuell och fick blända ner från 3.5 till 6.7, det är väl gissningsvis någon stans mellan två och tre steg.

Frågan är nu om kameran mäter så illa och om exponeringsjusteringen inte fungerar, eller om det är något som är trasigt? Det har ju onekligen en viss betydelse vid övrig fotografering där man kan tänkas vilja använda blixt.

/Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad är det för kamera/blixt?

Det är ju möjligt att blixtstyrningen inte är tillräckligt snabb för extremt korta avstånd. Bländar man nber behöver den ju inte vara lika snabb.
 

Maverick

Aktiv medlem
En Dimage 7Hi och en 5600HsD-blixt.

Men vad har tiderna med avståndet att göra? Tiden det tar för ljuset att vara fram och tillbaka torde ju vara konstant i princip pga ljusets höga hastighet oavsett avstånd i fotografiska sammanhang.

Kameran ska ju själv styra uteffekt med hjälp av avståndsinformationen, eller?

/Maverick
 
Senast ändrad:

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Effekten avtar med kvadraten på avståndet. Och blixtens uteffekt är alltid samma, det är med tiden exponeringen varieras. Blixten stängs helt enkelt av när det är klart.

Blir det klart för fort kan det hända att den inte hinner stänga.

Det är ju inte hundra att det är det problemet här, men jag vet att det är det med vissa blixtar.
 

Maverick

Aktiv medlem
Har inte prövat under kontrollerade former. Alltid varit något i som stått i förgrunden och reflekterat för mycket tillbaka, men det kan jag köpa vid en sådan situation.

Men jag förstår fortfarande inte varför kameran inte själv bländar ner om den nu inte kan styra uteffekten eller brintiden. Å andra sidan förstår jag inte varför den inte kan styra uteffekten när jag kan göra det själv manuellt direkt på blixten.

Just i det här fallet kunde jag iofs inte styra uteffekten pga att det av någon outgrundlig anledning inte går ställa effekten när man kör trådlöst.

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Aha, du körde trådlöst.

Det förklarar ju saken. Kameran gör ju en grundinställning av blixtens effekt baserat på det fokuserade avståndet. Sen tar TTL-mätningen över.

Men kameran vet ju inte var en trådlös blixt är. Och kamerans avstånd till motivet har ju ingen betydelse. Det är var blixten är som är viktigt.

Kan det dessutom ha varit så att du hade blixten närmare motivet än kameran var så blir det hela ännu klarare.

Så min gissning är att orsaken är denna:
  1. kameran vet inte var blixten är och ställer blixten på full effekt för säkerhets skull.
  2. Detta är ju korrekt strategi av det lilla tekniska underverket i 99% av fallen. Om effekten är för hög är det ju bara att kompensera med kortare brinntid.
  3. Men just vid närbilder kanske blixtens styrelektronik är för långsam för att ge den extremt korta brinntid som krävs med maxeffekt på jättekort avstånd
    [/list=1]
 

Maverick

Aktiv medlem
Fast nu får du allt förklara. Det är ju TTL mätningen som inte fungerar, borde kanske sagt det men jag tog det för underförstått att det var TTL vi pratade om. Det gör väl ingen skillnad om blixten sitter på eller bredvid kameran. Strängt taget så vet ju inte kameran var blixten är annars heller. Den kan ju utgå från att blixten sitter ovanpå bara för att något är fäst via blixtskon. Det kan ju lika gärna vara en TTL-kabel. TTL går ju ut på att avbryta exponeringen när det är färdigt, inte strax efter...

Blixten stod för övrigt på samma avstånd som kameran bara att jag flyttat ut den åt sidan samt fått ner huvudet lite.

Mvh
Maverick
 

Maverick

Aktiv medlem
jimh skrev:
  1. kameran vet inte var blixten är och ställer blixten på full effekt för säkerhets skull.
  2. Detta är ju korrekt strategi av det lilla tekniska underverket i 99% av fallen. Om effekten är för hög är det ju bara att kompensera med kortare brinntid.
  3. Men just vid närbilder kanske blixtens styrelektronik är för långsam för att ge den extremt korta brinntid som krävs med maxeffekt på jättekort avstånd
    [/list=1]


  1. Det sista låter som en möjligt förklaring iaf. Men jag förstår fortfarande inte varför kameran i det läget inte bländar ner. Det lär ju inte vara första gången någon fotograferar på det viset. Eller åtminstone ger en varning.

    Och varför blir det just ingen skillnad med exponeringsjustering? Att justera ner blixtexponeringen två steg borde väl resultera i samma resultat som att blända ner två steg, eller?

    Mvh
    Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Maverick skrev:
Det sista låter som en möjligt förklaring iaf. Men jag förstår fortfarande inte varför kameran i det läget inte bländar ner.
För att den inte vet var blixten är. Den har ingen aning om effektkravet kommer att bli högt eller lågt. Bländar den ner så är risken stor att effekten inte räcker till.

Maverick skrev:
Och varför blir det just ingen skillnad med exponeringsjustering? Att justera ner blixtexponeringen två steg borde väl resultera i samma resultat som att blända ner två steg, eller?
En gissning är att blixtexponeringskompensationen (pust!) påverkar brinntiden. Är brinntiden redan den kortaste blir det ju ingen skillnad.

Har du manualen till blixten? Kolla om brinntidsintervallet finns med bland tekniska data. Då kan man ju räkna ut blixtens lägsta ledtal och se om det verkligen är det som är problemet.

Ett praktiskt tips är ju att zooma blixten till vidaste vidvinkelläget vid såna här situationer. Då sänker du ju effekten per belyst ytenhet.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Jag har samma blixt och 7i. Om jag inte minns helt fel står det någonstans i manulen att blixten har en närgräns på 50 cm eller nåt. Vad närgräns i det här fallet innebär har jag ingen aning om. Och med TTL inställt kan jag inte styra blixten alls varken på kameran eller blixten.
 

Maverick

Aktiv medlem
Fast närgränsen är väl mest en fysisk begränsning när den är monterad i blixtskon eller? Det trodde jag, det går ju inte att vinkla ner den särskilt mycket.

Det låter konstigt att du inte kan ställa in blixten när du kör TTL, vilken blixt använder du? Jag ändrar konstant på effekten på min blixt samtidigt som jag kör TTL.

När det gäller nedbländningen borde väl det fungera tycker jag, Dimage använder ju sig av förblixt. Nu vet jag inte om det enbart är från den lilla blixten vid trådlös koppling.

Ska vid tillfälle prova igen med längre avstånd mellan motiv och blixt och se om det blir någon skillnad. Det borde ju i princip räcka med dubbelt avstånd för att få önskad effekt, eller är det ett halvt avstånd till?

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Eller kanske gråfilter framför blixten?

Nackdelen med att flytta blixten längre bort är ju att du får ett mycket hårdare ljus, och det är ju ofta inte önskvärt.

Men har du ett gråfilter eller kanske rentav ett avtonat gråfilter med tillräckligt stor grå yta kan du ju gummisnodda det framför blixten för att dämpa effekten.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, det skulle jag kunna göra. Men det blir nog bara i undantagsfall. Dels så har jag inget gråfiler som skulle passa, dels tycker jag det låter lite för plottrigt att hålla på med. Ska se hur bilder blir tagna på ett lite mer normalt avstånd så får vi se sen.

Mvh
Maverick
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
"Det låter konstigt att du inte kan ställa in blixten när du kör TTL, vilken blixt använder du? Jag ändrar konstant på effekten på min blixt samtidigt som jag kör TTL." Samma blixt som du, 5600. Ändrar Level på blixten och märker ingen som helst skillnad på bilderna. men det är säkert något jag inte tänker på. Skall lära mej skiten utan och innan när jag får tid. Blir väl våren 2006 då.
 

Maverick

Aktiv medlem
Kör man negativ och lämnar till någon halvdan firma så blir inte skillnaden så stor eftersom maskinerna kompenserar hela tiden. Dock tycker jag att risken för blixtsolar i pannan på folk minskar betydligt om jag ställer ner effekten framförallt inomhus.

Den stora skillnaden är dock i laddningstid för blixten där man tjäna mycket.

Mvh
Maverick
 
ANNONS