Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två saker att tänka på när man skannar neg.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Självklart vill man ha maximal kvalitet när man skannar sina negativ.

Tips nummer ett är att alltid skanna med maximalt färgdjup, det vill säga att inte skanna med 24 bitar utan hellre 36, 48 eller vad som är möjligt med skannern. Då får man bäst återgivning av tonövergångar och man har marginal för att kunna justera i Photoshop utan synlig kvalitetsförlust.

Tips nummer två är att skanna med maximal upplösning och skala om i Photoshop.
Med min filmskanner är maximal upplösning 2700 ppi och det är vad jag skannar alla bilder med.
Förutom när jag snabbt skall ha in en större mängd bilder till en webbsida, då skannar jag oftast bilderna i 25% med maximal upplösning.
Även om bilderna skulle bli för stora så är jag noga med att aldrig skanna i procentsatser som inte är jämnt delbara, jag skannar alltid med 100, 50, 25 eller 12,5 %.
Skulle jag skanna i 15% måste skannern räkna om pixlar i udda antal och det ger synbart sämre bild.

Titta på bilden nedan.
Jag har lagt ihop två bilder, den vänstra är skannad med 24 bitar i en skala av 15%. den högra är skannad med 36 bitar i en skala av 25 %.
Jag har valt att visa endast den blå kanalen, där syns bildfelen tydligast.

Det korniga resultatet beror på att bilden är ojämnt skalad -15 % istället för 25 %- och den sämre tonåtergivningen beror på att bilden är skannad med 24 bitars färgdjup.

Skanna alltid i maximalt färgdjup med maximal upplösning.
Behöver du mindre bilder, skala då om dem i steg om 100, 50, 25 eller 12,5 %.

Då får du bäst material att jobba med i Photoshop.
 

Bilagor

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Intressant! Vilken scanner har du använt?

Annars borde man väl gå och lägga sig nu. Jag ska jobba snart. Har du sovmorgon till fredag, eller nåt?
 

mipert

Aktiv medlem
Denna bild är skannad med Canoscan FS2710.

Effekten är inte lika tydlig på en av högre kvalitet som Imacon men jag tror de flesta på fotosidan kör med budgetskannrar från canon och Minolta.

Så här ser kommande dygn ut:
fram till 03.00 skall jag skanna in bilder från et katalogjobb av enklare typ. Jag fotograferar med småbild och Superia 100 och skannar med Canoscanen. Den duger för denna typ av jobb.
06.30 upp och ta hunden en sväng.
07.45 lämna liten tjej på dagis
09.00 prata fotojobb för stort svenskt möbelvaruhus (porträttbilder av chefer)
13.00 släpa runt djuret igen
14.00 fika med vacker sminkös, bara för att det är trevligt
15.30 hämta liten tjej från dagis
17.00 släpa runt djuret igen, denna gång med liten tjej som försöker kommendera stor svart hund
18.00 berömma liten tjej för att hon hjälpte till med matlagningen
19.30 läsa högt för liten tjej och lära henne lite om världen. (läser ur ISBN 91-7970-528-6)
20.00 skanna i några timmar för ett jobb som börjar bli sent.
22.00 kolla vädret för att se om det går bra att fotografera det där huset i Helsingborg åt en kund. Vill ha sol.
22.15 släpa runt djuret igen
 
Senast ändrad:

mipert

Aktiv medlem
Kanske är jag lite otydlig detta med att skala bilder i skannern.

Jag behöver snabbt få in ett gäng bilder för en webbsida, bilderna skall ha storleken 500 pixlar.
Då skannar jag in med maximal upplösning (2700) och väljer en skalningsfaktor som ger mig ett mått så nära 500 pixlar som möjligt.
Jag borde välja 16% men det är inte en jämn multipel, jag vill ha 100, 50, 25 eller 12,5 %.

Därför väljer jag att skanna i 25 % vilket ger en bild som är för stor men med bättre resultat.
Själva skanningen går något snabbare också, i detta fall cirka 8 sekunder.

Sedan skalar jag om den till 500 pixlar i Photoshop och lägger på lagom nivå oskarp mask.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det där med heltalsskalning gäller också mot CCD'n. Man bör förstås välja maximal upplösning vid scanning eller hälften av denna, annars blir det väl skalning av udda pixlar internt i scannern med?

Hur är det med justering av färgerna? Ok för max. antal bitar, men ska man justera något (kurvor etc.) redan inför scanningen? Jag inbillar mig att man lika gärna kan göra det i Pshop annars klipper man dynamiken ändå redan i scannern. Det bästa vore om det gick att justera in färgfilter framför lampan i scannern.
 

mipert

Aktiv medlem
Om du kan skanna med äkta bitar mer än 24 så kan du lika gärna justera I Pshp.
Jag gör ofta så för att snabba på processen, man har bättre kontroll med Pshps verktyg.

Skall jag skanna flera bilder brukar jag grovjustera i skannern, annars måste jag justera flera bilder onödigt mycket.

Alltid bäst resultat om man skannar i full upplösning (100 %).

Men skall man skala, för webbilder till exempel, är det bäst att använda 100-50-25... stegen.

Att skanna 90 bilder från en modevisning i maximalt antal pixlar tar onödigt lång tid om de bara skall bli 400-600 pixlar på webbsida, då väljer jag 25 %.
 

johanh

Aktiv medlem
Tack för insändaren! Jag har inte tänkt på vad som händer om man inte skannar bilden i jämnt delbara steg. Det var bra upplysning. Angående färgerna blir det svårt. Har en LS-30 Nikon, bara 24 bitar såvitt jag vet. I alla fall ihop med NikonScanprogrammet. Kanske med annan programvara, typ Vuescan...?
Du verkar ha ett fullpackat schema... låter lite besvärligt att släpa runt djuret flera gånger per dag.
Johan
 

mipert

Aktiv medlem
johanh skrev:
...Har en LS-30 Nikon, bara 24 bitar såvitt jag vet. I alla fall ihop med NikonScanprogrammet. Kanske med annan programvara, typ Vuescan...
Går det inte att välja högre bitdjup alls?

Med min canoscan så måste jag skanna via TWAIN till Phsp för att få tillgång till 36 bitar.

På en HP-skanner (på ett ställe jag höll kurs) gick det bara att välja 48 bitar om man skannade via Pshp till en Mac.
 

gundersen

Avslutat medlemskap
Mycket informativt och bra förklarat. Helt super att du delar med dig av det här...Själv har jag nyligen införskaffat en Canoscan FS4000 och kunde bara välja 24 bitars färgdjup - 48 var maxvalet...Men får kolla upp det där en gång till eftersom det är viktigt för slutresultatet. Tack Mikael!
 

mipert

Aktiv medlem
Tack för vänliga kommentarer. )

Ett skäl till att det inte blir så bra med udda skalning i skannern är att Photoshop oftast är enormt mycket bättre på att interpolera bilder, det vill säga räkna fram/bort existerande pixlar.

Jag har testat lite med svartvita neg och allra bäst tonåtergivning har jag vanligen fått när jag skannar som RGB i 36 bitars färgdjup.
Sedan gör jag om till gråskala, antingen via channel mixer eller genom att gå via RGB till Lab, ljushetskanal, sedan välja gråskala.
 

Maverick

Aktiv medlem
Intressant tråd, men det var fasan vad du var ute och ränner med hunden...

Min hund börjar fundera på att kliva upp runt halv tio eller så. Sedan blir det en gång på dagen en gång på kvällen runt halv nio eller ibland något senare.

Är hund en bra förusättning för att bli bra fotograf? Det där med lite flicka övar vi mest på än så länge...

Mvh
Maverick
 

mipert

Aktiv medlem
"THIS IS MY DOG. There are many like him, but this one is mine. My dog is my best friend. He is my life. I must master him as I master my camera.”

Jag gillar min hund och vill att han skall må bra.
Dessutom är han en typisk brukshund som gillar att jobba, han brukar bära film till labbet i en plastpåse i munnen och min Peps max-flaska från affären.

Vad gäller skapandet av små flickor; ”träna hårt, vinn lätt” citat av rysk amiral.

Vi har försökt två gånger (tränat hundratals), resultatet av dessa två försök är en på tjugo månader och en som poppar ut i april nästa år.

Ja, det finns mer än pixlar i livet.

:- )
 

johanh

Aktiv medlem
Tack för ditt svar på min trevande fråga! Jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att testa om det går att få upp bitarna. När du säger via TWAIN till PS, menar du då att jag startar scanningsprogrammet via PS? Jag vet mest hur jag ska göra för att lyckas skanna, inte hur det går till och det är nog inte optimerat.

Har fått tag på skanningsprogrammet Silverfast som LS-4000 leveras med. Ska försöka mig på att se om jag kan få upp bitarna den vägen. Upplever att jag ibland får ganska brusiga skanningar där stora områden med jämn färgövergång från mörkt till ljust (tex en himmel) får skiktningar i färgerna. Vill ju ha en slät övergång :) Kan en sån sak bero på för få färger, eller är det av annan genes?

Håller med Björn, tack för all tid du lägger ner. Alltid ett vänligt svar på lager.

Johan
 

mipert

Aktiv medlem
johanh skrev:
...När du säger via TWAIN till PS, menar du då att jag startar scanningsprogrammet via PS?...
Precis så, man skall undvika tekniska termer rakt ut i luften men ibland glömmer man sig.

Brusiga övergångarna borde inte vara så synliga om du skannar med hög upplösning på det sätt jag beskrivit och helst då med 48 bitar.
Har inget svar utan att ha sett en bild.

Silverfast, trevligt. Funderar på att skaffa själv, jag är fortfarande irriterad över att vi i Sverige får Photoshop elements med Epsonskannern medan de i USA får Silverfast.
 

steinick

Aktiv medlem
Anderzon skrev:
En annan fråga till er som vet.... Vilken "scanner programvara" är den bästa ??

// Martin
Vilken kamera är den bästa?
Vilken bil är den bästa?

Svaret på frågan är som vanligt "Det beror på."

Hur ser kravspecifikationen ut? Ska det vara lätt att lära sig/använda? Ska det ha många inställningsmöjligheter? Batchfunktioner? Billigt?
 

Anderzon

Aktiv medlem
steinick skrev:

Vilken kamera är den bästa? - Hasselblad
Vilken bil är den bästa? - BMW

Svaret på frågan är som vanligt "Det beror på."

Hur ser kravspecifikationen ut? Ska det vara lätt att lära sig/använda? Ska det ha många inställningsmöjligheter? Batchfunktioner? Billigt?
Nja skojjar bara...

Kör på Epsons Original prog.vara förnärvarande, tänkte om någon hade något annat att rekomendera. Självklart vill jag ha det så enkelt som möjligt med bästa kvalite // Martin
 
ANNONS