Annons

Fel på klonstämpel och lagningspensel i PSE3

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Hej!
I min bildhantering använder jag Photoshop Elements 2 och 3. Att 2:an sitter kvar, beror på att det dels har en del smidiga verktyg som inte finns i 3:an, dels på att mitt Elements 3 är en uppdateringsversion som krävde ett registrerat PSE2. Till saken: efter att snabbt provat på en 30-dagars testversion av Photoshop CS2, har klonstämpeln och lagningspenseln plötsligt börjat se annorlunda ut på skärmen. I stället för de ringar jag är van vid, ser de i stället precis som ikonerna i verktygsfältet. Min dator är en Apple PowerPC G4, 450 MHz med ett Mac OS X 10.4 Tiger, uppdaterat till 10.4.7. När jag försöker återställa markörerna för de här verktygen, går de senare tillbaka till de där ikonerna som i verktygsfältet. I PSE3 sitter hela verktygsfältet i vänster kant av skärmen och syns alltså hela tiden medan jag har en bild öppen. Vet någon vad det kan vara för fel, bugg eller liknande? Jag vore tacksam om jag fick någon förklaring på det här felet och tips på hur jag ska bära mig åt för att få behålla de där ringarna i stället för verktygsikonerna.

Mvh
Bjoernowitsch
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Det där händer mig ibland i CS2.
Det rättar till sig om jag startar om datorn.

Jag vet inte alls vad det beror på. Min fantasi säger att Nortons eller Windows säkerhetsprogram ibland ställer till det i startfilerna.
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Jo, men det är ju inte Windows jag använder i min dator, utan Mac OS X. Det skrev jag ju redan i inlägget, och något säkerhetsprogram, typ antivirus, har jag inte alls, eftersom det inte finns virus till Mac, så därför behövs inte sådana program. Jag tror helt enkelt det är en bugg i programmet jag använder.
 

eos30

Aktiv medlem
Första viruset till mac-os kom väl -85 om jag inte minns fel. Att säga att det inte finns, är väl lite väl optimistiskt, det finns inte alls lika mycket, men det finns. Ang ditt problem, så låter det väl som om PS CS inte avinstallerats riktigt, kolla på Adobes hemsida om det finns någon info om avinstallation.
 

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
Vi Mac-användare är inte lika rädda för virus som PC-användare med Windows, men: nu fungerar de här verktygen som de ska när jag för andra gången har installerat Photoshop CS2. I dag har jag 27 dagar kvar att testa på, men den här gången tänker jag låta programmet löpa tiden ut, så får vi se vad som händer.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Verktygens markörer ser olika ut om "capslock" är aktiverat eller ej, iaf i Photoshop.

Kan kanske ha med det att göra.
 
ANNONS