Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Oskarp mask i Photoshop versus Nikon Capture

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl S

Ny medlem
Hej,

Jag undrar om någon vet om skärpan blir sämre/bättre/lika om man använder oskarp mask i Nikon Capture på en RAW-file jämfört om man använder oskarp mask i Photoshop istället? Jag använder en Nikon D100.

Tack på förhand
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Carl S skrev:
Jag undrar om någon vet om skärpan blir sämre/bättre/lika om man använder oskarp mask i Nikon Capture på en RAW-file jämfört om man använder oskarp mask i Photoshop istället? Jag använder en Nikon D100.
Jag får Capture skarp version snart. Ska sitta i helgen och traggla genom det.
Det finns flera fristående program för skärpning, vore fiffigt om NC3 var duktigt på det. Har du jämfört NC med P-shop?
 

steinick

Aktiv medlem
Eftersom skärpning bör göras allra sist, dvs när man har bestämt bildens slutliga storlek, är svaret givet: Photoshop.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
steinick skrev:
Eftersom skärpning bör göras allra sist, dvs när man har bestämt bildens slutliga storlek, är svaret givet: Photoshop.
...men NC kan i vissa lägen ersätta P-shop. Och en del som kör P-shop för bildbehandling använder inte USM, utan kör med fristående program, typ Nick Sharpener när de ska skärpa.
 

steinick

Aktiv medlem
Calle S skrev:
...men NC kan i vissa lägen ersätta P-shop. Och en del som kör P-shop för bildbehandling använder inte USM, utan kör med fristående program, typ Nick Sharpener när de ska skärpa.
Tack, jag vet, jag vet. (Ibland väljer jag att inte svara på det som inte frågas efter, så att andra kan visa vad de kan.)
 

Carl S

Ny medlem
Re: Re: Oskarp mask i Photoshop versus Nikon Capture

Calle S skrev:
Jag får Capture skarp version snart. Ska sitta i helgen och traggla genom det.
Det finns flera fristående program för skärpning, vore fiffigt om NC3 var duktigt på det. Har du jämfört NC med P-shop?
Jag har testat och ser ingen större skillnad på min skärm men jag har en urtaskig laptop så det säger inte så mycket. Det vore onekligen praktiskt om man kunde göra det mesta i NC3 innan man skriver ut bilderna (Dox Bildstudio). Återkom gärna efter ditt tragglande.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Re: Re: Re: Oskarp mask i Photoshop versus Nikon Capture

Carl S skrev:


Jag har testat och ser ingen större skillnad på min skärm men jag har en urtaskig laptop så det säger inte så mycket. Det vore onekligen praktiskt om man kunde göra det mesta i NC3 innan man skriver ut bilderna (Dox Bildstudio). Återkom gärna efter ditt tragglande.
Will do.
 

steinick

Aktiv medlem
Om du jämför tidsstämpeln på våra inlägg ser du att mitt inlägg är stämplat 1 min senare än ditt. Ibland svarar jag långsamt och det hinner komma in svar som jag inte ser. Jag svarade alltså inte på ditt inlägg utan på Carls fråga: NC eller Photoshop. När du sedan citerade mig uppfattade jag det som Besserwisser-aktigt.
 

Carl S

Ny medlem
steinick skrev:
Eftersom skärpning bör göras allra sist, dvs när man har bestämt bildens slutliga storlek, är svaret givet: Photoshop.
Jag är ingen expert på detta men när du säger bestämma bildens slutliga storlek, vad menar du då och gör då?

Bekärning eller ytterligare något annat?
 

steinick

Aktiv medlem
Kommandot "Storlek på bild" i Photoshop. Där bestämmer du storlek och upplösning.

Jag gör beskärning allra först, därefter svart- och vitpunkt.
 

Carl S

Ny medlem
steinick skrev:
Kommandot "Storlek på bild" i Photoshop. Där bestämmer du storlek och upplösning.

Jag gör beskärning allra först, därefter svart- och vitpunkt.
Man beskär en bild, fixar vit- coh svartpunkt etc.så den blir bra och fin. Sedan ska man skriva ut den, finns det då någon anledning att ändra upplösningen och/eller storleken?
 

steinick

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt. Vid utskrift måste man ju tala om för skrivaren hur stor bild man vill göra och vilken upplösning som passar (jag kör 240 eller 300 dpi beroende på skrivare). Samma sak om man vill lägg ut en bild på webben. Bestäm bildens storlek, använd därefter kommandot Spara för webb.
 
ANNONS