Annons

Iview media & ipct

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej
jag tog hem en demoversion av Iview eftersom många verkar nöjda med det.

provade att "tagga" lite bilder mestadels med "people" och "keywords".

problemet är att trots att jag gjort sync annotations får jag inte upp informationen i tex adobe cs och i irfanview är den förvrängd (kan vara pga åäö)

ska man göra nåt mer?

Vilka fält är man säkra på att informationen sparas ner till filen?

Vill ju gärna kunna byta program i framtiden (om det skulle bli aktuellt)och ändå nyttja den info, tar ju trots allt lite tid om man har massa bilder.

Verkar vara bra program annars.

/Henrik
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Dök upp en grej om RAW(NEF) oxå

Provade att lägga in lite RAW(nef-filer från en d50) i iview, dom filerna ligger ju på ca 5Mb. tycker attt det blev lite segare att bläddra mellan bildern.
Blir det ohållbart drygt om man har mycket bilder i RAW typ 1000 bilder. Vill ju helst inte ha en massa kopior i både raw och jpeg.
bästa borde ju vara att bara ha raw. och vid eventuell framkallning köra en batch till jpeg innan man skickar filerna

/Henrik
 

Stina.D

Aktiv medlem
Mr Walker skrev:
Hej
Vilka fält är man säkra på att informationen sparas ner till filen?
/Henrik
Alla fält i ivies sparas ner i filen, vid synkningen. Du kan kolla det genom att skapa en ny katalog i iview och importera bilderna dit.

Iview följer iptc-standard. Det gör inte PS.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Ok, tack Stina.
man kanske ska passa sig lite för att använda åäö iaf?

Ni som har kört detta program en längre tid och har stora databaser, hur upplever ni att snabbheten har ändrats(om den nu har de). Tänker mest på om man efterhand bör dela upp det hela med flera olika databaser. typ 1 per år eller liknande beroende på hur mycket bilder man får på ett år. Kanske räcker med 1 per 5år
 

Stina.D

Aktiv medlem
Jag har 15 000 bilder i en katalog och det går ganska bra. Upplever att den ibland tuggar lite och uppstarten är inte blixtsnabb.

Eftersom det går att söka i alla öppna kataloger samtidigt så kommer jag nog att skapa fler kataloger framöver.
 
ANNONS