Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DA 50-200 recenserad

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt test...
De har haft lite problem med autofokusen, men nämner inte vilken kamera de har kört med! DL? DS? Knappast K100D eller D då de har bästa autofokusen i gänget.

Hälsar
R
 

interpix

Aktiv medlem
Visst några märkligheter men positivt att objektivet presterar bra i alla brännvidder och även på full bländaröppning.
 

interpix

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Märkligt test...
De har haft lite problem med autofokusen, men nämner inte vilken kamera de har kört med! DL? DS? Knappast K100D eller D då de har bästa autofokusen i gänget.

Hälsar
R
Såg just att MTF-digrammen var för linsen monterad på en DS så det kan ju förklara den lite segare autofokusen.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Photodo köpt

Kjells Photodo som ej uppdaterats på några år har nu tydligen köpts upp av Ephotozine.
Kjells gamla objektivtester har nu blandats upp med Ephotozines "test" där en kamera har använts istället för testutrustning.
Man kan nog kalla "testen" för omdömmen av objektiv där man inte vet hur kamerainställningarna har gorts osv.
 
Ja, sen är ju frågan RAW - JPEG och om det är RAW, hur har de "framkallats", med vilken programvara och med vilka inställningar?

Inte mycket värt längre...

Hälsar
R
 

Goran

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Ja, sen är ju frågan RAW - JPEG och om det är RAW, hur har de "framkallats", med vilken programvara och med vilka inställningar?

Inte mycket värt längre...

Hälsar
R
du kan läsa om testförfarandet här:

http://www.photodo.com/topic_143.html

dom använder IMATEST, som många andra testsiter/tidningar också kör, så långt är det ok.

Test med 6MP-kamera räcker nog tyvärr inte för att få ut max ur dom flesta objektiv,

Men så länge pentax inte har nån 10MP kamera så är det väl förvisso relevant info.
Men det är ju inte så länge till...
 

interpix

Aktiv medlem
Goran skrev:
Test med 6MP-kamera räcker nog tyvärr inte för att få ut max ur dom flesta objektiv,
Jag har sett uppgifter på att det tvärt om är få objektiv som överträffar upplösningen av en 6 mp sensor. Vilket är sant och hur bra optik krävs i så fall?
 

Goran

Aktiv medlem
papi skrev:
Jag har sett uppgifter på att det tvärt om är få objektiv som överträffar upplösningen av en 6 mp sensor. Vilket är sant och hur bra optik krävs i så fall?
hmm, kanske överdrev jag något..=)

men dom flesta nyare DA-anpassade-objektiv har tillräckligt bra upplösning för 10-12MP, (och även dom bästa äldre fasta gluggarna)

i alla fall på optimal bländare,
förutsatt att man använder ett stadigt stativ...

Äldre Nikon optik verkar vara lite vassare på APS än Canons, så jag tror inte vi får se fler pixlar på APS än 12MP.

kolla själv:

www.photozone.de

Så nog lönar det sig med 10MP förutsatt att man tänker till lite..
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Kommentar

Som du skriver så är det Imatest dom använder...
Men det är objektivet tillsammans med en specifik kamera som resultatet kommer från, inte objektivet.
När jag skummade igenom länken du bifogade hittade jag inte info om fokuseringsavstånd, t.ex oändligt 3 meter och närgränsen.
När det gäller tester i nättidningar vill jag ha minst två positiva för att bli övertygad.
EPhotozine skriver ner Pentax DA 14 f 2,8 när det gäller stora bländare medans Popphoto skriver rubriken "Ultrawide ultragood" och "SQF results show Excellent sharpness at all apertures and output sizes" --vilken har rätt????
Objektivet är inte en lågprisvariant så jag har svårt att tro på nån skillnad på dom.
Om man tittar på kurvorna i EPhotozines tester så ligger dom förskutna, så för att veta vilken bländare man tittar på måste man kolla ändlägena.
 

interpix

Aktiv medlem
Re: Kommentar

Bofoto2 skrev:
EPhotozine skriver ner Pentax DA 14 f 2,8 när det gäller stora bländare medans Popphoto skriver rubriken "Ultrawide ultragood" och "SQF results show Excellent sharpness at all apertures and output sizes" --vilken har rätt????
Underligt men det är väl svårare att tänka sig ett fel i kedjan som ger ett för bra resultat än tvärt om..
 
ANNONS