Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax leveransproblem 10-17

Produkter
(logga in för att koppla)

quarc

Aktiv medlem
Jag beställde en 10-17 i maj eller juni, skulle levereras i början av juli, sedan slutet, sedan början av augusti, och nu är det slutet på september som gäller. Någon som vet vad som händer. Kvalitetsproblem, eller säljer man för mycket?
 

interpix

Aktiv medlem
Har inte hört om något kvalitetsproblem och jag har sett den i butik tidigare i USA och nyligen i Japan. Iof har jag inte försökt köpa den så det kan ju ha varit skyltexemplar.
 
Det är absolut inget problem med kvaliteten på den optiken, men Pentax problem just nu är att de ökar sina marknadsandelar, fler och fler väljer Pentax (K100D gör just nu formidabel succé i Japan och fabriken hinner inte med att möta beställningarna), det gör att efterfrågan stiger även på optiken. DA 10-17 optiken är väldigt populär - den är kul och den är billig. Det verkar vara en optik som många köper därför att de helt enkelt inte kan låta bli, och det avspeglas ju också på tillgången. För att möta den ökande tillgången på Pentax optik, så bygger Pentax nu en extra fabrik som kommer att börja producera i Oktober.

Hälsar
R
 

quarc

Aktiv medlem
Ja det är skönt att det äntligen blivit lite fart på Pentax, trist bara om det skall bli väntetider som hos Nikon. Sedan vill man kanske inte ha ett av de första objektiven från en helt ny fabrik...så jag hoppas September kommer att hålla. Fast då har do K10D kanske löanserats...så då är det dags att köa igen :)))

Såg väldigt bra testresultat för 10-17 i en engelsk tidning så det var ett lätt val. Har inget riktigt vidvinkligt i digitalvärden. Min 30mm för 6x6 är annars ett härligt objektiv (fast det väger säker ett kilo)...men film har jag inte använt på flera år nu....
 

quarc

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen fått mitt 10-17. Hämtade ut det nu ikväll. Jag har inte hunnit ta några bilder ännu, men första intrycket var ändå mycket bra. Objektivet känns och ser ut som kvalitet, trots att det är lätt. Blir bilderna lika bra som känslan så är jag helnöjd. Återkommer när bilder tagits.
 

interpix

Aktiv medlem
Kul, grattis! Visst är det en välbyggd glugg. När jag kort testade den märkte jag att det kan vara bra med ett stort skärpedjup till en sån här grym bildvinkeln. Ser fram emot ditt omdömme!
 

quarc

Aktiv medlem
rände av lite bilder mot kvällskanten idag, och första bildintrycket är mycket positivt. Skarpt och fint.Enda probleet är att vid höjdformat gäller det att luta sig framåt OCH hålla in magen, annars kommer den med på bild. Även svårt hur man skall hålla armarna så att inte de kommer med på bild...
 

interpix

Aktiv medlem
Enda probleet är att vid höjdformat gäller det att luta sig framåt OCH hålla in magen, annars kommer den med på bild. Även svårt hur man skall hålla armarna så att inte de kommer med på bild... [/B]


Man borde kanske utfärda en varnig för stora fötter också :))
 

quarc

Aktiv medlem
papi skrev:
Man borde kanske utfärda en varnig för stora fötter också :))
Absolut, men med rätt mage och inte allt för stora fötter så syns fötterna inte ändå :)) Men storkek 46 och slank midja, ja då får man problem. Tung ryggsäck som motvikt så att rätt framåtlutning kan uppnås är enda lösningen :)
 

quarc

Aktiv medlem
Nu har jag skapat ett album med bilder tagna med 10-17. Inte några perfekta testbilder kanske, men ger i alla fall en uppfattning om objektivet. Jag är fortfarande väldigt nöjd med köpet.
 
ANNONS