Annons

Picasa. Hur göra mörkare

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Kan man göra högdagrarna mörkare och skuggorna ljusare i Picasa ???

Jag tycker att Googles gratis bildbehandlingsprogram Picasa är alldeles förträffligt för vissa uppgifter, bl.a. sortera bilder, skriva ut flera bilder på en A4-sida, maila bilder m.m.

MEN FÖLJANDE UNDRAR JAG ÖVER.

I Picasa finns under "justering" möjlighet att via skjutreglage
1. göra ljusa områden i bilden ljusare, men bara ljusare,
2. mörka områden mörkare, men bara mörkare,
3. och så kan man öka ljusstyrkan totalt sett (men bara öka ljusstyrkan inte mörka den).

Skjutreglagen står i ena ändläget (det vänstra, inte i mitten) och det går alltså bara att justera enligt ovan.

Normalt vill man ju göra tvärtom, dvs. ljusa områden mörkare och mörka områden ljusare och så fungerar det ju också i Adobe Photoshop Elements (3).

Skall Picasa fungera så eller känner någon en lösning ?

Har letat i "inställningar" men kan inte finna någon möjlighet att ändra.

Har sökt i flera forum utan att hitta något svar och vore tacksam för tips och hjälp i denna fråga.
 

ziggydude

Avslutat medlemskap
Jag använder också Google Picasa för snabbredigering av en del av mina bilder. Det jag gillar är att ett skjutreglage i Picasa åstadkommer lika mycket som skulle kräva kanske tre eller fyra åtgärder i Photoshop för att uppnå samma resultat.

Dock håller jag med dig, det finns vissa brister i utformningen. Vore trevligt med utökade funktioner på bildredigeringssidan.
 

falke

Aktiv medlem
Kolla in Faststone.... ( www.faststone.org )gratis suveränt program som jag använder tillsammans med Photoshop CS2 och Picasa.

Tryck på F (full screen) när du gått till rätt katalog och markerat en bild. För sedan musen till de olika sidorna av skärmen.... du kommer att bli överraskad... ;o)

Prova även att trycka på siffertangenterna när du har en fullskärm, nollan tar dig tillbaka.

MVH/Bengt Falke
 
ANNONS