Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad ska man inte missa i New York?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik80

Aktiv medlem
Åker snart till New York i 1 vecka. Har aldrig varit där och skulle vilja ha lite tips. Kommer mest att fota hela tiden. Vad får man inte missa? I vilka områden hittar man härligt gatuliv att fota? Har hittat ett vandrarhem i Harlem som kostar $80 för 6 nätter. Är det ett OK område att bo i? Alla typer av tips tas tacksamt emot.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

Walle

Aktiv medlem
Harlem har blivit bättre ja, I förhållande till hur det har varit. Men det är fortfarande långt ifrån det bästa området...

Att släpa omkring på dyra kameraprylar där är inte att rekomendera. Ska du ändå bo där, åk taxi.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Walle skrev:
Harlem har blivit bättre ja, I förhållande till hur det har varit. Men det är fortfarande långt ifrån det bästa området...

Att släpa omkring på dyra kameraprylar där är inte att rekomendera. Ska du ändå bo där, åk taxi.
Bor helst där eftersom vandrarhemmet är så billigt (av skäl som du nämnt antar jag). Om man har kameran i väskan medans man är där borde det väl vara lugnt? Varför taxi och inte tunnelbana?
 

Walle

Aktiv medlem
Jo, åker du taxi så kan du ju åka direkt till vandrarhemmet och därmed minska risken för att bli rånad. Bli inte skrämd nu, det är inte extremet illa, men det är en fara att tänka på. Tänker man sig för lite så kan man minska risken väldigt mycket.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Jo, det har du rätt i. Men jag känner inte att jag vill lägga ut pengar på dyrtaxi. Sååå himla farligt kan det väl inte vara?! Har du nåt annat tips på var man kan hitta billiga vandrarhem?
 

Walle

Aktiv medlem
Har tyvär inget annat tips, förutom att tänka dig för. Nej, det är ingen katastrof, men man bör vara försiktig.

Framförallt, försök att se så lite "turistig" ut du kan. Stå inte och bläddra I turistkartor och så. Framförallt på kvällen/natten.
 

davidh

Aktiv medlem
Greenwich Village, Broarna, vanliga stadsmiljöbilder(människor etc) är alltid tacksamt att ta i NY.

Hmm, vecka 1...ok, missade det. Kan ju vara rätt kallt.

Ha det så trevligt.

/David
 

berga

Aktiv medlem
NYC har allt, vad är du intresserad av. Dorsey-Kimblers förlag, tror det stavas så, har en mycket bra serie guideböcker. Det finns på svenska en om NYC.

Att se?
Ground Zero, Elis Island, Frihetsgudinnan hinner du med på en dag om du är på nedre Manhattan.
Grenwich Village and SOHO är ställen jag gärna går omkring i, inte vad vi förväntar oss av NYC.
Ta en rundtursbåt runt Manhattan.
Ishockey på Madison Squere Garden.
MUMA är ett måste om du är konstintreserad.
B&H fotohandel är en upplevelse. Ta med pengar!!
Empire State Building om du inte har svinel, DEN byggnaden har klarat av flygkrasher.
Staden och gaterna.
Musicaler på Broadway
och detta är bara stadsdelen Manhattan.

Staden är inte mer osäker än London, Paris eller Berlin. Tunelbanan är säker, däremot kör taxi som biltjuvar. Inte ens Guilanni rådde på dem:)

Säkerhetsrådet är samma som i Europeiska storstäder, allmän försiktighet. Själv har jag åkt buss 1998 genom Washington Height utan problem. Denna del var för 10 år sedan ökänd för gängbråck och var mer osäker än Harlem någonsing varit.
Harlem var, och verka bli igen, NYC viktiga nöjescentrum. Det var här JAZZen spelades, och popen på 1960-talet fanns här också.
Det var mycket, men NYC har fler invånare än de nordiska länerna sammataget. Jag läste att varje dag finns det 4 miljoner besökare/turister där.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Anders och David, tack för tipsen! Fanns en hel del att hämta i dom. (Jag är där i 1 vecka, inte vecka 1).

BH Photo....självklart! Det är den största anledningen varför jag åker ;)
 

Mooshie

Medlem
Givetvis måste du ha ett foto på CBGB´s berömda markis, klubben där punken i stort sett föddes. Själv hade jag Ramones-sightseeing när jag var i New York, var på alla viktiga platser. Inte för att gathörnet 53rd & 3rd längre ser ut som det gjorde när Dee Dee Ramone sålde sig för knarkpengar där, men ändå. Chelsea Hotel ingick oxå i min rundtur, men det stället är intressant för alla. Får inte missas!!
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Bra skor

Alla ovanstaende forslag ar mycket goda. Det kommer formodligen att vara svinkallt. Mitt tips ar att ha varma klader och bra skor och promenera mycket. Och ta taxi om du ska bo i Harlem. Det finns ett trevligt och billigt Hostel pa 104 gatan stax vaster om Central Park. Nar ar ska du dit?
B&W ar ocksa mycket trevligt. Om du ar intresserad sa kan du kolla in mina bilder pa
http://www.jonasborg.fotosidan.se/portfolios.htm
Hoppas att du far en trevlig och saker resa

Jonas
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Riktigt grymma bilder Jonas!

Vad heter och kostar vandrarhemmet du tipsade om? Åker om ungefär 1 vecka tror jag, har inte bokat biljetter än.
 

Jonasborg

Aktiv medlem
Hejsan

Vandrarhemmet kostar 25 dollar och uppat per natt. Men om du bor dar sa behover du inte aka taxi. Det ligger ca 20sekunders gangvag fran tunnelbanan. Igar skrev jag att den lag pa 104 men jag hade fel. Central Park Hostel ligger pa 19W och 103. Jag har sjalv bott dar i over en vecka. Man betalar for det man far dvs inte sa mycket mer an en sang.
http://www.ny.com/hotels/budget.html

Denna lank ar jattebra. Jag foreslar att du ringer och bokar ett rum INNAN du aker dit.

Har du fler fragor sa kan du ju alltid e-maila mig.

Tack for att du tycket om bilderna
Jonas
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Hej Jonas,

Tack för ditt svar och kul att du gillade bilden på fabriken.

Jag är fortfarande lite sugen på det andra stället eftersom det är så billigt, $90 for 6 nätter. Har kollat lite nogrannare vart det ligger. Hade kanske lite fel förut, det ligger i East Harlem och inte i Harlem. Det ligger inte särskilt långt från "gränsen" till Upper East Side och man kliver av tunnelbanan på 103rd street. Kan detta vara ett hyffsat säkert ställe så att man slipper ta en taxi?

Hälsningar,
Fredrik
(billigt boende = mer pengar över till nya objektiv)
 
ANNONS