Annons

Kan någon förklara att "interpoler upp"???

Produkter
(logga in för att koppla)

ISOflip

Avslutat medlemskap
man ska interpolera upp en bild om man ska göra förstoringar. Så mycket tror jag att jag har förstått. Eller?

Jag skulle vilja få detta fenomen förklarat för mig på "svensson svenska", om det är möjligt...

Görs detta i PS?
Hur gör man?
Varför gör man det, räcker inte upplösningen till som den redan är från kameran (6MP)?
Och alla andra tips ni kan komma på är till stor hjälp.

Tack på förhand

/oförstående
 

wikman

Aktiv medlem
Man interpolerar ofta bilden själv för att ha så stor koll som möjligt på framkallningsprocessen (eller iaf leva i den tron).

Om du vet att labbet du skall skicka bilden till använder en skrivare som kör i 300dpi och du skall göra en förstoring som är 30x40cm går du helt enkelt in i "Image size"/"Storlek på bild" i Photoshop och ställer in dessa värden. Sedan bör du skärpa upp bilden på ett sätt som passar labbets utrustning och ditt önskemål om hur resultatet skall se ut.

När du ändrar mått och upplösning efter dina önskemål ser du samtidigt hur många pixlar bilden blir, den kan ju bli både större och mindre än orginalet.

Personligen anser jag att kan du få ut en bra förstoring i A3 format så kan du göra den bilden hur stor som hellst efterson betraktningsavståndet ökar med storleken. Hur många pixlar som krävs i ursprunget beror på många olika saker, som t.ex. motivet, ljuset, exponeringen.

Hoppas det klarnar lite...
 

edb

Medlem
Hvis kamerans oppløsning er 6MP inneholder bilden 6 millioner pixler. Hvis bildet skal printes i 40x60cm 300dpi trengs det 34 millioner pixler. Man interpolerar upp ved att programvaren setter in flere pixler mellom de som er i bildet.
Kan gjøres i PS eller direkte med printerns programvara.
 

Guran99

Aktiv medlem
ISOflip skrev:
man ska interpolera upp en bild om man ska göra förstoringar. Så mycket tror jag att jag har förstått. Eller?

Jag skulle vilja få detta fenomen förklarat för mig på "svensson svenska", om det är möjligt...

Görs detta i PS?
Hur gör man?
Varför gör man det, räcker inte upplösningen till som den redan är från kameran (6MP)?
Och alla andra tips ni kan komma på är till stor hjälp.

Tack på förhand

/oförstående
Begreppet "interpolera" kan ev. förklaras så här: När en bild förstoras så drar man ju isär pixlarna från varandra. Interpoleringen är en beräkning som görs för att räkna ut färgen på tomrummen mellan pixlarna.

Tänk dig förenklat att du flyttar en svart och en vit pixel från varandra så att en tom pixel hamnar mellan dem. Färgen på denna tomma pixel blir då grå (mitt emellan svart och vitt). Ja, det är inte hela sanningen för det finns många beräkningssätt för att "gissa" pixelfärger...
 

Makten

Aktiv medlem
Interpolering är en numerisk metod för att "gissa" sig till en hyfsad lösning av ett matematiskt problem; i detta fall hur de nya pixlarna ska se ut i bilden då de blir fler än det var från början.

Själva interpoleringen kan du inte styra själv (om du inte är en jävel på att räkna, hehe), utan det sker enligt vissa algoritmer i den programvara du använder när du bestämmer att bilden ska ökas eller minskas till ett visst antal pixlars upplösning. Det man gör är helt enkelt att bara förstora bildens upplösning, och då räknar programvaran ut hur den nya bilden ska se ut.
 

Zoso

Aktiv medlem
Jag provade ett program (instick i PS) från Alien Skin som heter Blow Up...
http://www.alienskin.com/

Programmet är helt suveränt bra, skillnaden mellan CS2's interpolering och BlowUp är väldigt tydlig på stora förstoringar, rekomenderas varmt, ett demo kan laddas ner från deras hemsida.

kent.
 
ANNONS