Annons

Prisskillnader på utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

nicklasl

Aktiv medlem
Någon som kan svara på varför t.ex.
ett Canon EF 300 4.0L IS kostar 20000:- i Sverige/Europa och ca 12000:- i USA.
Har ställt frågan direkt till Canon Sverige vid
två tillfällen, men har aldrig fått något svar!
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Canon EF 300 4.0L IS kostar 20000:- i Sverige/Europa
18480:- på Cyberphoto inkl moms.

$1254:- + sales tax på B&H. Vet inte exakt hur hög skatten är i N.Y, men räkna med 8-10%.

Har ställt frågan direkt till Canon Sverige vid två tillfällen, men har aldrig fått något svar!
Canon svarar inte på frågor, det är deras filosofi. Det är min erfarenhet iaf. Varför det är dyare i Sverige får man nog fråga finansministern om. 25% moms spelar nog in en hel del.

En liten Canon-anekdot: En polare som är fotograf skulle köpa en digitalkamera förra veckan. Han ringde då Canon i Stockholm och ville prata med en säljare. Men det fick han inte. "Vadå, du kan väl prata med en butik istället?" sa de. "Nä, jag vill inte snacka med nån tv-försäljare, jag vill tala med en av era säljare som jobbar mot fotografer." De kopplade honom till Canons butik i Norrköping som säljer skrivare och kopiatorer.

Då ringde han Nikon och fick tag i en yrkes-säljare direkt, det var inget tjafs alls.
 

kaatman

Aktiv medlem
Jag trodde att jag redan hört allt om Canon, men detta var ju värre än sist jag bråkade med dem.
Jag har en EOS1 N-RS, och så la slutaren av efter ca 8000 exponeringar (dyrt). Canon som säger att slutaren i EOS1 är testad för 150 000 exponeringar. Canons syn på saken var att slutaren var testad för 150 T exponeringar, om den HÖLL förtäljde inte historien.
Det slutade med att Hans Strand ringde (förmodligen med lite mer power bakom) och så kunde Canon efter många om och men tänka sig att dela på kostnaden som uppgick till 3900 kr + arbete och frakt... *suck*
Det är nästan synd att de gör så bra kameror...
 
ANNONS