Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur funkar "banor"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hur funkar egentligen banor i Photoshop CS2?? Jag kan bara inte få det att funka, den där banan böjer sig fel hela tiden!

Ska man tänka på ett visst sätt när man försöker markera ett föremål? Man kanske bara får lägga en ny "start-punkt" 50% från föregående sträcka hela tiden eller är vissa av motivens egna krökningar speciella så man inte kan lägga banan som vanligt där typ..

Fattar bara inte varför det inte fungerar...
 

lazze_gurra

Aktiv medlem
Ska försöka förklara, vilket inte är det lättaste med enbart text.

1. Välj "ritstift".

2. Se till att "Banor" är markerat i verktygsfältet högst upp till vanster.(mittersta av 3 ikoner - "Formlager", "Banor" och "Fyll Pixlar"

3.Starta med ett tomt vitt lager så att du ser vad du gör.

4. Tänk dig att du ska skapa en cirkel med 4 punkter. En punkt klockan 12, en punkt kl.3, en kl.6 och en kl.9.
Klicka med ritstiftet en gång i varje tänkt punkt, och avsluta med att klicka i första punkten igen.
Nu har du alltså ungefär en kvadrat.

5. Håll ner "Ctrl" och klicka någonstans i banan.
Då dyker "Ankarpunkterna" upp igen.

6. Håll ner "Alt" och klicka o dra i en av punkterna (om linjerna korsar varandra, dra åt motsatt håll), och släpp.
Nu har det bildats två "Handtag". Varje punkt har två handtag. (du kan också klick-dra när du skapar punkterna redan, det är en smaksak)

Det håll ett handtag pekar åt, avgör banans utgångsriktning från den punkten.

Längden på handtagen avgör hur långt banan ska följa handtagets riktning innan den böjer sig (tvär eller mjuk böj)

Du kan lägga till fler ankarpunkter genom att klicka i banan där punkten ska vara.

Vill du flytta en befintlig ankarpunkt, så håll ner "Ctrl" och klicka o dra den punkten.

Kom ihåg att hålla ner "Alt" när du ska dra i handtagen.

Om du inte ser några punkter så "Ctrl"-klicka på banan.

Du kan spara banan i ban-paletten på samma sätt som du sparar kanaler, genom att dubbelklicka på namnet vid banan i ban-paletten.

I ban-paletten kan du även välja att Linjera banan med penseln eller vissa andra verktyg,
eller fylla banan med förgrundsfärg,
eller göra en markering av banan,
eller göra en bana av en markering o.s.v.
Du kan t.o.m. skapa en "egen form" av en bana.

Gör nu klart den på började cirkeln, sen ligger hela världen framför dig.

*/Lasse
 

AnteVante

Aktiv medlem
lazze_gurra skrev:
Ska försöka förklara, vilket inte är det lättaste med enbart text.

I ban-paletten kan du även välja att Linjera banan med penseln eller vissa andra verktyg,
eller fylla banan med förgrundsfärg,
eller göra en markering av banan,
eller göra en bana av en markering o.s.v.
Du kan t.o.m. skapa en "egen form" av en bana.

Gör nu klart den på började cirkeln, sen ligger hela världen framför dig.

*/Lasse
Hej Lasse!
Väldigt utförligt om ritstiftet som jag själv just börjat bekanta mig med.
Men du får gärna vid tillfälle förklara även det sista i stycket (det jag saxat) hur man gör dessa saker.

Tack på förhand
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
lazze_gurra skrev:
Ska försöka förklara, vilket inte är det lättaste med enbart text.

1. Välj "ritstift".

2. Se till att "Banor" är markerat i verktygsfältet högst upp till vanster.(mittersta av 3 ikoner - "Formlager", "Banor" och "Fyll Pixlar"

3.Starta med ett tomt vitt lager så att du ser vad du gör.

4. Tänk dig att du ska skapa en cirkel med 4 punkter. En punkt klockan 12, en punkt kl.3, en kl.6 och en kl.9.
Klicka med ritstiftet en gång i varje tänkt punkt, och avsluta med att klicka i första punkten igen.
Nu har du alltså ungefär en kvadrat.

5. Håll ner "Ctrl" och klicka någonstans i banan.
Då dyker "Ankarpunkterna" upp igen.

6. Håll ner "Alt" och klicka o dra i en av punkterna (om linjerna korsar varandra, dra åt motsatt håll), och släpp.
Nu har det bildats två "Handtag". Varje punkt har två handtag. (du kan också klick-dra när du skapar punkterna redan, det är en smaksak)

Det håll ett handtag pekar åt, avgör banans utgångsriktning från den punkten.

Längden på handtagen avgör hur långt banan ska följa handtagets riktning innan den böjer sig (tvär eller mjuk böj)

Du kan lägga till fler ankarpunkter genom att klicka i banan där punkten ska vara.

Vill du flytta en befintlig ankarpunkt, så håll ner "Ctrl" och klicka o dra den punkten.

Kom ihåg att hålla ner "Alt" när du ska dra i handtagen.

Om du inte ser några punkter så "Ctrl"-klicka på banan.

Du kan spara banan i ban-paletten på samma sätt som du sparar kanaler, genom att dubbelklicka på namnet vid banan i ban-paletten.

I ban-paletten kan du även välja att Linjera banan med penseln eller vissa andra verktyg,
eller fylla banan med förgrundsfärg,
eller göra en markering av banan,
eller göra en bana av en markering o.s.v.
Du kan t.o.m. skapa en "egen form" av en bana.

Gör nu klart den på började cirkeln, sen ligger hela världen framför dig.

*/Lasse
Det ser säkert glyttigt ut, men jag sitter här och gör vågen ensam över din beskrivning!
 
ANNONS