Annons

Hur kan jag redigera dessa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan, jag har varit runt i sydamerika under hela sommaren, men under de sista 2veckorna lyckades det komma in skit i kameran.

Finns det något bra sett att redigera dessa kort, kan man kanske till och med köra en redigering pa en hel mapp med bilder eftersom alla har samma sak, eller måste jag ta en bild i taget?

Hoppas att det finns något enkelt och bra sätt för att göra dessa bilder ok igen!

Tack,
Måns

Ps. Tycker ni att jag ska försöka pa mig en rengörning sjalv med att fälla upp spegeln eller ska man lämna in den?
 

Bilagor

Kalle_B

Aktiv medlem
Kloningsverktyget, lagningspensel tar bort dammkornen. Sedan drag ag lite i "kurvor" för att få bort ltie av det matta i bilden och fick mer djup.. smaksak om det gillas eller inte. Rent kvalitetsmässigt gårdet inte att göra mycket med en så liten bild som detta var.

Man kan göra automatiska macron i PS, men jag vet inte om det är att rekomendera för denna typ av jobb. Jag har ungefär 20 gånger fler dammpartiklar på min sensor... klonar bort det separat på varje bild. Men det är sällan ajg använder minsta bländaren så det är inte så ofta endå som jag får fläckar på mina bilder.

sök på damm på sensor i forumet så får du några tusen svar om hur du bäst tar bort dammet
 

Bilagor

wikman

Aktiv medlem
Canon har ju nu släppt en funktion till EOS 400D där du skall ta en bild på något vitt för att få en ren "smutts på sensorn" bild som deras överföringsprogram sedan använder för åtgärd av bilderna. Detta borde ju gå att få till själv i photoshop med lite pyssel också, iaf hjälpligt.

Eller så hoppas man att uppgraderingen av applikationen blir tillgånglig för ägare av tidigare modeller.
 

pet

Aktiv medlem
Håller med kalle...så länge det bara är några få dammprickar på bilderna så är det inte så mycket att bry sig om då det går fort och är lätt att fixa till i datan...ska du rengöra sensorn själv så tycker jag du skall läsa om rengöring i forumet och köp saker som är speciellt gjorda för rengöring så slipper du ev problem..själv kör jag med digipads och eclipse rengöringsvätska..funkar kanon till lite "grövre" smuts och damm..för enstaka korn använder jag en Hama Blåsbälg 5610 vilken funkar riktigt bra..lång pip..hårt tryck.

Vad det gäller redigeringen av bilderna så är det ju helt klart en smaksak..själv gillar jag när det är lite "tryck" i färgerna/kontrasterna...precis som Kalle sa så går det inte göra något kvalitetsmässigt med en så lite bild som denna.
 
Senast ändrad:

monsfornander

Aktiv medlem
Hejsan, och tack för alla svar.

Ang storleken på bilden, så är den egentligen över 3MB, men fotosidan.se sa att den var för stor så jag fick förminska den.

Sedan med att ordna bilden, det bästa sättet är då att använda cloningsverktyget. Vet inte hur jag gör då jag är helt ny på ps, men det löser jag.

Vad gör ni för att få mer klämm i bilderna, med kurvor och så för det är ju en markant skillnad på bilderna!

Tack, Måns
 

monsfornander

Aktiv medlem
Hej ännu en gång. Ja kloningsverktyget var ju kanonbra, enkelt och snyggt! Kollade lite på "förbättring" och där fanns lite olika aoutokorrigering, de blev en viss skillnad, men hur gör annat folk. Låter man datorn fixa till det eller blir det bättre om man lär sig göra det själv? HUr stor är skillnaden?

Måns
 

lazze_gurra

Aktiv medlem
monsfornander skrev:
och eftersom bilden är mycket större, hur gör jag något kvalitéts mässigt?

Detta är kanske en dum fråga då man sakert kan göra hur mycket som hellst, men hittade denna tråden på ett reseforum http://www.backpacking.se/Discussion/ShowPost.asp?PostId=181925&SubMenu=1
är den till någon hjälp när man vill få till kvalitén på bilderna och aven få mer tryck och djup i de.
1. Räta upp och beskär:
Funkar utmärkt.

2. Auto levels. (Image > Adjustments >):
Blir bra i sällsynta fall.

3. Unsharp mask. (Filter > Sharpen >):
Självklart, när det behövs.

4. Shadow/Highlight (Image > Adjustments >):
Behövs alltid justeras efteråt, m.a.o. blir det dubbelt arbete. Bättre resultat med kurvor och/eller nivåer.

5. Saturation. (Image > Adjustments > Hue/Saturation):
Ett enkelt alternativ till att använda nivåer, men blir sällan lika bra.

6. Clone stamp tool. (I verktygsmenyn):
Mycket användbart, glöm ej lagningsverktygen som kan spara tid.

"Brightness/Contrast":
Bör undvikas i största möjligaste mån

*/Lasse
 

monsfornander

Aktiv medlem
Jaha, då var det inte allt för användbara tips. Finns det någon bra sida där man kan lära sig grunderna för PS,typsakerna som görs på de flesta bilderna.

Jag har ett par bilder som jag skulle vilja få mer färg och så i, men vet ej hur. Hur skulle ni ha gjort med dessa?

Måns
 

Bilagor

monsfornander

Aktiv medlem
hejsan, precis något sådant. Får man fråga då hur du har gjort på ett ungefär. Eftersom jag är så ny på ps så hade det varit roligt att få lite "instruktioner" så att man kan till nästa gång.

Måns
 

monsfornander

Aktiv medlem
hej, sista var kanske lite för lila. Sanden och personerna blev kanon, men himmlen kunde varit mer "kvallsblå" om man nu får klaga nar man får hjälp =)

Frågan är nu hur jag själv kan göra något liknande... snyggt blev det i aalla fall!
 

BeachMagnus

Aktiv medlem
Har mitt på engelska men du kanske kan översätta för dig själv. Om du spanar in Image/adjustments så kan du testa själv bland de övre alternativen som levels och color balance. Den undre bilden markera jag himmlen och använda Gradient tool bland verktygen.
 

pet

Aktiv medlem
Lite snabbt försök..
Ställt svart punkt i nivåer.
För att få en mörkare blå ton på himmlen har jag mixtrat med den blå kanalen i kanalblandaren.
Sedan ändrat kurvor och kontrasten.
 

Bilagor

monsfornander

Aktiv medlem
Kanon, precis så som jag har sett det framför mig. Försökte lite tidigare idag men det gick sådar, får se om jag kan hitta som du gjorde. Förstod inte riktigt svart punkt i nivåer... men det hittar jag nog.

En sak till bara, var andrar man nivåer och så?

Man bockar och bugar...
 
ANNONS