Annons

Filmscanner vs Flatbädd?

Produkter
(logga in för att koppla)

robo

Medlem
Fundera på att införskaffa en ny scanner men då är frågan Film eller flatbäddscanner?
Jag har använt Nikon coolscan som fungerar bra men är väldigt långsam, och bra upplösning.
Tittat på Hp ScanJet 5500C vilket verkar vara en trevlig scanner men inte lika hög upplösning.

Jag tänkte använda scannern till arkivering av mina neg/bilder och möjligen skapa DVD bildspel.
 

Joker

Aktiv medlem
Med hänvisning till vad du ska använda scannern till tycker jag att du ska satsa på en filmscanner. Huvudargumentet är att det är för arkivering av film du ska använda den till. En filmscanner är bättre på detta än vad en flatbäddscanner är.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad menar du med "arkivering av neg/bilder"? Om det betyder mer än att du skall ha tumnaglar som referens till ditt filmarkiv är det filmskannern som gäller.

Förutsatt att du pratar om småbild alltså.
 

robo

Medlem
Min tanke var att skapa ordning bland mina bilder och skapa en digital kopia i datorn.
Användningen är av privat karaktär så jag vill ha ett bra digitalt orginal som sedan kan exporteras till ex Album(papper), DVD Bildspel, Trycksak(enklare), webb.
Har provat Fotostation som arkiveringsprogram med sk tumbnail. Tycker det uppfyller mina krav på arkivering, tror även PS7 har denna funktion.
Jag använder endast 35mm film, Dia, ej APS

Tyckte det verkade lockande med att ladda scannern med 24 bilder och vips några min senare bränna DVD.
 

Linmajon

Aktiv medlem

Tyckte det verkade lockande med att ladda scannern med 24 bilder och vips några min senare bränna DVD.
Det låter väl optimistiskt och lite för jobbigt i ett längre perspektiv. Du tröttnar nog ganska snart...
Jag har en Minolta Elite. Att scanna är ganska mycket jobb och det tar flera TIMMAR att scanna in en 36 rutor. Ett himla micklande. Färgtemperaturen varierar mellan nästan varenda ruta eller fototillfälle.
De flesta scanners har manuell matning av filmen dessutom...
 
Senast ändrad:

Haraldus

Aktiv medlem
Det är kanske inte korrekt att ställa filmskanner mot flatbädd eftersom det finns flatbäddsskanner som är avsedda för skanning av både påsikts- och genomsiktsbilder och med mycket hög kvalitet. Fujifilm Finescan 2750 är en sådan skanner för format upp till A3. Den är avsedd för rationell hantering av stora mängder film och dess pris gör att den knappast är amatörens första alternativ.
Se test här http://www.sfoto.se/f/tester/4_01_skannrar.html
 

Aramis

Avslutat medlemskap
Har flatbädds kommit ikapp?

Sitter i tankar om en skanner. Jag tycker inte helt allt jag blir klok nog af ovanstående. Har funderat på en Minolta Scan Dual III.

Hur ligger flatbädds till idag? Jag ser att i "Fototävling - Tema Nyårsfest!" är det två flatbädds som står på vinstlistan. Varför det? Är det för det att dom har ett bredare användningsområde? Jag har fått den uppfattningen att ska man skanna film så ger en filmskanner ett bättre resultat. Är kvaliteten på flatt vs. film så liten nu för tiden att man lika gärna kan sattsa på en flattbädds för att få ett bredare användningsområde, då kvaliteten är närmast ens? Även om man mycket sällan har bruk för att kunna skanna annat änn film.

Här tänker jag på privat bruk. En prisklass upp till 6000.- Och man skannar normalt, 99%, bara film.
 
ANNONS