Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyckelordsstrategi

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha tips på hur ni arbetar med nyckelord när ni katalogiserar bilder. Själv försöker jag att hålla nyckelorden till ett minimum (t.ex. bara personnamn för mina privata bilder) för att det inte ska bli för rörigt och jobbigt att hålla reda på vad man ska skriva in när man katalogiserar bilder. (Jag använder Extensis Portfolio 8.1 på en Mac.)

Det hade onekligen varit bra att kunna hantera fler kategorier av nyckelord men hur ska man göra för att inte glömma av ord när man ska katalogisera? Om jag katalogiserar en bild på ett träd kan jag t.ex. lägga till träd, ek, stam, blad, höst, gul, röd, natur, färg, morgon, dimma osv i oändlighet. Risken är att man skriver mycket när man har tid och lite när man inte har tid och i slutändan får man en rörig och icke-fungerande databas.

Hur gör ni för att hålla koll på alla nyckelord? Skriver ni in dem fritt från huvudet eller har ni mallar att gå efter?
 

Stina.D

Aktiv medlem
Vet inte hur ditt katalogprogram fungerar men i iView Media Pro har jag en lista med nyckelord som jag kan redigera. När jag katalogiserar skriver jag in början av ett ord och finns det i listan så kommer det upp.

Jag använder olika fält för nyckelord och personer och lägger in en del annan data som t ex ort och plats i respektive IPTC-fält.
 

marpe

Aktiv medlem
Jag använder iview media pro på samma sätt som du Stina. Fast jag känner att jag har samma problem som det jag tolkar att Johnnie menar - var drar man gränsen för vilken detaljnivå av nyckelord man ska lägga upp.

Den enda logiska gränsdragningen borde ju vara vid hur mycket tid man vill lägga på att katalogisera sina bilder. Lite tid - mycket generella nyckelord, mycket tid - varenda egenskap man kan tänka sig. Det går ju inte som hobbyfotograf att som bildbyråerna sitta och märka upp bilder med 70 nyckelord. Men visst är det svårt att avgränsa sig.
 

avslutat2

Aktiv medlem
I Portfolio kan man också ange vilka nyckelord som ska kunna användas i varje specifik katalog. I t ex min handbollskatalog har jag alla elitserielag, "damer", "herrar" samt "handboll" angivet. Några andra nyckelord kan då inte användas vid katalogisering. Detta förhindrar felstavningar och ger dessutom en viss kontroll över vilka nyckelord som används. Tyvärr har Portfolio inte den funktionen som du beskriver, alltså att programmet fyller i orden man börjar skriva.

Mitt problem handlar mest om att hitta en systematik för att hantera lite större mängder nyckelord. En tanke har varit att skapa en checklista med kategorier som man ska gå igenom när man katalogiserar bilder, t.ex. personnamn, tillfälle (t ex jul, påsk, skolavslutning, generalstrejk, vigsel), art, färg osv som man kan gå igenom för att undvika inkonsekvens.

Precis som du skriver Martin är det ju också viktigt att inte skapa ett för arbetskrävande system. Det ska finnas tid för annat ockskå.. fotografering till exempel. =)
 

avslutat2

Aktiv medlem
Stina.D skrev:
Jag använder olika fält för nyckelord och personer och lägger in en del annan data som t ex ort och plats i respektive IPTC-fält.
Jag vet inte om jag är ute och cyklar men är inte personnamnsfältet i iView specifikt för just det programmet, alltså ingen iptc-standard? Det kan kanske bli problematiskt om man byter program eller åtminstone vill söka ifrån ett annat program.
 

Stina.D

Aktiv medlem
johnniedunberg skrev:
Jag vet inte om jag är ute och cyklar men är inte personnamnsfältet i iView specifikt för just det programmet, alltså ingen iptc-standard? Det kan kanske bli problematiskt om man byter program eller åtminstone vill söka ifrån ett annat program.
På sidan 139 i iview-manualen redogörs för hur iViews fält förhåller sig till IPTC-standard.
"People" i iView motsvarar "Contact" i IPTC.

Det finns en plugin till Photoshop som läser iView fälten (upptäckte jag nu att jag hade installerad och klar, man lär sig mycket på fotosidan :)

Så jag känner mig trygg med att lägga namn i People.
 
ANNONS