Annons

Nikon (NEF) + Photoshop CS2?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
När jag skulle öppna upp min NEF fil i Photoshop igår på jobb, så är det ett ogiltigt filformat eller Photoshop vet inte hur man hanterar det filformatet?

Med min Canon RAW filer öppnades utan problem. Och jag vet att man ska kunna öppna NEF filer i Photoshopen. Men då är min fråga, behvöver jag ett plugin för det, eller öppnar jag själva NEF filen i Adobe Bridge!

Jag har inte kollat i forumet för detta ämne, då jag har bråttom, och hoppas ni har överseende med min eventuella upprepning.

Någon som har ett snabbt svar till mig. ?

//Lisa
 

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Ska tillägga att jag sitter med senaste Adobe Creative Suite 2(CS2) och kameran min fick jag för ca 4 månader sen. En D50!
 

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Tack nu funkade det alldeles utmärkt. Genom Adobe bridge fick jag mer kontroll än när jag öppnade inne i photoshop. :)
 

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Jag har märkt att bildern i photoshop blir mörkare, om det var det du tänkte på?

Där finns ju inställningar på vilken färgrymd man vill ha i kameran. (D50) Man kan ställa in Adobes färgrymd där. Har dock inte testat det, men kanske blir det bättre.

So far är Nikon Capture bra mycket bättre tycker jag. Men får se när jag lärt mig mer om photoshopens.

Försöker se dina jämförelsebilder men fick timeout. Ska kolla in om ett tag och se om det funkar bättre då.

:)

//Lisa
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Photoshops autofunktion fixar ljuset rätt bra men det är färgerna jag ej kommer överrens med.
Verkar som om Photoshop struntar i Nikons tonkurvor/färger eller vad det heter.
Vet inte hur jag ska komma tillrätta med det utan att behöva köpa Capture NX
 

johan b-lund

Aktiv medlem
Du jag har inte en aning , jag bara såg den o att värdet som står där kan jag inte ändra eller ta bort. Så jag förutsätter att det har med kameran att göra
 

Zoso

Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Färgerna blir tyvärr inte lika bra som om dom först är behandlade i Capture NX.

Jämförelse av färger

//MN
I Capture NX visas Raw bilden med dom kamera inställningar du gjort, i andra "icke Nikon" program så visas bilden med det programmets standard inställningar.

Det är den största anledningen att jag själv använder NX, men sen är ju U-Point tekniken väldigt häftigt att arbeta med också.

kent.
 

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
I Capture NX visas Raw bilden med dom kamera inställningar du gjort, i andra "icke Nikon" program så visas bilden med det programmets standard inställningar.

Det är den största anledningen att jag själv använder NX, men sen är ju U-Point tekniken väldigt häftigt att arbeta med också.

kent.
Ja det förklarar varför samma bild ser annorlunda ut i dem olika bildbehandlingsprogrammen. Jag har suttit och justerat bild i bägge programmen och Nikon Capture är bättre enligt min utsago.
 
ANNONS