Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bygga en synk sladd?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenz79

Aktiv medlem
Borde det inte gå att bygga en egen synk kabel mellan blixt och kamera? jag har en EOS 300 och en Metz 54 MZ3 blixt. Det måste ju bara vara att koppla ihop kontakerna på kameran med dom på blixten? Det svåra är ju bara att bygga någon anordning att sätta i blixt skon och sen en på kameran. Går det att köpa såna lösa någonstans? En sån sladdbit kostar ju nästan 1000 kr!
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag misstänker att det inte blir särskilt mycket billigare att göra en sladd själv, kanske till och med dyrare. Det som gör att det blir dyrt är inte sladdstumpen som sådan utan kontakterna som behövs och hållarna till dem.

Om du bestämmer dig för att göra en egen sladd får du gärna berätta hur det gick.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Synksladd och TTL-kabel är två olika ting, kom ihåg det.

Bygga en synksladd är inga problem.

Däremot att få tag i rätt blixtsko till t ex canon å sen börja löda/bygga i den är nog lite svårare..för att TTL sedan skall fungera.

Har själv plockat isär min Canon TTL kabel 1 och lött in ett synksladdutag i den. Inga problem.
 
ANNONS