Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batchkonvertera RAW filer med individuell korrigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Det händer rätt ofta att jag vill batchkonvertera ett par hundra raw filer till jpg för att lägga upp i webbgalleri. Använder idag rawshooter till detta och i grund och botten tycker jag det funkar bra men... jag vill kunna använda t.ex funktionen auto exposure på alla bilderna utan att behöva klicka i det bild för bild. Hur gör jag detta?
 

Mankan G

Aktiv medlem
Hi folks

Jag har använt Rawshooter, CaptureOne, CS tidigare utan att vara helt nöjd med batchfunktionen. Mitt arkivprogram kan bara hantera jpgs och inte rå filer från min D2X och därav behovet att konvertera stora mängder filer till en lågupplöst jpg utan alltför stora handpåläggningar.

I det utskällda Nikon Capture hittade jag lösningen. Funkar kanon med att bocka i rutan för autoexponering i dialogrutan för batchningen. Det finns tre alternativ: av - alltid på - och på om originalfilens exponering är orörd.

Capture tänjer ut den exponerade histogrammet till de gränser som jag har satt i verktyget. Jag har nästan helt slutat använda CaptureOne och de andra pga denna brist på autoexponering i batchprocessen.

Kan vara att jag helt enkelt har missat funktionen i de andra, må så vara i så fall för jag är mer än nöjd med Nikon Capture

Mankan
 

exeton

Aktiv medlem
Så här skulle jag göra i Rawshooter:

I listan med alla bilder:

Ctrl-A (väljer alla bilder)

Alt-E (Auto exposure)
Alt-W (vitbalans)
Alt-A (Auto allt)

Sen klickar du på knappen "Create proofs for selected images" (den med den lilla bilden/tavlan på) och skapar alla jpg's.

Då kan du också skala ner bilderna till din skärms maxupplösning vilket ger mindre bilder så du snabbare kan granska dom.

Hoppas det åstadkommer det du vill göra.
 

StaffanH

Avslutat medlemskap
Grejen är att när jag kör Ctrl+A och sedan Alt+E så korrigerar den bara första bilden.

exeton skrev:

Sen klickar du på knappen "Create proofs for selected images" (den med den lilla bilden/tavlan på) och skapar alla jpg's.
Den knappen hittar jag inte?
 

exeton

Aktiv medlem
Mitt misstag...

Det var dåligt av pixmantec, och inget hopp att det fixas heller sen Adobe köpte dom.

Knappen är den valda i skärmdumpen jag bifogat.
 

Bilagor

exeton

Aktiv medlem
Jepp, det är premium.

Inhandlad 5 dagar innan Adobes uppköp anonserades.

[liite bittert]

Ja då lyckades jag inte hälpa dig det minsta...
 

P.R.

Aktiv medlem
StaffanH skrev:
Nu är det så att jag kör med 10D och DPP klarar väl inte av CRW filer? :(
Enligt hjälpfilen klarar DPP av .CRW från 10D (jag kör version 2.1.1.4). Det står en not att "You cannot edit with the Digital Photo Professional RAW image editing function." men om jag tolkar tabellen rätt gäller den begränsningen bara PowerShot Pro1 och inte 10D. Hur som helst skulle den begränsningen inte inverka på vad du vill göra.

Auto exposure känner jag däremot inte igen från DPP. Så vitt jag vet finns det inga automatiska justeringar alls i DPP. Däremot kan man enkelt göra manuella justeringar på många bilder på en gång.
 

eos30

Aktiv medlem
Det finns ett litet program som heter "Auto-Hotkeys", som man kan programmera med olika kommandon. Funkar ypperligt ihop med Rawshooter. Gå in på Pixmantecs forum, och sök på "hotkeys", så hittar du nog hur man ska göra. Kan försöka hjälpa dig lite bättre senare, är på jobbet just nu och kommer inte ihåg exakt hur man gjorde när man installerade "Auto-hotkeys".
 

exeton

Aktiv medlem
Skulle det funka med att extrahera JPG bilden i headern på raw filen?

Den jpg:en får samma inställningar som när man fotar jpg i kameran så den är ju i viss mån autokorrigerad.

I så fall finns det några verktyg som gör detta, bla ett jag skrivit själv.

Hojta om du vill provköra.
 

t_mauritsen

Aktiv medlem
P.R. skrev:
Auto exposure känner jag däremot inte igen från DPP. Så vitt jag vet finns det inga automatiska justeringar alls i DPP. Däremot kan man enkelt göra manuella justeringar på många bilder på en gång.
Jag känner inte till rawshootern, men det finns en 'Tone-curve assist' funktion i DPP. Markera dom bilder du vill fixa och trycka 'Adjustments -> Tone curve assist'. Det blir forstås ofta bättre om man vill göra det manuellt...

Thorsten
 

P.R.

Aktiv medlem
t_mauritsen skrev:
Jag känner inte till rawshootern, men det finns en 'Tone-curve assist' funktion i DPP. Markera dom bilder du vill fixa och trycka 'Adjustments -> Tone curve assist'. Det blir forstås ofta bättre om man vill göra det manuellt...
Tycker jag har gått igenom menyerna hur många gånger som helst men det valet har jag missat helt.
Det skall jag utforska mer, tack för tipset!
 

Christer1

Aktiv medlem
StaffanH skrev:
Det händer rätt ofta att jag vill batchkonvertera ett par hundra raw filer till jpg för att lägga upp i webbgalleri. Använder idag rawshooter till detta och i grund och botten tycker jag det funkar bra men... jag vill kunna använda t.ex funktionen auto exposure på alla bilderna utan att behöva klicka i det bild för bild. Hur gör jag detta?
Jag har också använt Rawshooter Premium just som du skriver men nu har jag lärt mig hur man gör i CS2 och det är faktiskt snabbare.

Jag hade CS2 liggande som hopplöst långsam att jobba med men nu när jag skaffat AMD x2 4200+ processor och SATA diskar har CS2 blivit helt OK och fullt i klass med Rawshooterns hastighet.

Men det som är så bra med CS2 är att den autoinställer alla värden på alla bilder med ETT klick och man behöver bara göra ett fåtal ändringar för hand.

Det finns ett gratis video-träningsprogram på Adobe om CS2 och det bör man ladda ner för att lära sig hur enkelt och automatiskt man editerar och konverterar RAW i CS2. Man skall också uppgradera CS2 till 9.02.

Videon innehåller följande:

"Top new features

Upgrade to Adobe® Photoshop® CS2 software for even more of what you crave: more creative options, a more custom-fit Photoshop for the way you work, and more efficient file handling — including batch processing of your digital camera raw files. Stretch your imagination and let the ideas flow with new Photoshop CS2.

* Timesaving file handling with Adobe Bridge
* Revolutionary Vanishing Point
* Multiple layer control
* Smart Objects
* Multi-image digital camera raw file processing
* Image Warp

* Advanced noise reduction
* 32-bit High Dynamic Range (HDR) support
* Customizable workspaces and menus
* Spot Healing Brush
* One-click red-eye correction"

Och finns att hämta ner här:

http://www.adobe.com/products/photoshop/newfeatures.html

/
 
ANNONS