Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M8 är här! -Jaha?!

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleCapa

Aktiv medlem
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet.
Jag vet att jag svär i kyrkan men två av mina kollegor har alltid varit Leicafrälsta och bytt upp sig varje gång en ny modell blivit tillräckligt begagnad för att kommar ner i ett anständigt pris.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.
PS Inte fasen fick kollegorna skarpare bilder med sina Leicor heller. Trots att de försökte bevisa det med kornskärpemätare ocg gigantiska delförstoringar. DS
 

saab

Aktiv medlem
Jag tycker det är toppen att M8:an är här.
Marknaden behöver produkter i olika prisklasser och i olika kategorier. Visst kommer den att locka många fotografer (men inte på långa vägar lika många som Nikon D80 och Canon 400D).
Själv kommer jag inte att köpa den men för den skull tycker jag att det är bra att den är här. För visst saknas en kvalitetskamera i det segment som M8:an är i.
Jag hoppas dock att den nya Canon G7 kan vara en budgetvaiant av Leica M8:a.

/Jonas
 

Linmajon

Aktiv medlem
LittleCapa skrev:
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet....
.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Tja, vad ska man säga? Vi kan ju lugnt konstatera att Leica har helt klart för sig hur en kamera ska se ut och fungera, till skillnad från många andra i branschen.
Jag har aldrig själv haft en kamera med genomsiktssökare men skulle gärna prova en. De är ganska speciella på många sätt och de har definitivt existensberättigande både nu och framtiden.
Många av världens absolut bästa bilder har tagits med Leicas genomsiktskameror.
Att den är svindyr är förstås inget plus... Trist. Jag skulle gärna köpa en.
M8 verkar på papperet vara den allra första riktigt intressanta kameran i segmentet tycker jag.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
"Zoomsökaren" verkar ju vara en riktig höjdargrej. Det råder ju bot på problemet med fasta sökarramar som inte finns till alla brännvidder och blir små när brännvidden är lång.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Genomsiktsökare kräver lite vana men är ju uppenbart genialt bra på många sätt.

Den som använt en bra sådan vet vad det handlar om. Kanske svårt att förstå för de som inte har ngn erfarenhet.

Helt klart intressant.

Vad gäller ISO,t så är det ok tycker jag. Frågan är väl bara hur bra den presterar vid det ISO,t!!

Den som vill ha korn gör ju det bäst i ett externt program oavsett..

Det är nog en "drömkamera" detta.. hoppas jag. Men fler drömma behöver jag egentligen inte alls..

MVH Niclas,
 

eon

Aktiv medlem
jimh skrev:
"Zoomsökaren" verkar ju vara en riktig höjdargrej. Det råder ju bot på problemet med fasta sökarramar som inte finns till alla brännvidder och blir små när brännvidden är lång.

Vadå, har jag missat nåt? Zoomsökare som på Contax G1/G2?

Jag tyckte att det såg ut att vara den gamla modellern av sökare med fast utsnitt och förstoring och med alternerande ljusramar.
/Erik
 

TBStoor

Aktiv medlem
En fotografiupplevelse med en mätsökare är unik. Såväl med en analog som en digital. Leica har sitt koncept o de andra de sina. Men omodern? Må tiden utvisa.

En "omodern" här. Men att använda den är en fröjd av stora mått!!!
 

Bilagor

dJb

Aktiv medlem
M8 är på många sätt en drömkamera men frågan är vad den presterar. Jag hade gärna sett den med ff-sensor i klass med den hos 5D, då hade den blivit verkligt intressant i kombination med de kanske finaste vidvinkelobjektiv som finns. En mätsökare är ju dock inget alternativ till en slr utan mer ett komplement. Liten, robust och perfekt till vidvinkel-normal fotografering för gatufoto, reportage etc. En entusiastkamera av stora mått. Tyvärr avskräcker priset en hel del och det är intressant vad zeiss ikon har för planer. En billigare zeiss med ff-sensor skulle mycket väl kunna bli en M8-dödare. Får väl iaf hoppas att det går bra för det traditionstyngda Leica och jag ser fram emot tester på den. Det här med sökaren visste jag dock inte. Trodde det var en traditionell mätsökare. Men en zoomsökare kan kanske vara trevligt om den är bra.

/D
 

dJb

Aktiv medlem
Re: Re: Leica M8 är här! -Jaha?!

lillmicke skrev:
behöver man komma över 2500 ASA ?
bara en undran från en nybörjare som sällan går
över 800..
Nja.. det är en relevant fråga. Jag använder dock i sällsynta fall Highläget (3200) på min 5D. Den viktiga frågan är ju dock hur väl den presterar på iso +1000.
 

Benganbus

Aktiv medlem
LittleCapa skrev:
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet.
Jag vet att jag svär i kyrkan men två av mina kollegor har alltid varit Leicafrälsta och bytt upp sig varje gång en ny modell blivit tillräckligt begagnad för att kommar ner i ett anständigt pris.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.
PS Inte fasen fick kollegorna skarpare bilder med sina Leicor heller. Trots att de försökte bevisa det med kornskärpemätare ocg gigantiska delförstoringar. DS

Håller nog med....
Ett litet knallskott...i det digitala..

Anar nog litet desperation hos Leitz tyvärr!

Och 40.000:- för huset!!!!

Vi som väntar,
får nog vänta ett tag till på en mätsökardigital med riktig sensor = fullformat,
där vi kan använda våra gluggar, allt från Leica, Zeiss, Canon, Nikon, Zunow osv, osv utan når'a omräkningar! ;)
Och det är väl Zeiss Ikon vi hoppas på.
Även till ett rimligt pris.
(Nya Zeiss-gluggarna ligger c:a på halva Leica-priset)



Sen det där med att Leica alltid varit omodern tidigare... :)
Leica är ju ofta litet på sidan av "moderna strömmningar".....
Det "moderna" är inte så viktigt,
utan det är mera funktionen som är viktig.. :)

Och den är ett bra redskap för oss sk. "gatufotografer", liten, kompakt, fungerar alltid... ;)

Skarpa bilder...!?
Finns nog viktigare saker i en bild tror jag ;)
 

systerdiesel

Aktiv medlem
En del gillar päron, andra gillar äpplen, en tredje gillar meloner... Förstår inte riktigt poängen med tråden, det är ju inte så att någon tvingar dig att köpa en M8. Lär väl inte ens vara någon som tvingar dig att ta i en M8, om du lever lycklig med dina Nikonprylar så önskar jag dig lycka och välgång, så kan du väl åtminstone försöka omfatta idén att folk är olika. Ok?
 

elmqvist

Aktiv medlem
Jag funderar på om jag skall beställa en silver eller svart.

Mätsökarkameror är överlägset bäst på några få saker, bla vanlig dokumentär fotografi. Det lilla formatet och den tysta gången tillammans med den sjukt stora och klara sökaren så är de en fröjd att använda.

Men för dem som tycker att Canon EF 70-200 IS är det häftigaset som finns eller som måste bara måste ha 8 fps så är Leica M kass.

Själva så byter jag kameror som många byter kalsonger men ofta så slutar det med en brännvidder mellan 28-90mm och kameran inställd på en focuspunkt och singelexponering. så för min del så är inte begränsningarna med Leica M inget problem. Och vem har inte sagt att man kan flera kameror.

I min värld så är de flesta kameror optimerade för en viss fotografi och därmed en viss brännvidd. Allt annat blir substitut.

Leica M6, 28mm/2,8 35mm/2 50mm/2
Leica M8, 21/2,8 28mm/2,8 35mm/2
Canon 5D, 24-105mm/4 IS 70-300/4,5-5,6 DO IS
Canon 1D, 24-70mm/2,8 70-200mm/2,8 IS
Canon 1Ds 35mm/1,4 85mm/1,2
Hasselblad H2, P30, 35mm73,5 80mm/2,8 150mm/3,2
Hasselblad 203FE, 110mm/2 50mm/2,8

osv... ni fattar vinken

För min del är jag överlycklig att jag kan ta upp min Leica M fotografi i digitial form för den dog med en digitala revolutionen
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, enig.

Min Hexar RF gick också i träda.. men jag släpper inte min enkla Hexar AF...;)

Jag VEt att jag kommer att bli sugen den dagen M8 kommer och visar sig vara en stark kamera..

Men priset kan jag inte motivera, omöjligt tyvärr.

Längtar efter en digital mätsökarkamera med stor sensor gör jag hur som helst..

MVH Niclas,

Ps, en brännvidd på 40mm (sett i fullformat) hade jag sett som det enda nödvändiga i en sådan kamera..
 

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
En fotografiupplevelse med en mätsökare är unik. Såväl med en analog som en digital. Leica har sitt koncept o de andra de sina. Men omodern? Må tiden utvisa.

En "omodern" här. Men att använda den är en fröjd av stora mått!!!
Var har du hittat denna skönhet??
Och svart också!!! :)
 

aleklint

Aktiv medlem
LittleCapa skrev:
Den nya Leican är här!
Den känns precis lika omodern som den gjorde på 60-talet, 70-talet, 80-talet, 90-talet och på 2000-talet.
Jag vet att jag svär i kyrkan men två av mina kollegor har alltid varit Leicafrälsta och bytt upp sig varje gång en ny modell blivit tillräckligt begagnad för att kommar ner i ett anständigt pris.
Jag har aldrig tänt på Leica. Genomsiktsökare? -Är det bra? Max 2500 ASA! -Inte mycket att komma med!
40.000 spänn för ett hus! -???? -Som inte kan mer!
Nja, jag kör nog på med min Nikon, kanske byter upp mig till den nya, kostar visst lika mycket som en LEica men verkar "kunna" fasen så mycket mer.
PS Inte fasen fick kollegorna skarpare bilder med sina Leicor heller. Trots att de försökte bevisa det med kornskärpemätare ocg gigantiska delförstoringar. DS
"Inga nyheter är bra nyheter.." eller vad säger du bengan? ;)
 

TBStoor

Aktiv medlem
Benganbus skrev:
Var har du hittat denna skönhet??
Och svart också!!! :)
Den är från NewYork tror jag (eller Ukraina egentligen) fedka.com. Målad o fixad på senare dagar!

http://www.fedka.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=431&osCsid=049554a67785da7f19b2c7de22ac46ed

Inte så dyr heller i mitt tycke. Snabb service! Ljusmätaren och extra skon (C type, passar just o just ...) från RobertW

Första rullarna inlämnade i dag för framkallning ...
 

Benganbus

Aktiv medlem
Re: Re: Leica M8 är här! -Jaha?!

aleklint skrev:
"Inga nyheter är bra nyheter.." eller vad säger du bengan? ;)

Du tog orden från mig Mats! ;)

Så vi får kämpa vidare med våra "omoderna" gamla kameror,
dessa "tråkiga grejer" som bara funkar och funkar...

Man får trösta sig med annan konsumtion!
Gatufotofika nästa vecka! :)

Ps. Det här med "Inga nyheter är goda nyheter" har jag lånat av kompisen Peter Hennig.
Han med sin kunskap säger ofta så om optiktillverkarnas "sköna nya värld" som ju kommer titt som tätt... :)
 

Benganbus

Aktiv medlem
TBStoor skrev:
Den är från NewYork tror jag (eller Ukraina egentligen) fedka.com. Målad o fixad på senare dagar!

http://www.fedka.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=431&osCsid=049554a67785da7f19b2c7de22ac46ed

Inte så dyr heller i mitt tycke. Snabb service! Ljusmätaren och extra skon (C type, passar just o just ...) från RobertW

Första rullarna inlämnade i dag för framkallning ...
Den va snygg!!
Skall nog försöka få tag i en....

Mätsökarbasen är intressant, den är ovanligt lång!
Å så e kameran en evighetsmaskin!! :)

Å så kan man ju köra alla gäng-Leica gluggar på den,
å Canon,
och Zeiss,
å... :)
 
ANNONS