Annons

Nikon capture NX vs Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Clasberg

Aktiv medlem
Hej!

En dum fråga från en som inte är så insatt. Elements 5 är på väg och Nikon Capture NX har väl börjat levereras.

Vilket program skall man välja? Scannar för närvarande bara film och trixar sedan rätt minimalt med mina bilder innan de skrivs ut. Ett inköp av en digitalkamera är kanske inte heller orealistiskt i framtiden och då skall man köra RAW har jag förstått. Har analog Nikonutrustning så det kanske lutar åt ett Nikonhus men Pentax K10D tycker jag verkar väldigt lockande på många sätt (bl a det inbyggda dammbortskakningssystemet samt den inbyggda bildstabiliseringen). Kör för närvarande med Elements 2 och 3.

Vad jag har förstått så skiljer sig arbetssättet mellan de bägge programmen. Vad kan det ena som det andra inte kan osv osv??
 

Clasberg

Aktiv medlem
Men om jag "blir" med en Nikon D 80 eller D 200 skall jag då skaffa NX och i så fall räcker det att ha detta programmet eller måste jag även ha elements? Klarar elements av RAWkonvertering på ett vettigt sätt från Nikonkameror?

Om jag "bir" med en Pentax är då NX kass och i så fall vilka program behöver jag? Räcker elements då?
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Det är som att jämföra äpplen och päron. Det är helt olika program om ändock med överlappande funktionalitet.

Capture riktar sig till (Nikon)digitalfotografen och har ett arbetsflöde som vissa liknar vid ett digitalt mörkrum.

Elements är ett mer allsidigt redigeringsprogram där du lätt kan klippa och klistra och göra retuscheringar på ett helt annat sätt. Elements stödjer RAW-format genom Adobe Camera Raw som uppdateras kontinuerligt.

Capture kan öppna JPEG-bilder även från icke-Nikonkameror, men om du planerar att plåtar RAW med en Pentax måste du konvertera dem först innan du kan arbeta med dem. Capture stödjer bildformaten JPEG, TIFF och NEF.

Men varför provar du inte? Båda programmen finns väl som demoversioner på tillverkarnas hemsidor?
 

Goran

Aktiv medlem
Clasberg skrev:
Men om jag "blir" med en Nikon D 80 eller D 200 skall jag då skaffa NX och i så fall räcker det att ha detta programmet eller måste jag även ha elements? Klarar elements av RAWkonvertering på ett vettigt sätt från Nikonkameror?

Om jag "bir" med en Pentax är då NX kass och i så fall vilka program behöver jag? Räcker elements då?
Om du blir med Pentax så ser jag ingen anledning att köra NX. K10D stöder dessutom DNG vilket bör funka bra med Camera RAW i elements 3.

Men om du blir med nikon så finns ett par poänger med NX.
Fördelen med NX är att när du öppnar RAW-filen så tar programmet hänsyn till vilka inställningar du gjort i kameran (färg, mättnad, kontrast etc). Så RAW-filen ser default ut som om du skulle kört jpg-direkt från kameran, färg och exponeringsmässigt.

Elements brukar ställa in lite mer som den vill så färgerna ser lite annorlunda ut default. Har du t ex kört i sv/v läget så visas ändå bilden i färg..

NX har också lite vassare brusreducering som är användbart för ISO1600 filer.

Själv kör jag bara NX med bilder som är lite brusigare, typ över ISO1250.

NX är för segt för min smak om man skall jobba med effektivt med många bilder åt gången. Kör då hellre Capture One (tillverkas av PhaseOne). Finns även i en light version som skall följa med GRATIS om du köper ett Sandisk Extreme III kort.

EDIT: Kör du CaptureOne måste du ha Photoshop också för att skriva ut bilder, CaptureOne är bara en RAW-konverterare, som gör jpg eller tiff-bilder från dina RAW-filer,
(antar att det är så även i LE versionen, jag kör själv PRO)
 
ANNONS