Annons

Anna Clarén bakom årets fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

joppis

Aktiv medlem
I sorlet av tekniktunga trådar tänkte jag bara framföra ett tips för inspirationen. OBS! Jag har ingen personlig koppling till Anna Clarén.

Hittade en spännande artikel på IDG.se. De skriver:

"Med boken Holding har fotografen Anna Clarén vunnit Sveriges fotografers förbunds pris för Bästa fotobok 2006. I sin motivering beskriver juryn hur Anna Clarén närmar sig människokroppen »med varsamt kameraöga. Hennes bilder både iakttar ensamhet och beskriver närhet utan att de porträtterades integritet äventyras.«"

http://www.idg.se/2.1085/1.77325

Spännande!
 

solvargen

Aktiv medlem
Utan att ha kollat i boken eller veta vem hon är undrar jag hur man kan få för sig att göra ett självporträtt med en exponering på 8timmar!!!!
Roligt att folk har ideer även om jag inte själv blev så förtjust över själva bilden i sig
Mvh Thomas
 

Jimpawa

Aktiv medlem
solvargen skrev:
Utan att ha kollat i boken eller veta vem hon är undrar jag hur man kan få för sig att göra ett självporträtt med en exponering på 8timmar!!!!
Roligt att folk har ideer även om jag inte själv blev så förtjust över själva bilden i sig
Mvh Thomas
Fast det är väl egentligen inte så konstigt? eftersom det va i sängen så har hon ju förmodligen gjort det när hon sover?
 

solvargen

Aktiv medlem
Jodå,det såg jag allt....men ändå...vem vet...kanske var hon i sänga 10min efter exponering.......och 10min före avslutad exponering var det dags att krypa ner igen.
Vad hon gjorde under tiden spelar ingen roll men att hon var tvungen att visa tuttarna var tydligt...annars hade inte bilden blivit speciellt kreativ och relativt ointressant i hennes ögon!!!
My point of view
Mvh Thomas
 

stefohl

Aktiv medlem
Vill du läsa mer om boken hittar du det på SFF:s hemsida http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=390. Det är de som delar ut detta pris sedan 1996. Det finns en lång rad mycket fina fotoböcker som fått detta pris nu.

Årets jury var Tomas Forser, kulturjournalist och professor i litteraturvetenskap, Anders Petersen, fotograf, Karin Mamma Andersson, konstnär och Lars Liljendahl, grafisk formgivare.

Stefan
 

Jokes

Aktiv medlem
Tomas:
Det kanske är så som hon sover normalt, och så valde hon att ta bilden så verklighetstrogen som möjligt.

Jag tycker iaf att bilden är ganska cool, go idé liksom. Det blir nog till att försöka få tag på boken.
 
ANNONS