Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Övergång från Portfolio till Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Jag funderar lite på att gå över från Extensis Portfolio till Aperture. Är det någon som har gjort detta eller kanske gått över från Iview? Hur upplever ni övergången? Saknar ni något?

Jag har också en del specifik frågor:

Hur är sökhastigheten i Aperture; mer som Bridge eller mer som iView/Portfolio?

Kan Aperture extrahera keywords som redan finns i filerna?

Kan man behålla sin befintliga filstruktur även om filerna flyttas över till en vault? När man ev. i framtiden byter program kan man då exportera alla filer till en likadan struktur igen?

Jag har oftast tre versioner av mina filer i mitt bibliotek; orginal, arbetskopia och klar bild. I Portfolio har jag märkt dessa med ett sk "custom field", alltså ett skäddarsytt metadatafält med tre förutbestämda värden så att man lätt kan hitta den bildtyp man söker. Hur skulle man kunna hantera detta i Aperture?

mvh

Johnnie
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
johnniedunberg skrev:
Jag funderar lite på att gå över från Extensis Portfolio till Aperture.
Hur är sökhastigheten i Aperture; mer som Bridge eller mer som iView/Portfolio?

Kan man behålla sin befintliga filstruktur även om filerna flyttas över till en vault? När man ev. i framtiden byter program kan man då exportera alla filer till en likadan struktur igen?

Jag har oftast tre versioner av mina filer i mitt bibliotek; orginal, arbetskopia och klar bild.
Jag använder Aperture till att behandla mina raw foton. För att söka efter foton har jag iView. När du tar in fotona i Aperture tar du in en master, som jag förstår är original. Allt du behandlar därefter blir kopior, men det ursprungliga behålls alltid som master. Om du vill kan du exportera dessa masters vart du vill och du kan också göra det med versioner. Dessa tre versioner du har nu i ditt bibliotek gör Aperture automatiskt. Om du tex vill bearbeta ett foto i Photoshop kör Aperture en kopia automatiskt. När du sparar fotot i Photoshop uppdateras denna kopia.
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Sökhastigheten i Aperture är blixtsnabb som jag ser det och möjligheterna med keywords är som jag ser det tillräckliga. Aperture forumet kanske kan hjälpa dig med svar på import från iView discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=184 då det har behandlats där tidigare. Jag har aldrig provat iView så jag vet inte men Apertures smart-albums tillsammans med rating och keywords ger mig den frihet jag behöver. Möjligheten att skapa webgallerys snabbt o smidigt är också bra! Lighttable funktionaliteten är också smidig om man skall skapa utskrifter o så.

För att få en uppfattning om programmet bör du testa Aperture på en dator med två skärmar, snabb GPU (och CPU givetvis) och mycket ram. Tyvärr har sällan demomaskinerna ute i butikerna tillräcklig hårdvara för Aperture. Bäst för dig vore kanske att testa hos någon bekant som har ett sådant system i lugn och ro och med dina bilder.

Som Risto skrev jobbar man med versions och masters och då stackar du helt enkelt dina arbetskopior tillsammans med mastern som är orörd. Samtidigt hålls alla ändringar i en databas så du kan alltid gå tillbaks utan att tappa kvalitet.

Slutligen om du inte har kollat på videona hos apple så kan det vara en idé. Det finns också online lectures som behandlar import samt editering! De tror jag verkligen att skulle va intressanta för dig!

//Edvard
 

avslutat2

Aktiv medlem
Tack för era inlägg.

Risto: Men exporterar du bilderna från Aperture när du är klar med dem eller har du dem på två ställen? I mina ögon skulle det bara bli ett exra steg i arbetsflödet att flytta bilderna in och ut ur en vault. Jag hade eventuellt velat ersätta Portfolio med Aperture för att få möjligheten att snabbredigera bilder istället för att som nu öppna i Photoshop varje gång.

Edward: Forumet ser ut att ha en del svar angående flytt från Portfolio. Många funktioner i Aperture verkar smått lysande. Att ha olika set av keywords längst ner kopplade till kortkommandon t.ex. Eller förstoringsglaset och stacks.

Testade programmet på min Quad och det var inte några större problem men importen av bilder tog LÅNG tid. Dessutom verkar Aperture inte läsa metadata från sidofiler skapade av ACR.

Än så länge tror jag inte jag går över men det ska bli spännande att följa utvecklingen. Det kanske kommer en ny version i o m Photokina?
 
Senast ändrad:

edvardwendelin

Aktiv medlem
johnniedunberg skrev:
Tack för era inlägg.

Risto: Men exporterar du bilderna från Aperture när du är klar med dem eller har du dem på två ställen? I mina ögon skulle det bara bli ett exra steg i arbetsflödet att flytta bilderna in och ut ur en vault. Jag hade eventuellet velat ersätta Portfolio med Aperture för att få möjligheten att snabbredigera bilder istället för att som nu öppna i Photoshop varje gång.

Edward: Forumet ser ut att ha en del svar angående flytt från Portfolio. Många funktioner i Aperture verkar smått lysande. Att ha olika set av keywords längst ner kopplade till kortkommandon t.ex. Eller förstoringsglaset och stacks.

Testade programmet på min Quad och det var inte några större problem men importen av bilder tog LÅNG tid. Dessutom verkar Aperture inte läsa metadata från sidofiler skapade av ACR.

Än så länge tror jag inte jag går över men det ska bli spännande att följa utvecklingen. Det kanske kommer en ny version i o m Photokina?
Ja photokina skall bli intressant! Hoppas de släpper en uppdatering då! Vad har du för grafikkort? Folk säger att 6600 kortet ska va för långsamt för Aperture. Jag kör 7800 GT o tycker det funkar perfekt iaf! Importen från början tar ju en stund då den skall skapa thumbnails och kopiera in bilderna i aperture biblioteket. men det är bara att låta den stå på en stund. Sen verkar det vara svår att få ACRs externa filer med jo. Man hoppas ju att det är en feature som kommer i senare versioner!

Keyword hanteringen i Aperture är kanon tycker jag!

//Edvard
 

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag har en utomstående hårddisk på 500 gb vart jag för över de foton jag vill behålla. Det är där jag har fotona för iView. Jag kan inte med iView läsa de fotona som jag direkt har importerat till Aperture. Men efter att ha exporterat masters fotografierna till hårdisken då kan jag utnyttja iView.

Jag skulle vilja påstå att med Aperture har jag kunnat minska på arbetsflödet.

Aperture har bara blivit för mig ett verktyg som är helt fantastiskt. Jag gillar verkligen att använda full skärm till redigeringen. Jag har en intel iMac 20" 2 GHz Core Duo med 2 gb DDR2 sdram och 500 Gb hårddisk.

Edit: Grafikkortet är ett ATY Radeon X1600
 

avslutat2

Aktiv medlem
Jag har ett 6600 och det enda som jag kunde märka som tog lite tid när jag provade Aperture var förstoringsglaset. Har inte kollat upp det men någonstans läste jag att det inte finns så många grafikkort till Quad:en; bara ett som är marginellt bättre samt ett som är jättedyrt. Har ni Quad eller någon annan maskin?

Vet ni om det finns några rykten om en ev. uppdatering av Aperture?
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
johnniedunberg skrev:
Jag har ett 6600 och det enda som jag kunde märka som tog lite tid när jag provade Aperture var förstoringsglaset. Har inte kollat upp det men någonstans läste jag att det inte finns så många grafikkort till Quad:en; bara ett som är marginellt bättre samt ett som är jättedyrt. Har ni Quad eller någon annan maskin?

Vet ni om det finns några rykten om en ev. uppdatering av Aperture?
Det finns dåligt med uppgraderingskort framför allt. Har man väl köpt ett kort kan man inte byta och det har väckt stor kritik. Det är väl 7800 GT och Quadro FX kortet man kan välja. Vill du se prestanda skillnader så har säkert barefeats.com bra jämförelser.

Jag kör en Powermac dualcore 2 ghz, 2.5gb ram, 7800 GT, 2xCinema 20".

Jag har inte läst nå konkreta rykten om vad som skall komma på Photokina men något måste de ju släppa med tanke på hur stor grejj de har gjort av det.

//Edvard
 

avslutat2

Aktiv medlem
Oj, det var ju en otrolig skillnad mellanb 6600 och 7800-korten. Vad kostar ett 7800:-? Hittar inget på Macoteket eller YFO. Inte så stor skillnad mellan 7800:at och FX4500 dock.

Väntar med spänning på Photokina då.
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
johnniedunberg skrev:
Oj, det var ju en otrolig skillnad mellanb 6600 och 7800-korten. Vad kostar ett 7800:-? Hittar inget på Macoteket eller YFO. Inte så stor skillnad mellan 7800:at och FX4500 dock.

Väntar med spänning på Photokina då.
Det är det som är problemet. Det finns inget 7800 till salu för de som köpt 6600 :( En stor miss av Apple som också fått ta emot stark kritik för detta. Det finns hackade kort på Ebay som många köpt men då tappar man ju sin garanti. Förhoppningsvis kommer det kort åt Quad ägarna snart!

//Edvard
 

edvardwendelin

Aktiv medlem
Näpp det gör de inte. Ryktet säger att ATI jobbar på ett X1900 som skall passa Quad dock! Apple har varit medvetna om detta ett bra tag och har lovat att de skall komma fram med en lösning. Förhoppningsvis på Photokina!

//Edvard
 

avslutat2

Aktiv medlem
Jag har nu kollat mer på Aperture och även Lightroom och importerade hela mitt bildbibliotek (runt 33.000 filer) till det senare programmet. Kan säga direkt att det var vidare rappt. För min del blir det nog att hålla kvar vid Bridge och Portfolio som går avsevärt snabbare och smidigare att jobba med.

Tack för alla synpunkter!

///J
 
ANNONS