Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att konvertera i ACR..

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Hur gör ni, som använder ACR, när ni konverterar RAW-bilder och varför gör ni på just det sättet?

* Låter ni auto-rutorna vara ikryssade
* Låter ni inte auto-rutorna vara ikryssade och reglerar manuellt, helt eller delvis

Anledningen är att jag inte vet vad som ger bäst resultat, ibland när man låter auto göra jobbet vill ACR ljusa upp för mycket men för det mesta gör den sitt jobb.
Hade en något underexponerad bild och ville ACR höja Både exponering Och intensitet.

Jag känner mig kluven om vad som ger bäst resultat. Om man kör manuellt, ska man meckla med exponeringsreglaget eller intesiteten då?
 

Zoso

Aktiv medlem
ACR ger dig ett förslag, gillar du inte det så får du ju ändra tills du blir nöjd själv.

Det är ju det som är poängen med raw, att du kan ändra inställningarna själv.

Smaken är som baken du vet :)

Själv har jag gett upp ACR och gått över till Nikon NX eftersom det programmet tar hänsyn till min kameras inställningar, dvs rawfilen visas som en Jpg bild skulle sett ut direkt från kameran, därmed behövs det inte så mycket efterjobb med rawfilen, då det behövs är det mest lite exponering och vitbalans justering som behöver fixas.

Jag såg att du har en Canon och jag vet inte om Canon har en egen Rawhanterare av klass eller om det finns något annat program som kan visa rawfilen efter dina kamera inställningar, men det finns det säkert andra Canon ägare som kan svara på.

Annars så kan du försöka ställa in ACR så det passar din smak när det gäller färg, kontrast mm, jag tror det går att spara inställningarna, men jag är inte helt säker.

mvh kent.

kent.
 

FotoJeppe

Aktiv medlem
Kent, kan det vara anledningen till att mina raw-bilder ser helt annorlunda ut om man jämför skärmen med den bild jag tar upp i tex. ACR eller Adobe Lightroom? Tar inte de programmen hänsyn till mina inställningar i kameran? Jag trodde att mina inställningar som jag gjorde på plats sparades i rawfilen, med möjligheten att ändra de inställningarna i efterhand?

Jag köpte min 30D för några veckor sedan så jag har inte riktigt kommit in i det än. Jag behöver hitta en bra väg från exponering till beställd bild genom Crimson med Raw. Jag vet bara inte vilken raw-konverterare jag ska välja...

/Jeppe
 

Makten

Aktiv medlem
Jag brukar utgå från en helt neutral inställning, det vill säga alla inställningar på "0" utom brightness, som jag ställt till 50, då det verkar vara neutralt läge. Vitbalansen utgår jag från "as shot".
Sen börjar jag med att se vad ACR vill ställa för vitbalans med auto, och oftast tycker jag att det blir för mycket rödstick, så jag justerar lite för hand tills det ser bra ut.
Sen bockar jag i auto på contrast och brightness, för att se vad det ser ut som. Det blir också ofta för överdrivet. Dessa justerar jag sen så att högdagrarna blir lagom ljusa. Sen sätter jag svartpunkten med "shadows".
Är bilden kontrastlös så utgår jag från en svag S-kurva för kontrasten, men jag brukar dra upp den mittersta punkten nån procent, vilket ser lite naturligare ut. Ibland låter jag kurvan vara helt linjär och ökar kontrasten med olika lagersammanslagningar efteråt istället.
Färgbrusborttagningen kollar jag i 100% förstoring och drar i regeln tills lagom resultat uppnås. Det övriga bruset brukar jag inte bry mig om, om det inte är alltför jävligt. Skärper gör jag inte alls i ACR heller, då det brukar tillföra fula artefakter.
Kromatisk aberration fixar jag ibland, när det "behövs", men det är sällan.
Slutligen ökar jag färgmättnaden och förstärker eventuellt nån specifik färg, såsom himlens blå ton med "calibrate".

Jag gör egentligen ganska lite i RAW-konverteraren, där jag mest vill ha en så neutral bild som möjligt. Sen går jag vidare och finjusterar inne i PS, där jag tycker att möjligheterna är större till bra resultat.

Egentligen skulle jag klara mig bra med JPG, om det inte vore för den alltför usla dynamiska upplösningen. Ökar man kontrast och färg mycket, vilket jag nästan alltid gör, så blir det fula "årsringar" i bilderna där man ser alla nivåer i tonövergångarna. Detta slipper man i stor utsträckning med RAW.
 
ANNONS